Vapen, lösningen på alla problem?


Skolskjutningar, ni tycker säkert som jag att dessa händelser är fruktansvärda. Jag kommer ihåg då de rapporterade om händelsen i Finland 2008 då den 22-åriga Matti Saari klev in i en tentasal där hans skolkamrater skrev en tenta och började skjuta vilt omkring sig; tio dödades, efter detta försökte han att tända eld på skolan och innan han tog livet av sig själv ringde han sin vän och sade ”du kommer väl på min begravning?”. Skolskjutningen i Kauhajoki 2008 var den andra skolskjutningen på mindre än ett år. Den första skedde i Jokela 7 november 2007 då 18-åriga Pekka-Eric Auvinen dödade 8 andra, innan han sköt sig själv i huvudet. Han hade laddat upp bilder på YouTube dagen innan. Skolskjutningar i Finland hade innan 2007 hänt en gång tidigare, år 1989. 

Den första skolskjutningen jag hörde talas om var den som skedde vid Columbine High School i Colorado, USA 20 april 1999, då två high school studenter; Eric Harris och Dylan Klebold  mördade 12 elever och en lärare (ytterligare 21 skadades). Massakern vid Columbine High School var den fjärde värsta skolskjutningen i Amerikansk historia.

Det känns som att det bara kryper närmare geografiskt och det var inte länge sedan svenska KTH vid Vallhallavägen fick ett hot gentemot sig ”Jag ska skjuta så många jag hinner med innan polisen kommer och skjuter mig”, så lydde hotet som dök upp på Internetforumet 4chan den 12:e mars 2010.

Hur man ska göra för att stoppa dessa skolskjutningar är en svår fråga och kanske finns det inga direkta svar. Men en av artiklarna som publicerades i Aftonbladet igår fick mig att gapa, kan det faktiskt finnas så barnsliga politiker i Texas, USA? Deras svar: låt eleverna bära vapen.
Republikanska senatorn Jeff Wentworth menar att han aldrig vill se en upprepning av det som hände vid Virginia Tech, ”där en rubbad och självmordsbenägen dåre kan skjuta ner försvarslösa ungdomar”.

Okej, jag skulle inte ha använt just de orden, men så långt kan jag hålla med. Jag skulle inte heller vilja ha en upprepning av någon skolskjutning! Men Wentworth och jag går snabbt skilda vägar; han tycker nämligen att om en ny galning springer in på en skola och öppnar eld ska de andra eleverna kunna skydda sig själva med sig egna vapen och skjuta tillbaka. Jag förstår verkligen inte logiken, visst det är ju bra om de kan få skydda sig själva men att låta ungdomar bära vapen i skolan för att skydda sig mot en potentiell skolmassaker, det är fel! Det känns absurt! Det händer ständigt att ungdomar bråkar och kanske speciellt i den åldern då man går på high school; kärleksdrama, behöver jag nämna något mer? Vad skulle då hända ifall eleverna fick gå omkring med vapen? De finns de som är extremt lättprovocerade. Dessutom kan jag tänka att om eleverna tillåts bära vapen för att det kanske sker en massaker så skapar detta en spänning och en rädsla som i sin tur kan verka åt det motsatta hållet; att eleverna, istället för att känna sig tryggare med sina vapen, känner sig otrygga och oroliga. Det känns som USA:s bombningar över Afghanistan, för att Usama bin Ladin kanske finns där nere någonstans. Vad hände med: Don’t fight fire with fire?

Jag blev uppväxt med att våld inte löser våld, det är en sådan baskunskap som barn i dagisåldern lär sig! Varför inte istället satsa på ordentligt stöd i skolorna, eller stödorganisationer som kan finns där för elever som behöver någon att prata med, någon som finns där. Jag tror inte att man föds till att bli mördare, eller att de personer som begått dessa massaker bara vaknade upp samma morgon och kände för att skjuta någon. Det börjar någonstans, det handlar om unga människor som inte mår bra, satsa på psykiatrin istället för att låta ungdomar bära vapen! Visserligen är USA rätt komplext och health care kan vara en lyx, därmed kan det vara svårt för fattiga eller på annat sätt utsatta ungdomar att få gratis psykiatrisk hjälp; men då kan man ju satsa på det istället!

”Att kriga för fred är som att knulla för att bli oskuld” är ett uttryck som kommer upp i mitt huvud.
Ändå har Wentworth stöd från partikollegan och guvernören Rick Perry som berättar att han är beväpnad när han går ut för att jogga.

Men Texas ligger högst upp på listan över de stater i USA som dödat flest med dödsstraff sedan 1976, 465 (as of February 17, 2011) har dödats och 336 är just nu (läs: as of January 1, 2010) dödsdömda (on death row). Så kanske är jag inte jätteförvånad.

Här kan ni läsa artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8599166.ab

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vapen, lösningen på alla problem?

  1. Sandra skriver:

    Jag tror inte vapen är lösningen, jag tror tvärtom att det kan få en negativ effekt. Precis som du säger. Nej, det är ingen lätt fråga att lösa men mer våld är inte den väg jag hade valt att gå.

    Svar: Otroligt god mat, min favoritrestaurang.

    Ja men så är det och det är en läxa dem får lära sig, det var en tung dag idag och inte många glada miner men det är bara att ta sig samman för det finns ingen tid till att deppa ihop, det är match igen på onsdag. Jag hoppas jag kan sprida någon form av glädje till dem i alla fall, jag försöker peppa och inte bli förbannad vilket jag kände att jag blev direkt efter matchen igår. Men som inom alla yrken så gör man bättre och sämre arbetsinsatser då och då, jag tror inte att man blir bättre av att höra att man gjorde något SKITDÅLIGT även om så är fallet. Jag tror det är bättre att påpeka att okej det där var inte bra MEN nu vänder vi på detta och lär oss av misstagen, för jag tror positiv energi är mycket kraftfullare än den negativa.

    Tyvärr är det ju så, det tar tid att ta sig ur det. Precis som alla situationer. Jag vet inte om det sätter många käppar i hjulet på mig, det är mest ett kontrollbehov där jag själv vill vara den som löser och fixar. Jag gör verkligen mitt bästa men jag kan få ångest av att försöka öppna mig även för personer jag litar på till 100%. Ja, jag vet att det är helt fel att låta någon ha makten över mig och hur jag reagerar men tyvärr så sitter det ganska djupt inne. Nej jag vet precis vad du menar och du behöver inte känna att du går på för hårt för jag vet att du har rätt och som sagt så går det framåt och jag kommer fortsätta att jobba på det varje dag och verkligen försöka mitt bästa att bygga upp en tillit till omgivningen igen. Men min värld raserade verkligen för några år sedan och att bygga upp den tog sin tid, men jag gjorde det. Bit för bit. Nästa steg, det är där jag är nu, är att ”renovera” så att säga. Det finns mycket kvar att göra men det finns i alla fall en stadig grund🙂 Men tack för dina ord, det är alltid bra med någon som VÅGAR säga sin åsikt och inte bara nickar och håller med, det uppskattas!

    Puss o kram!!

Kommentera

