Outdated


Idag känner jag att jag inte har så mycket inspiration; vilket kan hända då och då, i och med att jag har gett mig in för att skriva ett inlägg per dag, så krävs det en del också. Men det får ni stå ut med. Jag använde mig av The Daily Post och fick lite idéer i alla fall och fastnade tillslut för: What was the first album you purchased? – alltså: vilket var det första album du köpte?

Jag måste erkänna att jag inte är helt säker, men jag tror att det var min Cranberries-skiva, den var på REA i MegaStore-butiken. Jag kommer ihåg att jag var så stolt, det var nämligen en dubbelskiva också och självklart var min dåvarande favoritlåt med: Ode to my Family. Jag blir själv väldigt sentimental när jag tänker tillbaka på musik som jag har gillat och andra saker som hör min barndom till. Det känns lite som att jag på ett sätt saknar CD-skivorna, även om jag tyckte att de var onödigt dyra och att det alltid var jobbigt att resa med ett CD-fodral. Samma sak med banden, när jag var sjuk för någon vecka sedan så tänkte jag på hur jag fördrev tid när jag var liten och var sjuk; jag brukade lyssna på band i min pappas freestyle och jag älskade det! Vem lyssnar på band numera?

När jag är på jobbet brukar vi ibland sätta på filmer för vissa av barnen, vilket direkt får mig att tänka på alla VHS:er som finns hemma hos mina föräldrar och som är i rätt dåligt skick många av dem. Det känns så synd, det är inte ens många som har videospelare kvar hemma; vad ska man göra med alla favoritfilmer? Visst går det att köpa om många i DVD-format idag, men alla hittar man inte och vissa har utgetts i nyare utgåva; så kallad ”förbättrad version”, men jag vill ha kvar allt det gamla – behöver jag säga att jag inte gillar att skiljas från saker?

Barn som växer upp idag kanske inte ens vet vad en VHS är, jag som tycker att mina föräldrars LP-skivor är sådär häftigt coola och lite sådär retro; är det så dagens barn känner inför CD-skrivorna?
Wow, och jag som skrev om att känna mig gammal i ett tidigare inlägg; nu togs det till en ny nivå.

Vilken var er första skiva, som ni själva köpte?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Musik, The Daily Post Topics och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Outdated

  1. Lissie skriver:

    Åh, jag lovar att min första skiva var typ… Aqua, eller något annat pinsamt. Cranberries var ju mkt bättre!

    Måste verkligen tacka för din utförliga kommentar, uppskattas jättemkt. Jag antar att mina föräldrar egentligen aldrig funnits där, det är snarare jag och min syster som varit förälder åt dem. Min lillebror brukar liksom kalla mig för ”mamma”…
    Jag bor tillsammans med min pappa och hans nya sambo, och min syster då. Min mamma och lillebror bor ungefär 20 mil härifrån, i min hemstad. Jag och syster flyttade hit förra sommaren i och med våra föräldrars skilsmässa. Hur bor du?

    Vad skönt att din hörselskada inte är så allvarlig som den kunde ha varit, eller vad man ska säga. Det är förstås jobbigt ändå kan jag tänka mig men ibland får man försöka se på sina problem med lite perspektiv. Det tror jag för övrigt att du är jättebra på så det behöver jag väl inte påminna om🙂

    Hoppas att du får en fin helg. Kramkram

  2. Sandra skriver:

    Har inte heller haft någon inspiration idag..

    Hmm. Första skivan, det minns jag inte riktigt men jag skulle chansa på Aqua.

    Ja här har det med varit väldigt blåsigt och regnigt idag, usch så trist!😦 Men solen kommer väl tillbaka någon gång.

    Aha, jo jag vet vad du menar. Det är min första riktiga fredagskänsla på mycket länge, jag har ju jobbat minst en dag på helgen sedan året började så jag är nöjd🙂 Åh vad härligt med tjejmiddag, blev precis inbjuden till en om tre veckor. LÄNGTAR! Då har du något att se fram emot på jobbdagen och det är alltid trevligt ju. Absolut, du får tänka på den där lönespecen i slutet av månaden🙂

    Nej, jag förstod vad du menade. Inte så att man går och tänker på det stup i kvarten men vists blir man ibland påmind och det blir påtagligare.

    Jag skulle i alla fall hålla tummarna för dig! Jag tycker de som föreläser är oerhört starka människor, det krävs enormt mycket mod att ställa sig framför folk och prata i vanliga fall, att då prata om något personligt och känsligt. CRED!

    Det blir ofta så. Antingen orkar man ta sig igenom den där ”ingenmansland”-perioden där håret varken är kort eller långt, och låter det växa eller så ger man upp och klipper det igen haha. Jag har varit där sååå många gånger🙂

    Du är så fin, tack för dina ord🙂 Nej precis, jag vill få ut mer av ett förhållande. Jag vill ha den där gränslösa kärleken och finner man inte den, ja.. då har jag liksom familj & vänner som gör mig lycklig, men jag vill inte vara halvlycklig! Jag ger mig inte förrän jag har 100%🙂

    En kompis var lite depp och jag var med det, så vi åt tacos, sockerchockade och såg film. Vad har du gjort?

    Puss&Kram

  3. LIENE skriver:

    sv: Herregud, jag tycker samma om Dear John!:O den är lite hastig och det känns som att något klipps hela tiden bort och i vissa filmer kan det göra det men här hade man inte tid att tänka över vad som händer och så. Men det är lite bättre när man kollar andra gången tycker jag.
    Pizzabullar gör man av speciell deg som är fluffig och mjuk och sen gör man som vanliga bullar fast med pizzaingredienser i. Jag har inte testat det själv men det finns ju recept på nätet:)

  4. Jasmine skriver:

    Svar: Det är svårt att hålla humöret uppe, när sommaren verkar så långt borta. *Och snön strör verkligen salt i såren. Men vi hoppas, eller hur?

    Jo, jag tror ändå att hörselskada inte är så farligt. Jag har glasögon och vet själv vilken stor grej man kan göra av det.

    Du får helt enkelt känna efter. Är du känslig, kanske du inte ska gå i de mest extrema klackarna. Att bara ha några centimetrar är ju också himla snyggt.

    Kram

  5. Marcus Å skriver:

    Jag blev verkligen berörd av det som Björn berättade också. Tycker inte mobbing ska behöva förekomma men tyvärr gör det ju det och vi måste ju våga prata om varför och vad vi kan göra åt saken. Hoppas att fler skriver till honom nu och stötar!

    Vad trevlig helg du har framför dig. Har du alltid fullt upp på helgerna?
    Kram

  6. Lisa skriver:

    Det där är svårt, för jag fick de flesta skivor i julklapp/födelsedagspresent när jag var yngre. Men jag undrar om det inte var Beyoncès första soloalbum som var den första jag köpte…

    Puss&Kram!

Kommentera

