Pojke eller Flicka?


Det kanske finns många av er därute som drömmer om barn? Kanske drömmer ni om första barnet, kanske det andra. Sedan är det ju varken ovanligt, konstigt eller fel att drömma om en liten son eller dotter. Man får ju drömma, önska och allting sådant.

Men ibland känner jag att det bara går för långt. Jag läste en artikel häromdagen som handlade om frågan kring flicka eller pojke, när det gäller ens ofödda barn. Visst kan jag förstå att man drömmer om eller önskar sig en son, eller kanske en dotter. Jag kan förstå att föräldrar som är gravida väljer att ta reda på vad det är för kön på krabaten i magen; oavsett om det bara handlar om en mental förberedning eller ifall man vill ha rosa eller blått på väggarna (om man nu är sådan). Men, artikeln som jag läste om handlade om föräldrar som går igenom en viss procedur för att försäkra sig om att de ska få ”rätt” kön på sitt barn.

Som sagt jag kan förstå längtan och har man sedan tidigare endast fått söner och drömmer starkt om en flicka, det är inget konstigt med det. Men att man – som förälder – ska få välja vilket kön man ska få på sitt barn, det klingar falskt hos mig; det känns fel. Det känns snarare som att vi blir girigare och girigare, snart kommer vi säkert till diskussionen kring genmanipulation så att alla ska få chansen att skapa sin ”drömbebis” också, visst okej, att välja kön är kanske inte lika stort, men ska inte föräldrar bara vara glada över att det får ett barn? Inser de inte, att de – i grund och botten – har otrolig tur? Det finns ju otroligt många par som inte kan få barn ens en gång och nu vill de som kan få barn bestämma om de ska få en pojke eller flicka.

Jag är adopterad från Indien, där adopteras många döttrar bort eftersom de kostar mycket att behålla då de ska giftas bort och det är en hel procedur därmed. Om mina biologiska föräldrar hade fått chansen att välja, då hade jag med stor sannolikhet inte funnits här idag.

Denna procedur, för att könsbestämma sitt ofödda barn är som att genomgå IVF och det framgår i artikeln att det ibland kan handla om par som ändå behöver genomgå en ”vanlig” IVF och därmed tycker att de kan ”passa på att välja”, ja när de ändå är igång så att säga.
Det nämns också att:

”Genom att könstesta alla embryon i laboratorium, kan ett embryo med ”rätt” kön sedan föras in i livmodern.”
Jag vet inte mycket alls om provrörsbefruktning och IVF, annat än att jag har hört att det är rätt dyrt och det kan ta lång tid att bli gravida ändå; trots den vanliga proceduren. Men nu, så har man alltså höjt ribban ännu mer. Nu måste de bli ”rätt” kön vid befruktningen av kvinnas ägg och mannens spermier, annars får man försöka igen.

Oavsett ens längtan för ett barn av ett visst kön, så känner jag att detta är fel, att det har gått ett steg för långt. Vad tycker ni?

Här kan ni läsa artikeln: http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article12748123.ab

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Pojke eller Flicka?

  1. Anna skriver:

    Tror att jag är en av dom som inte vill veta könet- förrän barnet är fött! Att fadern till barnet ska få säga vilket kön det blev direkt i förlossningssalen! Dumt att öppna julklappen före julafton^^

    Allt nonsens om ”rätt kön” är verkligen.. nonsens! Vad hände med förväntan?!
    Man ska inte ha sån kontroll/makt – det är omänskligt enligt mig! Okej som du skrev, att ett par tidigare endast fått söner & längtar efter en flicka.. Men de lär ju fortfarande ska vara så otroligt tacksamma för de fina söner de har! Så det jämnar ut sig, eller ja – det spelar helt enkelt ingen roll!

    På tal om den mentala förberedningen med val av väggfärg – jag impulsköpte en tapetbård för nåt år sedan, med de gamla, original, Nalle Puh figurerna på! Så visst finns det i baktankarna trots att man vet att det är lång tid kvar! Bara en liten rolig grej =)

  2. Lisa skriver:

    Det är ett äckligt beteende; även om man innerst inne vill ha en flicka mer än en pojke, eller en pojke mer än en flicka ska det inte spela någon roll om det är en dotter eller en son man väntar. Genom att göra på det viset lär man att ett visst kön är fel. Bara för att det inte blev som man önskat betyder det inte att det är fel; det betyder bara att man får tänka om och vara glad ändå — någon begränsning på bortskämdhet får det ändå finnas!

    Just när det gäller drömmar om barn (på ett icke-pedofiliskt sätt) drömmer jag om att kunna vänta tvillingar; en pojke och en flicka. Jag kommer säkert få äta upp mina ord när (om) det väl händer, men det är en tanke som får mig att smälta lite grann inombords🙂

    sv. Det är ingenting du ska hata dig själv för; man ska inte avsky sig själv för att man vänder sig om när man ser den typen av rubriker (om jag ska vara helt ärlig tror jag att det har något med människans ständiga sökan efter symmetri som får oss att reagera på ”perfekt”). Det man ska avsky är i sådana fall den typen av journalistik.
    Men mitt råd till dig är att fråga dig själv ”Vad får jag ut av detta?”. Det verkar inte som att du får ut någonting av att läsa de artiklarna. Ha även i åtanke att du är minst lika vacker på utsidan som du är på insidan; du är bland de mest ödmjuka personer jag känner (inom och utanför bloggkretsen!), och du har en sådan stor omtanke som inte ens går att beskriva.

    (Jag är ledsen att jag missade att gratta dig i…förrigår, blir det nu, men grattis i efterskott!!)

    Puss&Kram!

  3. Lissie skriver:

    Jag håller med dig! Det känns verkligen fel. Är det ett barn man vill ha eller en designad perfekt avkomma? Man måste ju dra gränsen någonstans, annars kommer det bara fortsätta i all evighet…

    Och tack för din omtanke. Jag uppskattar den verkligen. Jag har redan en kuratorkontakt, dock, och jag har haft åtskilliga genom åren. Egentligen undrar jag om det ger någonting, mer än att ”hålla sig uppe”. Men det är ju viktigt det med förstås…
    Fast hon jag går till nu är ändå bra, jag kan berätta det mesta för henne men ibland känner jag mig för avstängd för att få fram det jag egentligen vill säga. Ibland är det nästan bättre att prata med vänner, jag vet inte varför men jag tycker det är skönt när man inte behöver fokusera till 100% på sig själv hela tiden. Kanske är det mitt problem😉

    Hoppas att det är bra med dig! Du skriver så fina kommentarer. Kram

  4. Jasmine skriver:

    Jag stödjer dina åsikter. Ett barn är lika mycket värt och absolut lika välkommet – oavsett kön! Det spelar egentligen ingen roll om det är en tjej eller kille; man kan ju ändå inte bestämma hur barnet blir som person…

    Svar: Härligt att du också går klädd i vårjacka och tygskor.🙂

    Nah, det känns okej. Jag är bara så trött på att vara nedstämd. Inte för att jag är sjuk och lider av depression, men nedstämd är nog rätt ord för att beskriva mina känslor senaste tiden. Men jag försöker hålla humöret uppe och se fram emot våren och sommaren istället för att ha en negativ inställning till det varmare halvåret.😉
    Tack för omtanken.❤

    Haha, så bra att kortet passade dig. Det var lite svårt att skapa ett, eftersom jag inte känner dig så väl. Men jag försökte göra ett utifrån egna fantasier. Det var verkligen roligt att få göra ett kort till dig. :')

    Kram

Kommentera

