Dag 02 – Bästa TV-serien


Oj, oj! Det här är en svår fråga, jag vet inte om jag kan narrow it down till en serie, jag gillar en hel del och som med mycket annat så beror det lite på vilket humör jag är på. Men jag kan rekommendera en del serier:
Fringesom jag blev introducerad för av min frisörska (tack I!). Det är en jättebra serie med riktigt bra skådespelare i. Någon man kanske känner igen är Joshua Jackson som var med i Dawson’s Creek, där han spelade Pacey. Men de som verkligen glänser i serien enligt mig är Anna Torv och John Noble.
Serien handlar om det så kallade ”Fringe Science”, vilket kort och gott innefattar övernaturliga saker. Ja, första gången jag hörde om det så trodde jag inte heller att jag skulle gilla det vidare mycket, mest eftersom jag är uppvuxen med två fysiker. Men den här serien handlar inte om det övernaturliga på sådant sätt, utan mer det oförklarliga och de flesta fallen visar sig oftast i slutändan att vara man made. Alltså att det är människor som ligger bakom, så det är som när man växer upp ”allting har en naturlig förklaring”, även om förklaringarna här inte är de naturligaste alla gånger. Ni kan tänka er CSI eller något liknande, fast med denna ”Fringe-inriktningen” och med en lite halvgalen forskare som styr och ställer med diverse saker. Det jag älskar är samspelet mellan skådespelarna och att det alltid är spännande.  Numera visas serien ändast på kvällar på Kanal 5, men den har gått tidigare och jag föll för den då och sedan lånade jag DVD-boxen av en vän. Det är en charmig serie på något sätt och det är mysigt att fly verkligheten lite via den.

GleeYes, I’m a total Glee(k)!
Det är en sådan otroligt fin och harmonisk serie. Jag blir så himla glad av den, serien fungerar verkligen som ett lyckopiller. Jag blev otroligt glad när TV11 började sända de nya avsnitten från säsong 2. Det är underbar musik, härliga skådespelare och skådespelerskor samt att de sjunger som gudar allihopa. Sedan finns det ju den där ‘känna-igen-sig-faktorn’, som uppkommer eftersom det ändå handlar om ungdomar som går i gymnasiet och alla problem som tillhör är problem man känner igen till en stor del.

The Big Bang TheoryÄven om jag känner att den serien har börjat tappa sin gnista en aning så gillar jag den skarpt ändå! Det är en underbar serie där man får möta fyra stycken nördar och då snackar jag verkligen übernördar samt deras härliga granne Penny. Jag blir ofta glad av serien och jag gillar nördigheten i den, ja, jag behöver väl inte lägga till att jag själv är en nörd?

Sedan finns ju HIMYM, The Simpsons och Chuck att nämna.
Vad gillar NI för TV-serier?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt, Bio/Film/TV, Bloggen och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Dag 02 – Bästa TV-serien

  1. Lisa skriver:

    Som du säger beror mycket på vad man känner för, men det finns två TV-serier jag har lovat mig själv att inte missa; Grey’s anatomy och Criminal minds. Jag älskar Simpsons, Family Guy har sina härliga stunder och såklart The big bang theory🙂

    sv. Du ska inte bara tro det — du ska veta att det är så jag tycker om dig, och jag tvivlar något oerhört på att jag är den enda som tycker så🙂
    Jag har tänkt en del på det där med genmanipulation; det är ett riktigt intressant ämne, men om det är någonting man kan utföra i Sverige i framtiden kommer det säkert inte leda till någonting bra. Dels handlar det om, som du säger, att man i sådana fall börjar skräddarsy sitt barn för att nå perfektion, och hur bra är det på en skala? Om man tänker på sjukdomar skulle det kunna vara en bra grej, men jag tycker att det är bättre om man försöker få fram mediciner i sådana fall. Dels handlar det om att man ska kunna ge alla barn världen över en chans, men det handlar också om riskerna. Tänk om man har en gen för en sjukdom, men att den inte skulle bryta ut hos barnet när han/hon växer upp. Då försöker man alltså få bort en sjukdom som kanske inte ens skulle utgöra någon skada, och då är frågan vilka gener som skulle skadas under processen.
    (Jag är väldigt trött nu, så jag babblar bara på utan vidare; jag är ledsen om det jag skrev blev krångligt och ostrukturerat).

    Med mig är det bara bra; jag har arbetat med en hemtenta de senaste dagarna, men nu är den inlämnad.
    Hur är det själv?

    Puss&Kram!

  2. Anna skriver:

    Åh, tv-serier! vad hade man gjort utan dom (haha, vad har dagens samhälle gjort med mig)?! Big Bang Theory är helt klart en stor favorit! varje torsdag fredag ser jag till att skaffa hem senaste avsnittet =)

    Jag blev i höstas introducerad för True Blood! Helt fantastiskt! Jag var ungen som kollade på Xena – the warrior princess, Buffy the vampire slayer & dylikt… Älskar serien så pass att jag faktiskt lyckats skaffa mig första två säsongerna på DVD (hoppas på tredje i påskägget kanske)!

    Sv: Vet inte om jag skulle tycka att det kändes mer verkligt bara för att man visste vilket kön man väntade. . För mig tror jag nog att det räcker med känslan/vetskapen om att man faktiskt väntar barn, och senare känslan av en sparkande liten varelse inom en! Jag vet inte, jag känner nog att hela grejen med graviditet är lite magisk – och jag vill nog att det ska förbli så också!

    Ang. ”genusfärger”, jag kör nog på gult eller grönt – inte pga att jag förväntar mig vara ovetandes, utan pga att jag tycker att det är lite väl mycket hysteri kring rosa/blått + att grönt är mycket finare. Och man vill ju att barnet ska få en mer hälsosam syn gällande genus också – så för mig är grönt/gult mer neutrala färger!

    Det var så lite så! Men en recension på Hundraåringen vore kul att läsa i framtiden =)

    Puss & Kram

  3. Ellen Mantler skriver:

    Sv: Visst är det! Åh tack, det gör mig verkligen glad!

  4. Lindis skriver:

    Fringe är så jävla bäst, speciellt för oss alla gamla X-filare som fullkomligt älskar den!

Kommentera

