Dag 01 – Hur hittar du dina bloggidéer?

Det är ofta det kan kännas svårt att hitta något att blogga om, mina inlägg är till exempel på väldigt olika nivåer beroende på hur jag känner, hur motiverad jag är etc. Men det är inte så att jag hittar på allting själv, många gånger får jag leta runt på Internet för att hitta inspiration. Här är några av mina:

1. Andra bloggar
Det är ett väldigt enkelt och bra tips, det finns så otroligt många bloggar ute i bloggosfären, du kan i princip googla på blogg + [ett ämne du är intresserad av] så finns det säkerligen en blogg därute för dig.

2. Nyhetssajter
Jag som gillar att skriva om mina åsikter kring saker och ting som händer eller kring debatter som tas upp, tittar ofta på de populära nyhetssajterna såsom: aftonbladet.se, dn.se, metro.se och sedan finns det en del utländska också, ifall man känner för det.

3. Vänner
Ibland kan det vara så enkelt som att bara skriva om något som en vän har sagt, eller varit med om. Det kan vara roligt, intressant samt att det alltid blir en liten egen touch när man skriver om något privat. Då skriver man – enligt mig – med en annan ton.

4. Oväntade källor
Ibland finner man idéer på ställen man inte förväntar sig att hitta saker. Jag hittade till exempel en bloggidé via tidningen Marie Claire’s hemsida, en hemsida som jag mest kopplade till mode (inte för att det är fel att blogga om mode) men där fanns det en hel del andra saker också; under fliken World Reports hittade jag mycket intressant.

5. Egna upplevelser/Händelser
Det lättaste tipset är att utgå från sig själv, det kanske inte alltid blir så djupt; kolla bara på mina inlägg, men ibland kan man känna för att dela mig sig – om än endast ett litet hörn – av sig själv, jag tror att det finns många som har upplevelser de kan dela med sig av som skulle kunna hjälpa andra i samma situation. Man kan även skriva lättare saker, eller kring lättare ämnen snarare såsom recensioner, kanske av en film man sett, eller en sång man hört.

Än så postar jag ingen lista med alla de 30 dagarna, som förra gången. Det får bli lite överraskningsmoment istället eftersom jag har fått lite beslutsångest kring vilka ämnen jag vill ta med.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt, Bloggen och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Dag 01 – Hur hittar du dina bloggidéer?

  1. Sandra skriver:

    Många bra inspirationskällor det där! =) Man kan hitta något att skriva om lite här och där, allt inspirerar. Man måste bara vara öppen.

    SVAR:Haha ja det är märkligt när de små växer upp, man känner sig så gammal.

    Det är lugnt, jag vet hur det är. Och bloggen ska ju inte vara den största prion i ens liv🙂

    De är ju verkligen det, dem är ärliga och oförstörda.

    Jo det har gått bra för honom, operationen var lyckad och nu får han ta det lugnt ett par veckor så ska han kunna köra igång med träningen snart igen. Jo det blir ju så och han är 37 år gammal så det är inte så konstigt då. Det finns ju en anledning till att idrottskarriär inte varar hela livet.

    Nej verkligen inte, de är olika på helt olika sätt. Tjejer bidrar till varandras osäkerheter för de vet hur man fungerar som tjej och trycker på de knapparna som gör att man tänker ännu mer på våra komplex, de vet vart det ska trycka.

    Det är bra med mig, väldigt trött bara. Har visst hjärnbrist & låga blodvärden just nu så jag har fått en ny dietplan. Men annars är det fint faktiskt. Själv?
    Pussen o kramen

  2. Johanna skriver:

    Javisst var hon för söt🙂

    Det stämmer utmärkt att Sandra och jag är vänner. Bästa vänner till och med. Otroligt glad jag fått lära känna henne, underbar tjej. Förstår du tycker det känns som du känner mig lite, jag omnämns en del hos henne🙂 vi gör mkt galet ihop, haha

    Hoppas du hade en bra födelsedag?

    Med mig är det bra, lite trött, fick inte så mkt sömn i helgen, så stiga upp tidigt idag var allt annat än min kropp ville, men bara ”hoppa” upp ur sängen och åka till jobbet. Hur är det själv? kram

  3. Jasmine skriver:

    Roligt inlägg! det här med inspiration är intressant. Själv har jag ganska ofta svårt att finna inspiration nu för tiden. Andra dagar kan jag skriva fem-sex inlägg utan problem. Det varierar. Men bloggandet ska vara roligt, inget tvång.

    Hoppas att du mår bra.❤
    Kram

Kommentera

