Oacceptabla informationsluckor


Vård ska ges på lika villkor för hela befolkningen, måste detta – som är spikat i hälso- och sjukvårdslagen vara för bra för att vara sant? Är det verkligen så tragiskt här i Sverige?I dagens samhälle utvecklas saker och ting i rasande fart, inte minst inom IT, det finns nya uppdateringar till dina favoritappar med jämna mellanrum, du kan få nyheter och andra typer av meddelanden som påminnelser via din mobiltelefon eller kanske via din mejl.  I dagens samhälle, om du har tillgång till en mobiltelefon – vilket de flesta har – har du potentialen, möjligheten att hålla dig uppdaterad; i princip dygnet runt. Vi har blivit som beroende, många kikar in på det sociala nätverket Facebook så ofta de kan och många via sina mobiltelefoner, ständigt måste vi veta, måste ha koll.För många är detta säkert himmelriket, åh så mycket lättare det har blivit. Men det finns stora brister med detta, det finns personer som glöms bort i vårt samhälle och det är mer seriöst än uppdateringar kring appar och andra sociala statusuppdateringar!

På DN.se läser jag en ledare som handlar om ‘Vård efter klass’, en väldigt intressant ledare som är väldigt bra skriven. Där framgår att det finns – av naturliga skäl – vissa ställen i Sverige där man har sämre omständigheter ifall man blir sjuk; får du till exempel en hjärtattack in en bygd som är väldigt glesbefolkat är det ganska så naturligt att det kan vara långt närmsta sjukhus, du har därmed en sämre förutsättning ute på glesbygden än i city.

DN rapporterade igår om de skillnader som finns inom cancervården och jag blev både arg och ledsen, hur kan det vara så? Till exempel så vill vissa landsting inte betala för den dyrare och bättre medicinen Herceptin för vissa bröstcancersjuka.  Demokrati och lokaltsjälvstyre, nämns i ledaren och när man läser det så lugnas man, i ungefär en sekund. Första tankarna är ju att, ja men då kan man ju välja bort de som fel-/nedprioriterar dessa läkemedel, men nej. Demokrati, alla har lika rätt; det är lite fina ord som mest slängs runt i fall som dessa, för ska detta fungerar hänger det självklart på att medborgarna känner till de val som gjorts och har dessa 400 kvinnorna, som per år nekas herceptin fått denna information? Information om att det finns en bättre behandling för dem, men att de faktiskt blir nekade denna.

Ledaren avslutas såhär:

Men tämligen obestridligt torde vara att den högutbildade generellt sett har bättre förutsättningar att själv leta reda på var den bästa vården finns – och se till att få den – än någon från samhällets skuggsida som kanske inte ens har en dator.

Om risken att dö beror på informationsluckor, och om vi accepterar det, då kan vi lika gärna skrota hälso- och sjukvårdslagen. Just så allvarligt är det.”
Jag som tidigare har blivit upprörd över att det finns så mycket inom samhället som är beroende av Internet, vad händer då med min farmor och den generationen (och det handlar inte bara om dem, utan yngre generationer också)? Nu har visserligen min farmor tillgång till en dator; en iPad no less, men än så länge är det mest mejl mellan henne och barnbarnen som är fokus. Vad ska hon göra när företag eller kundtjänster ber henne att vända sig till Internet?
Nu handlar det inte om små triviala saker, nu handlar det om att de som har datorer och därmed antagligen har det rätt så bra ställt,  har information och kan skaffa sig kunskap kring något så viktigt som sin egen cancerbehandling. Vad hände med att alla i samhället ska ha lika rätt? Ska Google – som verkar nästla sig in i det mesta numera – börja ersätta läkarnas och sjuksystrarnas jobb också, när det kommer till information?

