Facebook


Jag älskar verkligen småbarn, det är så härligt att vara i närheten av dem; barn har verkligen sin egna logik som ibland kan vara slående, man förundras över hur smarta de verkligen är. Därmed passar mitt jobb mig väldigt bra och jag älskar det, jag får umgås med barn. Under den korta tiden jag har jobbat så har jag träffat en hel del barn och flertalet gånger så kan jag tänka att ”wow, det finns riktigt coola namn”, vissa har jag inte ens tänkt på tidigare och vissa har jag inte gillat vidare mycket förrän nu; då man verkligen fått se ett riktigt barn ha det namnet. Det är alltså inte längre bara ett namn på en lista bland hundratals andra. Jag har suttit och pratat namn med vänner som har fått barn och det är verkligen annorlunda när man får barnet presenterat för sig som t ex: ”det här är Janna”, det var inget namn jag tidigare var så het för, men när man lär känna en liten flicka som har det namnet, så kan det kännas perfekt.

Det var en av mammorna som A på jobbet pratade med och hon frågade om hennes sons namn, eftersom hon tyckte att det var coolt. Mamman sade att de hade ”stött på det” på MTV och både hon och pappa fann att namnet var coolt. Det tyckte jag också. Vi finner alla vår inspiration från olika källor och vissa döper sina barn efter idoler. Men sedan kan detta begrepp tas till helt nya höjder…

Idag är nog de flesta bekanta med det sociala nätverket: Facebook.
Då vet ni säkert också att bilden här ovan betyder: I ”like” You och visst kan jag gilla Facebook, det har sina fördelar; men även många nackdelar enligt mig. Men vissa gillar tydligen Facebook otroligt mycket.

Egyptiska tidningen Al-Ahram skriver om Jamal Ibrahim som i och med revolutionen i landet blev pappa för första gången. Jamal var en av de många som var glada över  Hosni Mubaraks avgång och frågar man honom anser han att Facebook i detta fall hjälpte; därmed hedrade han det sociala nätverket på det sätt han ansåg vara bäst, han döpte sin lilla dotter till Facebook och hennes fullständiga namn blev Facebook Jamal Ibrahim. Tydligen har flickans namn fått en del uppmärksamhet runt i kring Jamals stad och många verkar uppskatta namnet.

Jag kan tänka mig att Facebook kanske hade en liten roll, inte någon direkt koppling till Mubaraks avång, men kanske spreds kunskap via Facebook; och fick människor runt om i världen att öppna ögonen och se vad som rapporterades från Egypten. Oavsett, jag känner inte att jag någonsin skulle kunna döpa mitt barn efter ett socialt nätverk, ett Internet forum eller något sådant.
Vad tycker ni?
Här kan ni läsa om nyheten: http://www.aftonbladet.se/wendela/article8615715.ab

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Facebook

  1. Paparazzibecka skriver:

    sv: jodå, det ar väldigt kul när det kommit två små bebisar till släkten. :p

  2. Sandra skriver:

    Nej att döpa sitt barn till facebook är väl att gå något lite långt😉

    Svar: Otroligt skönt att det gick vägen, det var riktigt nervöst innan matchen drog igång så jag är nöjd. Nu ska man bara stå ut 6 såna matcher till haha. MINST! Tack tack, det betydde mycket. Som sagt står det en hel del på spel. Pengar och semester!

    Naw du är så himla gullig. Läser alltid dina kommentarer med ett leende, du är en himla fin person!

    Min dag har varit bra, jag är lite trött men det får va så. Har bara varit och jobbat idag så det var rätt skönt. Pillade med lite grejer till nästa vecka. Hoppas det går vägen och vi kan locka över 3000 personer!

    Jag förstår att det är nervöst, det är alltid så första gången men det släpper när du är igång o jag antar att det gick kanon? =)

    Puss&kram

  3. Kristin! skriver:

    Hejsan, Kika gärna in hos mig och var jätte gärna med och tävla direktlänk till tävlingen har du här: http://kriistiinjonsson.blogg.se/2011/february/tavling-med-min-sponsor-passionofsweden.html!:)

  4. mia skriver:

    Har också läst den artikeln, tycker det är himla konstigt att döpa sitt barn efter Facebook. Tycker dessutom synd om barnet som heter det, lär ju ha svårt att förklara för människor att hon verkligen heter så..

    sv: Tack så jättemycket, kul att du gillade det🙂 Jag utgår oftast ifrån mig själv, ”gamla” känslor blandade med nya.. Ibland är det bara helt hittepå så att säga.

    Ja, jag tycker också om att få bolla idéer med andra och få olika infallsvinklar på saker och ting, men när människor tror att de kan flyta på ett bananskal och hela tiden förlita på att andra gör sakerna så blir man väldigt trött.

    Tack så mycket, jag är stolt över mig själv🙂 Jag brukar som sagt tröttna så fort men det här är kul och jag vet att det är bra för mig så då blir det lättare att ta sig dit ut.🙂 Jag håller mina tummar för att du också får komma igång snart! Du kanske börjar känna dig lite bätttre?

    Ja, dem är riktigt snygga tycker jag! Hoppas att skorna finns i din storlek och att du gillar dem! Vad skoj att din mamma fyller år, hoppas du hittar något fint till henne med. Tycker det är svårt att köpa presenter ibland, hihi.

    Åh vad skoj! Små barn är underbara med alla sina roliga idéer och tankar.🙂 Kram

  5. Jasmine skriver:

    Ärligt talat var ‘Facebook’ ett av de mest knasiga namnen jag någonsin stött på. Översätter man det till svenska blir det ju Ansiktsbok – hur snyggt? Inte särskilt…

    Svar: Jo, balans är ett måste. Och jag saknar att jag inte kan hitta den balansen. Ibland lyckas jag och gör små saker (som att åka på filmkväll, trots att jag bara fick veta om det två timmar innan). Samtidigt känns det ganska tryggt att jag är som jag är, för då vet jag med säkerhet att misstagen inte slår tillbaka lika hårt.
    Jag beundrar din spontanitet. Det är en bra egenskap!
    Och jag förstår vad du menar med att vara spontan, men under kontrollerade former. Jag får nog lära mig att vara det… Jag är nog mest rädd för konsekvenserna.
    Tack för dina kloka ord.❤

    Tack, vännen. Du är också otroligt duktig på att skriva. Jag förstår inte varför du tvivlar på dig själv. Din talang är en gåva; du kan med säkerhet lyckas på journalisthögskolan. Ibland måste man få en smäll på käften, för att vakna upp och för att kunna lyckas bättre.
    Du ska göra det som känns bäst för dig, men jag hoppas att du vet att jag tror på dig – starkt.

    Hoppas att du får en trevlig helg!
    Kramar❤

Kommentera

