UO, I used to like you…

Jag fortsätter lite på samma ämne som jag skrev om igår, nämligen mode, fashion. Många kanske kopplar mode till ytlighet och kändisar med alltför mycket pengar, som kan lägga flera tusen dollar på ett enda plagg. Visst, sådana finns ju också men enligt mig så handlar mode inte bara om att man måste hitta rätt plagg, utan det kan handla om att finna inspiration bland de nya plaggen och med hjälp av dem, finna de som får dig att känna dig som dig själv.

Dessutom är mode och hela modeindustrin en sådan stor plattform och man kan nå ut till en väldigt stor publik, det finns säkert många av er som har hört talas om H&M’s Fashion Against Aids, som lanseras en gång om året; snart är det dags igen och såhär ser plaggen ut i år:


http://www.hm.com/se/press/pressmeddelanden/mode/fashionpressrelease.ahtml?pressreleaseid=1224&nodeid=334

Tidigare har H&M haft gästdesigner som Katy Perry och Robyn, i år satsas det istället på unisex mode. Vid köp av ett plagg går 25% till aidsforskningen. Så detta är ett exempel på att modeindustrin kan väcka allmänheten, få samhället att öppna ögonen kring viktiga ämnen.

Men så finns det häpnandsväckande, äcklande och förfärande meddelanden som kan spridas också. Jag har tidigare alltid gillat Urban Outfitters, visst kan vissa av deras plagg kännas rätt dyra, men det är fina många av dem. Men nu har det gått för långt, jag snubblade över denna artikel som publicerades i Juni 2010; ja det är ett tag sedan nu, men jag kan bara inte låta bli att skriva om det.  Den här t-shirten lanserade dem:


Jag blir så besviken, hur kan de lansera något sådant här? Det är många tonårstjejer som håller på att formas och har tillräckligt med press som handlar på UO, behöver de verkligen det här också? Jag tycker att det är fy skam! Att de uppmuntrar anorexia, en sjukdom som förstör så många liv; det är inget glamoröst med det.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Fashion, Mode/Kläder och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till UO, I used to like you…

  1. Lisa skriver:

    Just när det gäller mode är det något man påverkas en hel del av, oavsett vad det handlar om. Det är underbart att man kan utnyttja det till någonting bra (som med kampanjen för att förhindra spridningen av HIV/AIDS), men att försöka utnyttja det till att få människor att känna sig dåliga… Av alla budskap man kunde ha använt sig av valde man ”eat less”. Det hade varit en annan sak om man hade använt sig av ”Take care” och använt pengar för att försöka förminska spridningen av fetma och alla de sjudomar som kan komma med det, men just det där meddelandet var bra korkat.

    Puss&Kram!

  2. Paparazzibecka skriver:

    sv: ja du. Det gick bara bra. Tränade även body balance idag och imorgon blir det dansträning i över 2h.

    KRAM

  3. Sandra skriver:

    Jag tycker det är bra att man kan använda modevärlden som en avstampsplatta för att ta upp viktiga ämnen och skapa en medvetenhet om saker och ting, som fashion against aids då till exempel. Det där med UO hade jag inte sett innan men håller med, vad fan är det? Något av det mest korkade jag sett! Det är verkligen ett sätt att använda sin makt på helt fel sätt, de tänkte säkert inte på det sättet men är man ute på en marknad som främst riktar in sig på unga tjejer så MÅSTE man ta ansvar och tänka till lite och det där är verkligen INTE okej.

    Svar: Vi hade en mycket trevlig kväll, man behöver verkligen släppa på saker och ting och ibland bara sitta och skratta med sin bästa vän liksom. Usch då, krya på dig! Vet vad du menar dock, jag är konstant trött just nu och hemskt illamående. Och allmänt hängig, det är inget kul. Hoppas du repar dig snabbt!

    Man gör ju det men jag tror att man behöver gå igenom alla de där olika stadierna i livet, det är nog ändå det som formar oss till de vi blir som vuxna. Det vi genomled och gick igenom som tonåringar. Ja man ser verkligen världen på ett helt annat sätt nu när man är vuxen men vi har massor kvar att lära, det är det roliga med livet.

    Tack så söt du är! Jag brukar inte reagera speciellt mycket på det men idag blev jag lite stött när jag fick en kommentar, man har sina dagar. Vissa dagar är det lättare att skaka av sig än andra.

    Puss o kram

  4. Tack för dina kommentarer. De är verkligen kul att läsa. Du visar att du bryr dig på något sätt =)

    Det finns aldrig en bra tid för att skaffa barn hahaha Det är bara att göra det. Lever du med en man?