Här kan ni läsa hela ledaren.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Oacceptabla informationsluckor

  1. Lisa skriver:

    Det är sjukt hur sådant fungerar; man förväntar sig att läkaren ska lägga fram alla alternativ. Om läkaren skulle glömma bort att nämna ett alternativ är det kanske ingen större sak, men det här verkar inte vara en engångsförteelse som skedde av ett rent misstag. Det är slarv. Man ska inte behöva använda sig av Google för att få reda på vad som är bäst för en — det är sådant läkaren ska upplysa om.

    sv. Det är bara bra med mig nu; febern är äntligen nere, så självklart firas det med glass🙂
    Hur är det med dig?

    Puss&Kram!

  2. Sandra skriver:

    Den svenska sjukvården lämnar mycket att önska tycker jag, på många sätt. Både detta som du skriver och på den personal som finns på vissa ställen. Som inte borde få vistas bland sjuka människor.

    Svar: Ja jag gillar ju att jogga men med både mina och Claus olyckor nu funderar man på om det är farligt haha. Det är sant, då har du inte många ursäkter🙂 Men å andra sidan jobbar jag med ett elitlag. Man borde väl vara lite mer in shape då med. ”Vi ska ha fägring på matcherna”, säger de och så känner man sig som ett objekt.

    Ja usch det är verkligen hemkst att det ska vara så, jag tror ett av problemen är att det är SÅ svårt för de som mår dåligt att få hjälp, det tar tid och de skjutsas hit och dit. Det går inte. Absolut, sen är det nog många som mår dåligt i hemlighet men är det så illa att man vill ta sitt liv borde ju någon märka det!

    Klart jag håller tummarna för dig, inspirerande och duktiga tjejer ska man alltid stötta. Tycker det är pinsamt att vi tjejer är bättre på att hugga varandra i ryggen än att visa stöd. Vad hände med Gilrpower?

    Absolut!🙂 Tack så mycket, det värmer att du tycker det. Jag vantrivs inte som singel dock, jag har så mycket i mitt liv att glädjas åt. Så jag ser att kärleken kommer när den kommer, jag är 22 år. Jag har tid🙂 Aww men åh vilka fina ord. Det gjorde min dag! Söt du är🙂 Jag säger detsamma om dig. Som sagt, starka och vackra tjejer får tummen upp!

    Puss o kram

  3. Lissie skriver:

    Det låter ju strålande, snart behöver vi ingen sjukvård allt eftersom Google finns… Det känns som att hela sjukvården bygger på att de gör steg 1, och sen får man göra steg 2,3,4,5 själv, oavsett om man har förutsättningarna till det eller ej…

    Sv: Du undrade om det hade blivit bättre sedan jag flyttat, jag vet inte riktigt. På sätt och vis. Det är lugnare. Men jag längtar tillbaka, så som man nog alltid gör vid förändringar som inte innebär en klar förbättring…
    Jag kan förstå vad du menar med att man inte vill att någon ska kritisera ens föräldrar, men jag har kommit över det litegrann, man gör kanske det med tiden… Men jag är betydligt mer arg på min mamma, kanske inte helt rättvist men, det känns som att hon aktivt har förstört för mig och mina syskon, medan pappa har gjort det passivt och mer beroende på hans egna problem… Aja. Man får välja allt, utom sin familj. Eller hur är det man säger?

    Kramar

  4. mia skriver:

    Usch vad hemskt! Jag blir lite mörkrädd av allt sånt här..

    sv: Ja, det är superjobbigt😦 Speciellt när vi måste bo tillsammans i tre månader till och han säger verkligen inget till mig.. suck..😦 Samma sak här, det känns mer som en vän än en pojkvän tack vare att allt har ändrats.. Det är så mycket som har ändrats som bara blivit mer och mer synligt. Jag avundas också de som säger att dem älskar singellivet och att vara fri, men jag är väldigt rädd för att vara ensam. Jag hatar det verkligen. Men det är något jag får arbeta med, får se det positivt, en ny tid i mitt liv lixom.. Nytt kapitel!

    Åh tack så mycket för dina fina ord, du verkar också vara en stark och superhärlig tjej. Tycker om att skriva med dig. Tack igen, för att du erbjuder dig ditt stöd🙂 Det betyder mycket! Hoppas du mår bra. Stor kram❤

Kommentera

