Supermånen


I natt kommer månen att vara närmare jorden än den har varit på 20 år, det är riktigt häftigt. Dessvärre är jag inte hemma hos föräldrarna där jag har ett teleskop, även om man ser månen utan problem och väldigt bra i teleskopet i vanliga fall så hade det ju varit extra roligt att se detta fenomen i natt. Nåja, månen sprider ett fint och rejält sken rätt in i sovrummet här, så nog har jag koll ändå. Jag total älskar månen verkligen och har nog gjort det sedan jag var liten.

Månen passerar i natt på ett avstånd av: 365 578 kilometer och det tuffa är ju att det råkar vara en fullmåne nu också. Jag har hört en del grejer cirkulera på nätet kring domedagsteorier och profeter, men jag är helt lugn; men antar att jag har fått det av min uppväxt med två stycken fysiker. Om ni ändå är oroliga kanske denna artikel kan lugna er lite och sedan går det lätt att söka information kring detta på Internet.

Imorgon så blir det jobb, det ska bli rätt roligt då jag jobbar med en ny tjej och jag ska dessutom byta av en ny tjej i receptionen. Därmed så ska jag nog krypa ned och sova snart så ni får filmrecensionen imorgon kanske. Idag har varit en väldigt trevlig dag, det har varit varmare och dessutom rätt så soligt, jag hoppas verkligen att det kan fortsätta på rätt spår nu!

Hur har er dag varit?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Supermånen

  1. Lisa skriver:

    Det är så synd att det är molnigt här hemma; det hade varit häftigt att se månen ikväll🙂
    Jag blir så irriterad på alla ”teorier” som kommer ut — Aftonbladet skrev för några dagar sedan att jordbävningen utanför den japanska kusten fick en sådan kraft p.g.a. månen, och att det även är ett bevis på att någon stor förändring håller på att ske. Att månen har en dragningskraft som påverkar vatten vet man, men att den dragningskraften även skulle påverka kontinentalplattorna har jag lite svårt att tänka mig…

    Precis som du är jag helt lugn med det här; tanken om domedagen cirkulerar för att man på något plan är inställd på att Jorden ska gå under i år för att mayaindianerna (supposedly) har förutspått det.

    Puss&Kram!

  2. Marcus Å skriver:

    Jag satt och kollade lite på månen igår faktiskt, enormt stor! Min gårdag var också väldigt bra med massa roligheter men har inte hunnit med kommentarerna. Därför har jag varit lite seg men idag ska jag ta igen det tänkte jag…

    Hur länge jobbar du idag då?
    Kram

Kommentera

