Barnmat, endast för barn?

Många av er som bloggar eller är allmänt hemma i bloggosfären vet säker vem bloggerska Kissie är. Hon skapar rubriker och uppdaterar bloggen flitigt (här kan ni hitta bloggen). Jag tittade in på hennes blogg idag i och med att jag följde en länk från en annan blogg och Kissies blogg ger mig verkligen gåshud. När man kliver in i hennes rosa bloggvärld så märker man direkt vilken målgrupp hon har; unga tjejer och kvinnor. Kissie publicerar inlägg där hon visar på fanmejl hon fått av unga tjejer och man märker snabbt att hon verkligen har en stor så kallad fanbase.

När jag bläddrar lite mellan inläggen blir jag dels förfärad över hur smal hon ha blivit, jag kommer ihåg när jag hörde talas om hennes blogg för ett par år sedan och visst var hon redan smal då, men nu…
Jag läser vidare och ser att hon väldigt ofta pratar om träning och på ett sätt är det väl bra att hon förmedlar sina läsare om vikten att träna och hålla sig sund, men efter ytterligare lite läsning så kan man verkligen stryka sund från hennes lista. För det verkar hon verkligen inte vara, hon tränar väldigt ofta och äter knappt någonting vilket hon dessutom kan skylta med i sina inlägg:

”Jag belönade mig med små chokladbitar (max 100/ 150 kcal), eftersom jag tränade (ca – 200 kcal) + ätit endast en portion varma koppen (55 kcal) + drukigt massa vatten.” (detta inlägg), hon lägger även till att hon ska träna ytterligare samma kväll.

Hon har även publicerat en lista på drinkar och deras kalori-innehåll och visst, man kan väl tänka att det är en info som kan vara bra för vissa att tänka på. Det är bra att veta vad man ”häller i sig”, det finns ju problem med övervikt i vårt land också, det handlar inte bara om en framhävning av det smala och vackra. Men i samband med hennes blogg får, i alla fall inte jag bilden av att hon vill försöka uppmana sina läsare att vara normalt nyttiga och bara ha detta i eftertanke.

I ett inlägg från den 19 februari i år skriver hon om barnmat med denna rubrik ”barnmatsförsälningen har fördubblats, wonder why…? ;)”  i inlägget står det att hon funnit på en annan tjejsblogg – vars pappa äger en mataffär eller något liknande – berättar att barnmatsförsäljningen har fördubblats, detta för att alla småtjejer (och nej, hon menar inte bebisar, utan tjejer i tonåren) springer och köper det. Som kommentar på detta skriver Kissie ”Haha herregud ;) Dock kan jag inte låta bli att orolig, hur ska detta sluta..?” – jag känner att ja, kanske finns det ett hopp att Kissie faktiskt reagerar på detta, men nej. Det hon oroar sig för är att priserna på barnmat ska öka eller att de kommer att proppa dem fulla med fler kalorier. Herregud säger jag. Visst, hon lägger till att hon är hemsk som tänker så, men ändå.

I samma inlägg berättar hon att det är en tjej som uttryckt att hon tycker att Kissie är alldeles för smal för sina 19 år och det kan jag hålla med om och man märker snabbt – av att läsa hennes blogg – att det inte handlar om någon naturlig smalhet just nu (även om hon var naturligt smal innan). Som svar på tal, säger hon att det är hennes kropp och att hon bestämmer över den.

Ja, jag håller med. Det är hennes kropp och ingen kan tvinga henne till något. Jag tycker däremot synd om henne, att det är såhär hon måste må; det måste vara en enorm press på att se ut på ett visst sätt när man har en sådan stor blogg som unga tjejer läser och många unga tjejer dras ju till rubriker som detta.  Hon vill väl ge läsarna det hon tror att de behöver, men usch att det ska vara såhär.
Som sagt så håller jag med att det är hennes egen kropp, men har man en sådan stor blogg som hon har och har man så många unga tjejer som följer än, känner i alla fall jag att man har ett ansvar. Ett ansvar att försöka få ut en hälsosam bild till dessa, guidning. För det kanske är just Henne dessa unga tjejer lyssnar till, snarare än föräldrar eller andra oroade vuxna.

Men tyvärr är det inte den bilden Kissie ger ut då hon publicerar bilder från sitt kylskåp som innehåller barnmatsburkar.  Det är så synd att unga tjejer kommer att ta till sig detta, för jag vet själv att man blir påverkad och speciellt av någon som man ser upp till och det är många unga tjejer som ser upp till dig Kissie, jag önskar att du kunde må bättre med dig själv så att du slapp följa barnmatsdieten och förmedla en hälsosam och bra bild till alla dina fans.

Sedan kan man ju diskutera huruvida hennes bröstförstoring är något som verkligen peppar unga tjejer till att må bättre med dem själva…och kommer de faktiskt att bli ännu större nu, än hennes nuvarande DD-kupor (se här)? (Visst jag har större, men de är naturliga och jag är inte sådär smal, vilket gör att det inte ser jätteläskigt ut…)

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Barnmat, endast för barn?

