Gillar du rosa, gillar du balett?

Då hoppas jag att du INTE är kille.
Fast det låter ju dumt också, varför skulle inte killar få gilla rosa saker och rosa kläder? Vidare, varför skulle inte en kille få uppskatta balett? Det är en vacker dans och rosa är en färg, bara. That’s it. 

Jag satt och läste på Aftonbladet.se och snubblade över en artikel som handlade om en sexårig kille som blev knivstucken i skolan, varför? För att han gillar att ha rosa kläder på sig.
Jag blir så ledsen, hur kan det vara såhär? Hur kan det gå så illa? Pojken går i en förskoleklass i Jönköping och han fick en kniv stucken i nacken, då kan man tänka sig att någon från skolan; förslagsvis rektorn kastar sig på telefonen och ringer till föräldrarna. Men nej, det gjorde de inte. Istället fick pojkens föräldrar reda på händelsen när pojken själv berättade det för dem, mamman berättar i artikeln i Jönköpings-Posten att hon har försökt att nå rektorn och lärare, men att ingen har svarat.

Knivattacken ska inte ha orsakat några större skador och kniven uppges vara en matkniv, men ändå! Mamman säger också i artikeln att hon ska ha fått kommentaren ”beredd på att bli mobbad om man har rosa kläder på sig” från någon i personalen. Hur kan de vuxna säga så? Hur kan det vara okej att mobbing förekommer bara för att en kille går emot normen?

Jag blir verkligen arg, ledsen och besviken. Jag har läst vissa av kommentarerna på Aftonbladet.se och en del av dem får mig verkligen att bli mörkrädd. Vissa säger att det är föräldrarnas fel, de får skylla sig själv i och med att de har tillåtit sexåringen att bära rosa kläder i skolan. Tyvärr, eftersom vårt samhälle ser ut som det gör, så är det kanske ett säkrare kort – när det gäller att vara förälder – att låta sitt barn ha de klassiska norm-färgerna; alltså blått för killar och rosa för tjejer. Vissa skrev även att föräldrarna framhäver en annan läggning på sin son, i och med att de tillåter honom att ha rosa på sig. Varför är färgen rosa så sexuellt kopplat? Varför är en killen som gillar rosa, automatiskt bög – inte för att det är något fel på det.

Barn i den åldern gillar att testa, gillar att få göra som mamma gör eller som någon av tjejkompisarna på förskolan, eller kanske en äldre tjejkusin. Om en liten pojke då kommer fram till sin mamma och verkligen vill ha en rosa tröja, måste hon då säga nej för att det är säkrast? Det känns ofattbart för mig. Man behöver ju inte pracka på sin son rosa, det kanske inte är the way to go men om han vill ha det, varför ska man behöva neka honom det? Det finns ju hur många tjejer som helst som bär blått, utan att det blir någon större affär kring det, varför anses det vara mer okej då?

Balett är dessutom en dans och det finns många manliga dansare och en del straighta också, så varför ska det vara så fy skam kring en liten kille som gillar balett? Det är en otrolig sport och jag har dansat det själv, man får uthållighet, kondition och smidighet. Hur är det något dåligt? Småtjejer som gillar att spela fotboll kan vara sött och till och med coolt, men om en liten kille vill dansa en ”tjejdans”, så blir han huggen i nacken med en kniv?! Förklara logiken för mig, för jag förstår inte.

Man ska få vara som man är, så är det bara.

Hur en skola sedan kan ignorera en sådan här händelse på det här sättet och att en sexåring hugger en annan sexåring med kniv – oavsett anledning – är något som också tåls att tänkas över och diskuteras!

Jag känner mig besviken, man sitter och kollar och läser om att sådant här händer i USA och man vet att öppenheten kring homosexualitet inte var såhär i Sverige för bara 15 år sedan; men jag trodde, uppriktigt sagt att vi hade kommit längre än såhär i Sverige 2011. Faktiskt.

Här kan ni läsa artikeln: http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article8547463.ab

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Gillar du rosa, gillar du balett?

  1. Eleonore skriver:

    Usch jag läste också om den pojken och jag blev så upprörd. Visst 6-åringar förstår inte alltid allvaret i en handling men då är det verkligen upp till de vuxna i närheten att berätta vad som är rätt och fel! De ska absolut inte rättfärdiga och spä på fördomarna och absolut inte ett knivhugg. Nej man undrar vart samhället är på väg egentligen!

    Likadant som med Urban Outfitters-trycket, till vilket pris ska man skapa rubriker och få folk att tänka?

