My Neighbor Totoro


Film: My Neighbor Totoro
Regisserad: Hayao Miyazaki

Familjen Kusakabe ska flytta ut på landet, de åker förbi majsfält och de närmaste grannarna, de två döttrarna i familjen Satsuki och Mei är jättenyfikna på deras nya hus och inspekterar det snabbt samtidigt som deras far försöker få allting i ordning. Snabbt hittar Satsuki och Mei underliga ”djur” i huset och man förstår att det är något spännande som händer, de två flickorna blir däremot inte alls rädda för dessa djur som kallas för soot gremlins. Pappan  i familjen, är den som för närvarande tar hand om döttrarna då hans fru är på sjukhus i staden. Han är en otroligt fin familjefar och tar alltid sina döttrar på allvar då de frågar om soot gremlins och frågor kring huruvida huset är hemsökt.

Medan pappan – som jobbar på universitetet – är på jobbet och Satsuki är i skolan så tas Mei omhand av en av de äldre kvinnorna i byn; hon blir som en extra farmor. Men en dag, medan Mei är ute och leker lyckas hon finna en liten underlig figur som bär omkring på ekollon, hon försöker att springa efter och efter ett tag inser hon att det finns ytterligare en liten figur. Mei, som är den yngsta av döttrarna är full av bus och fortsätter att följa efter de två figurerna; något som gör att hon leds till en hemlighet och till Totoro.

***
Jag fullkomligt älskar denna film, den är söt och gullig; animationen, trots att den är från 1988 är härlig och i anime-stil. Den lyckas fånga känslor och barnens uttryck på ett sätt som gör att det hela känns rätt trovärdigt och även om detta må vara en barnfilm, så är den djup och härlig på ett bra sätt, som gör att denna även kan ses av vuxna. Man får följa med på ett fantasiäventyr i färger; men trots fantasin så finns det en mer seriös ton också, en fin blandning enligt mig.
Hayao Miyazaki är en otroligt skicklig regissör och 2001 var jag och såg hans film Spirited Away på bio och kände att jag verkligen drogs iväg i hans filmer; och jag brukar inte ens vara vidare förtjust i anime-liknande-filmer. Men hans filmer är världa att se.

Ibland behöver vi vuxna (inte för att jag direkt ser mig som en vuxen, snarare något emellan tonåring och vuxen – term?) lite fantasi, lite barnlogik och lite färg! Så luta er tillbaka och njut av denna enkla, men ändå vackra berättelse.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Bio/Film/TV och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till My Neighbor Totoro

  1. Camilla skriver:

    Om du gillade dem; se hans Nausicaa of the valley of the wind, en av de grymmaste filmer Miyazaki gjort… Prinsessan Mononoke e nice med….

  2. Jasmine skriver:

    Oj, det var några dagar sedan jag kikade in här sist… Läste att du har varit sjuk, hur mår du idag? Vad har du åkt på?

    Svar: Tack du! Pajen blev faktiskt himla god – och såg dessutom förvånansvärt bra ut.

    Ja, jag håller med om att det är konstigt (och fel?) att unga tjejer uppmuntras att äta barnmat; i syfte att hålla en minimal vikt.
    en annan sitter och trycker i sig paj och kakor hela kvällarna.

    Morfar blev väldigt glad för kortet och övriga släkten gav mig mycket beröm.
    Nu till helgen ska vi fira min kusin. Hon ska också få ett handgjort kort, därför ska det bli spännande att se vad släkten tycker om detta.

    Jag mår bra, ganska trött den här veckan. Men ljuset börjar komma till oss nu, så jag hoppas att vinterdeppigheten försvinner inom kort.

    Kram❤

Kommentera