  1. Jasmine skriver:

    Jag minns en utflykt under grundskoletiden. Vi skulle ha med sig matsäck och jag hade antagligen med mig pannkakor eller pastasallad. En i klassen hade barnmat med sig och jag kunde inte låta bli att reagera. Små, små bitar av spagetti blandat med sås – på burk. Det såg inte speciellt aptitligt ut, men hon verkade tycka om det…

    Usch, att Kissie ens kan med. Det är tragiskt. Vi har ett gemensamt ansvar att ta hand om varandra, men hon går emot och sprider ut motsatsen.

    Svar: Passet var ett vanligt grundpass, men läraren är avancerad och duktig. Det som är så skönt är att man kan anpassa passet efter dagsformen. Antingen tar man i för allt man är värd eller så gör man bara grundstegen utan snurrar och armar.

    Haha, för simmarna går det bra. Om du minns Jennifer? Nu spelar jag med hennes två söner. De bor i ett stort hus tillsammans med sina familjer; Hamlet med sin äldre fru, som dessvärre kommer gå bort snart, och Didrik med frun Izabell och de två barnen Philip och Ringo. Snart kommer en tredje! Så ja – det går kanon!

    Ditt stöd uppskattas.❤
    Och jag försöker ge dig samma uppskattning.

    Ikväll ska jag skapa ett kort till min morfar, eftersom vi ska fira honom imorgon. Utöver det blir det förmodligen tv-kväll och god middag med familjen.
    Hur ser din kväll ut?

    Kram❤

  2. LIENE skriver:

    sv: så kul att det var ett bra ställe:D
    Åh tack så mycket! Nej, det tog inte så lång tid att skriva den texten.

    Hon pratar mycket mot sig själv…för några tre år sen skrev hon ett bra inlägg(!) om att man ska äta vad man vill. Det var det bästa jag läst i hennes blogg. Nu är det bara hemskt. Hon påverkar ju små osäkra tjejer och lär de att läsa kalorier. Kalorier borde inte finnas på förpackningar! Varför finns de ens:O de som äter för mycket bryr sig inte och de som äter för lite bryr sig, så är det bara.

  3. Sandra skriver:

    Har man så många läsare så har man ett ansvar också, det hon håller på med är tragiskt. Både för att hon påverkar andra att gå i hennes fotspår men också för egen del. Tjejen kan ju inte må helt bra i sin egen kropp om hon behandlar sig själv på det sättet. Ja, det är bra att ha koll på vad man äter men hennes diet är långt ifrån sund. Jag tycker synd om henne!

    Svar: Haha nej jag bara sjöng HÖGT och ljudligt hemma. Kul var det i alla fall!

    Nej det var lite udda, tänk att växa upp med det namnet liksom.

    Det hoppas jag också att det gör men de är vid gott mod så jag tror på dem, det är inte mycket mer att göra🙂 Yes absolut! Imorgon är det dags igen men jag stannar hemma. Jag har andra planer på kvällen så en bussfärd till Göteborg blir det inte. Jag sparar den🙂

    Ja det är roligt att det finns glada o positiva människor i bloggvärlden, man läser så mycket om alla elaka kommentarer. Mycket roligare att sprida lite glädje!

    Jaha, jag fick för mig att du jobbat i förrgår men jag läste väl helt galet🙂 Jag förstår att du är nervös men jag är också hundra procent säker på att du kommer att fixa det galant. Du får bara ta reda på direkt vem du ska fråga om det skulle vara något så kommer du genast att bli säker sen går du in med inställningen att det kommer gå BRA okej?🙂 Jag håller tummarna!!

    Puss o kram

  4. Anniepie skriver:

    Heej!🙂 Hoppas att allt är fint med dig!🙂 Kissie är verkligen speciell, förstår inte att små unga tjejer tycker att hon ser så bra ut, hon är alldeles för smal och så med de stora brösten och läpparna ser det bara onormalt ut, ingen ser ut så mer än hon men endå tycker alla att hon ser så bra ut och vill vara som hon! :S Helt knäppt om du frågar mig… SV: Jajjamensan, dock är den lite dyrare, en kostar 79 kr hos oss!🙂 Det tycker jag absolut att du ska göra!🙂 Hmm du kan köpa en fin tavla kanske, köksredskap, en bra bok, en vas eller en fin ljuslykta!🙂 hihi Jaa, idag har det gått bättre på praktiken och det är riktigt gutt att bloggen får vara kvar!😀 Ha de bra…Kramis

  5. Lisa skriver:

    Det är nästintill tragiskt att man tänker på det viset — på något vis tänker man mer på läsarskaran och ge ”folket vad de vill ha” istället för vad de behöver. Unga tonårstjejer behöver inte fler sätt att känna sig osäkra på. De behöver någon de kan vända sig till, någon som kan säga ”Du bör tänka på det här om du vill gå ner i vikt, men glöm inte bort att du redan är bra såsom du är”.
    Det hemska är också att Kissie tror att hon kan få bättre självkänsla genom att förstora brösten och genom att betala en massa för plastikoperationer, men när det kommer till kritan hjälper det inte ett dugg. När det ena är ”fixat” hittar man snabbt något nytt att vara missnöjd över.

    sv. Det var inte bara måndagen som blev hektisk, men det har varit skönt. För första gången på länge är jag inte rastlös; tvärtom är jag rätt trött, men på ett bra sätt🙂

    Puss&Kram!

Kommentera