    Hihi nej kanske inte behövs mer tävlingar men jag vill så gärna ge något tillbaka för alla fina kommentarer jag får och alla fina människor man får lära ”känna” genom bloggen🙂
    Jo det känns jättehärlig, den bästa dagen på länge verkligen! Ska bli skönt att få ett jobb att gå till snart med😀
    Hoppas din kväll blir underbar!
    Kramar!

  2. Paparazzibecka skriver:

    sv: yää, visst är jag. blivit lite av en träningsnarkoman. men nästa vecka är jag i Polen och hälsar på släkten och då blir det ingen träning utan bara massa middagar och fika. så får ta igen det när jag kommer hem, haha.

    thanks! Alltså det är inte min första tatuering och säger redan nu att den första var INGENTING till skillnad från denna. längst ut på armen på slutet av ”understanding” gjorde väldigt ont. kolla in videoinlägget jag gjorde medan jag blev tatuerad.🙂

  3. Emma skriver:

    Dessvärre är inte den sista idioten född än, synd men man slutar aldrig förvånas över hur illa folk kan bete sig.

  4. Sandra skriver:

    Alltså… finns det ord för det här? Kan man bli annat än upprörd? Få ont i magen, tårar i ögonen och bli förbannad? Ska det vara såhär… verkligen, år 2011? Jag skäms! Jag skäms för att vårt samhälle är så jävla inskränkt och trångsynt. Jag skäms när man läser kommentarerna, idioti är vad det är! Vad är det för fel på människor… herregud, VUXNA JÄVLA MÄNNISKOR. Att barn är elaka mot varandra är inte det minsta konstigt med sådana ”förebilder” som vuxna. Föräldrar. Rektorer. Lärare. Det är ju för fan pinsamt. Helt sanslöst. SEX ÅR GAMMAL! Knivhuggen i nacken för att han bär rosa kläder… ja, alltså.. jag är mållös.

    Det får mig att må illa. Och tänka på en kille som gick i parlellklass med min tolvåriga syster, han ställde sig framför tåget en dag för att han inte ville leva längre. TOLV ÅR. För att han hade blivit mobbad för hans kläder. Det är helt sjukt vilket rått och hemskt samhälle vi bor i alltså. Jag sitter seriöst med tårar i ögonen, det borde varje funtad människa göra om man hör sånt här. Det är ju så fruktansvärt och så sjukt att det inte är sant. Vart gick det SÅ fel?

    Svar: Tackar! Jag var sådär nöjd med dem själv, en del tycker jag blev riktigt bra men ja.. sen är jag väldigt självkritisk också. Vi fick väldigt bra platser måste jag säga så det underlättade absolut.

    Haha ja så är det ju med allting, det är att inte känna tvånget över sig. Det gör allting så mycket lättare.

    Ja men precis, det är en positiv provokation, där gör man rätt för sig och försöker använda sin makt och sitt forum till något som är positivt istället.

    Jag förstår det, vad är det för jobb du har?🙂 Roligt att jobba med barn.

    Jo, absolut.. det är klart det beror på. Ibland behöver man någon som tycker lite synd om en men jag har alltid känt att när JAG börjar tycka synd om mig själv så använder jag det som en ursäkt till att lägga ner, så därför har jag inte tyckt om när andra tycker synd om mig heller. Förstår du hur jag menar?🙂 Nej, det är klart man vill ha gehör när man pratar om sådana händelser. Men det är skillnad på att tycka synd om någon och visa empati tycker jag. Nej med precis, det är ju så.. du kan tycka att något är hemskt och fruktansvärt men du behöver inte säga det på ett sätt som blir lite daltande ,

    Nej men det är klart man vill ha ett svar, när man väl öppnar upp och pratar om det men som sagt, empati är en sak men den här ”tycka såååå synd om dig”-grejen tycker jag inte helt om. Men det är bara jag. Jag har svårt för den bara, personligen.

    Ikväll blir det lugnt och skönt, ska passa på att ta hand lite om mig själv bara🙂 Själv?

    Puss o kram

  5. Lisa skriver:

    Jag känner till viss del igen mig där — jag gillade blått som liten, men jag fick lära mig av dagisfröknarna att det var en killfärg. Det gick så långt att jag som fyraåring tvingade mig själv till att börja gilla rosa för att kunna se mig själv som flicka. Bortsett från att jag gillade blått älskade jag att leka med leksaksbilar och jag drömde aldrig om att bli prinsessa som de andra flickorna gjorde. Jag hade dessutom fler killkompisar än tjejkompisar, vilket gjorde att jag såg mig själv som pojke mer än tjej. Kort sagt genomgick jag lite av en könsidentitetskris när jag var fyra år just för att dagisfröknarna gjorde klart för oss hur könsrollerna ska defineras…

    sv. Den var riktigt skön att lyssna på, men det är just att det blir så kul att man hör textraden ”I’m so damn hardcore” när man står med rengöringsmedel upp över armbågarna :p

    Jag håller med dig där; det finns ingen annan synvinkel på ”Eat less”-meddelandet på tröjorna, och sådant är verkligen avskyvärt.

    Puss&Kram!

  6. Lissie skriver:

    Kan inte göra annat än hålla med ovanstående, det är så sjukt så man tror inte det är sant. Vi borde ha kommit längre. Men det känns inte riktigt som att vi har gjort det, för särskilt barn är väldigt, väldigt noga med ”tjejgrejer” och ”killgrejer”. Det är hos föräldrarna förändringen måste ske, och inte minst på dagis. Men att hugga någon med kniv… Det borde helt enkelt inte hända, oavsett anledning!

    Tack för jättefina ord, vad kul att du tycker om mina texter. De är små experiment för det mesta.🙂

    Och nu funkade länken jättebra. Kramar

  7. Eleonore skriver:

    Ja det är verkligen hemskt att de inte reagerar och inte anmäler det på en gång till föräldrarna och skriver rapporter på det. Klart 6åringen inte inser allvaret men då är det dags att börja lära sig det kan jag tycka.

    Va roligt att du gillade inlägget! Funderar på att göra så oftare med olika recept jag provar. Kanske inte med kladdkaka och annat lätt men som sånt här som man inte provar på så ofta och som har flera steg🙂 Hoppas det kan hjälpa fler att göra dessa godingar😀

    hoppas du får en toppenlördag, några planer?
    kram

  8. LIENE skriver:

    sv: Varsågod. Alltid kul när man tycker lika som någon annan.
    Bra det:)
    hehe, ja, lite sent för brownies när det passerat klockan 9. Jobbigt att baka så sent och de smakar ju som bäst när de stått lite.

  9. Marcus Å skriver:

    Jag såg den där artikeln häromdagen och förstår inte var världen är påväg. Samtidigt tycker jag det går lite till överdrift med vissa saker, varför ska vi tänka på det hela tiden att genus hela tiden ska ingå i våra tankar? Det kan göra mig riktigt irriterad också. Men att bli mobbad för man inte följer normen i samhället är ju sjukt egentligen, och att bli knivskuren är ännu värre!! Vakna!

    Min dag har varit bra, tog en promenad förut och har städat lite nu. Vad har du för dig idag då?
    Kram

  10. Sandra skriver:

    Svar: Morgondagen är bara en ”vanlig” dag på jobbet egentligen. Nu går vi in i slutskedet på orginalsäsongen så att säga, åtta matcher kvar. Det finns tre ställen vi kan hamna på, så det är nerver nu. Antingen blir det ”ingenmansland” = inga fler intäkter och inga fler matcher efter dessa åtta. Säsongen är räddad och vi vet att vi stannar i högsta serien nästa år. Eller alt. 2: kvalspel. Då hamnar vi så vi får kvala mot lagen i serien under om vilket lag som ska spela i Elitserien 2011/2012. Det gjorde dem förra året och det var det som räddade ekonomin för klubben, så det betyder ju i alla fall inkomster, vilket alltid är bra. Eller alt. 3: slutspel, då är säsongen räddad, det kommer generera i en hel del mer pengar, fler matcher mot de bästa lagen. Så det är ju där man VILL hamna men samtidigt som realist vet jag att det är väldigt svårt. Så vi får se vad det bjuds på🙂 Men spännande är det och jag ÄR nervös fast det inte är jag som ska ut och spela.

    Tack vad gullig du är🙂 Jag älskar de ringarna, mina favoriter. Jag har också väldigt små fingrar, smaaaala. Så det är inte lätt men en kompis till mig är guldsmed så hon brukar alltid kunna luska fram ett par snyggingar som passar mig och gör dem inte det så tar hon in dem.

    Det är helt galet, man tror ju att sådana tankar ska vara förlegade och i det förflutna men tydligen är det väldigt, väldigt mycket så fortfarande och jag förstår verkligen inte hur folk kan tänka på det sättet. Jag blir arg. Och LEDSEN.

    Ja, det är hemskt att det är där vi står nu. Att vi inte kan hjälpa och ta hand om våra medmänniskor på ett bättre sätt. Man ska inte som ett litet barn ha en endaste tanke på att avsluta sitt liv. Det är fruktansvärt. Nej, han dog inte. Lokföraren hann stanna som tur var men det är ju ändå hemskt. Nu hoppas jag verkligen att han får den hjälp han behöver och blir tagen på allvar, för tyvärr är det ju inte det lättaste att skaffa hjälp i detta landet heller.

    Jaha, men gud vilket roligt jobb!🙂 Jag älskar också barn, de är så härliga, energiska och så ärliga.

    Nej, och jag har lite problem med det där. Det är nog ett av mina största problem, för jag får för mig att det är ett sätt att visa sig svag vilket är min största rädsla. Jag har lite svårt att släppa kontrollen om du förstår vad jag menar? Så jag har nog lite svårare för det där än andra, medkänsla och sympati. Jag blir lite illa till mods och vill liksom stöta undan, ”äh jag fixar det…”. För jag tycker det är svårt att ta emot hjälp.

    Det låter härligt, man behöver lite sådan kvalitetstid då och då🙂 Hoppas ni får en lika härlig lördag!

    Idag har jag varit och jobbat, killarna tränade så jag var där och supportade inför morgondagen och sedan satt jag på kontoret och pillade med lite grejer. Så det var en bra dag. Kvällen vet jag inte alls vad som händer, den som lever får se helt enkelt🙂 Hur ser din lördag ut?

    Puss & Kram

  11. mia skriver:

    Skrämmande är det! Jag tror mycket på att det är föräldrar och andra vuxna i närheten som ”sabbar” ett barn på det viset. Eftersom dem vuxna är uppväxta med att rosa är tjejer och blått är killar.. Gud förbjude om en kille skulle gå i en rosa skjorta! Tycker att det är upp till vuxna att visa var dem står.

    sv: Åh ja det var superskönt att min lille pojke klarade sig🙂 Idag är han pigg och är sig själv igen, det är så skönt att se. Är dock lite jobbigt att oroa sig över om han tvättar såret för mycket, man får ju ingen sån tratt längre.. Men jag tror det ska gå bra även det.

    Åh vad gott med tacos! Det hade jag minsann kunnat leva på, haha! Igårkväll hände inte mycket hos mig, jag poppade popcorn och kollade på en film på sexan. Control heter den, en psykologisk trhiller, oerhört spännande och bra är den! Stor kram🙂

  12. Paparazzibecka skriver:

    sv: yees!
    Ja, när jag var yngre pratade jag mer polska än svenska.

    Yes, vad gör man inte för sina bloggläsare?😉
    Och jaa, stjärnan är min första tatuering.🙂
    KRAM

  13. emma sajjer skriver:

    det där är för jävla bittert alltså.

    tack för tipset och dina snälla ord (:

  14. Eleonore skriver:

    Va roligt att du tyckte som jag vad gäller servisen! Är också helt kär i mönstret med fåglarna, romantiska och ger en frihetskänsla.

    Ja men precis det får man ju lära sig att vassa föremål leker man inte med och använder bara till mat. Nästa fråga är ju var en sexåring får tag på en kniv på en förskola/skola egentligen?

    Tror du det? Det vore ju underbart att få göra en egen kokbok men det får framtiden utvisa, jag passar bara på att njuta nu😀

    Det låter som du har haft en fin dag, en chokladtårta låter ju perfekta att baka då om det är hennes favorit! Brukar ni umgås ofta med era familjer?🙂
    Puss och kram!

  15. Lisa skriver:

    sv. Det är rent sagt otroligt att man låter dessa typer av människor få arbeta med barn. Det är inte direkt en boost för självkänslan när man får höra någonting sådant där från just lärare.
    Dessutom har ag aldrig förstått varför man behöver en debatt kring det hela — en färg är en färg, en leksak är en leksak. Det är när barnet ber om att få leka med ett automatvapen som man bör bli orolig, inte när en pojke frågar efter en docka…

    Puss&Kram!

  16. Jasmine skriver:

    Mobbning är aldrig okej! Jag blir också ledsen, när jag får reda på att unga människor (och självklart vuxna också) behandlas illa. Jag vill kunna göra något åt det.

    Svar: Tack än en gång, fina Rinki.❤
    Jag börjar vänja mig vid halsduken. Idag var ju ute en hel del och jag kan tala om att det var himla skönt att ha en varm halsduk i kylan.

    Dina ord berör mig alltid lika mycket varje gång. Jag läser dem med andakt ska du veta. Du ska veta att jag också ser dig som min vän. <33

    Gårkvällen tillbringade jag hos min mammas sambos dotter med familj.
    Idag har jag varit hos mina morföräldrar.
    Hur har din helg varit?

    Kram

  17. Ping: Some fun facts | rhulth

Kommentera