  5. Eleonore skriver:

    Gillar verkligen deras kollektioner Fashion against aids även om de kanske inte alltid är så snygga men de är för en bra sak. Men jag förstå inte vad den t-shirten har att göra i affärer, har jag rätt i att den är från Urban Outfitters? såna budskap gillas inte och om de gör den för att skapa diskussioner är det lite fel sätt kan jag tycka🙂

    Tack snälla vännen! Det är jättekul att ha fått denna chansen och jag hoppas kunna ge mer tävlingar och annat kul för er läsare mer nu🙂 Bra att du hänger på!

    Du är så omtänksam, tack för att du är orolig!🙂
    Puss och kram vännen!

  6. Jasmine skriver:

    Bra inlägg – du har gjort det igen! Roligt att du spann vidare på ett tidigare inlägg. Jag gillar det!😀

    Svar: Tack för dina fina ord om min halsduk. Jag funderar på att publicera en bild, när jag har halsduken på mig (trots att jag ser ut som en uppsvälld pingvin då). Det kanske dyker upp en under helgen, jag kan inte lova det.

    Ja, självklart! Jag meddelar dig vad jag tycker om boken (kanske till och med med en recension i bloggen), när jag har läst klart den.😉

    Kortmakeriet stod stilla igår. Spontana planer ledde till att jag hamnade på en filmkväll. Var hemma ett i natt. ;P Men idag kanske det går bättre. Ska till mamma i eftermiddag, så det beror helt på vad jag hinner. Tills dess ska jag slappa; sitter fortfarande kvar i sängen. xD

    Kram, Kram

  7. mia skriver:

    Eat less? Men fy tusan så smaklöst! Förstår verkligen inte hur människor kan utnyttja modeindustrin och framställa något sådant? Men allt handlar väl säkert om pengar, inte tänker väl någon på dem stackars tjejer som ser det där och påverkas.. Usch!

    sv: Ja body balance älskar jag, det är ett superhärligt pass! Samma här, jag fick gå upp kvart över sju på morgonen för att boka passet.. Det är helt sinnes att det är så populärt, haha. Hoppas att du mår bättre idag så du kan träna🙂

    Tack så mycket för att du bryr dig, jag tror också innerst inne att kastreringen kommer gå bra.🙂 Det är ju ett så vanligt ingrepp så.. Haha ja, jag älskar att skämma bort honom..🙂

    Det är bra att du vet vad du vill, ialalfall med pausen. Jag tycker att det är starkt när man vågar inse att man behöver en paus och vågar ta den pausen! Stor kram

  8. Jasmine skriver:

    Svar: Haha, naw tack!❤ Anledningen till att jag ser ut som en pingvin i halsduken är för att den är så stor och täcker hela halsen på mig. Och kinderna, de får jag försöka visa. Dessutom måste jag öva på att andas genom det tjocka garnet.

    Självklart kan jag skriva en liten recension om boken.🙂❤
    Du kanske vill läsa en liten också om boken jag nyss läste ut; "Mina döttrars systrar"?

    Vi såg filmen på tv6; I'm a legend. xD Så det var inte så mycket att tala om. Jag var ensam med sex killar, så det var något jag räknade med ganska starkt.

    Kramar

  9. mia skriver:

    sv: Åh tack så mycket för omtanken fina du! Allting har gått bra och han är hemma och sover i min säng just nu. Mitt fina hjärta! Han är yr och groggy och envisades med att gå fast han trillade men nu äntligen har han lagt sig för att sova🙂

    Ja, jag förstår verkligen inte hur man som människa kan stå för det. Att dem inte skäms, har dåligt samvete, mår dåligt över det? Man kan undra hur de kan sova om nätterna. Men jag antar att det handlar om pengar och publicering. Det är så lågt och sjukt. Om man vill uppmärksamma ätstörningar så finns det en hel drös med andra BRA sätt att göra det på! Det här var bara smaklöst och jag tror ingen ung tjej eller kille för den delen förstår att det skulle vara något bra. Fy!

    Vad jobbigt med förkylning! Jag vet flera stycken i min närhet som är jätteförkylda och sjuka och några har vinterkräksjukan.. Usch! Jag hoppas verkligen att jag klarar mig undan det, det har jag gjort hittils.. Hoppas du blir frisk från din förkylning snart! När jag är förkyld så stannar den för evigt typ, haha!

    Ingen fara, det är bara sanningen🙂 Vad händer hos dig idag? Fredagsmys? Stor kram❤

  10. Sandra skriver:

    Svar: Det är helt sjukt, jag har haft SÅ svårt att komma ur sängen denna veckan och idag vaknade jag en timme innan klockan ringde, pigg och alert haha. Och då har jag ändå jobbat så jag har rutinerna in check så att säga och.. ja, jag sover hela tiden när jag inte är på jobb tycker jag. Trots det är jag GENOMTRÖTT hela tiden.

    Nej, det är helt fel scen.. det finns ingen scen egentligen för den sortens provokation, den kan verkligen skada. Usch! Jo men visst har dem, speciellt unga tjejer vilket är den största faran då de är de som tar till sig mest av sådant. Klart det spelar någon roll, om man har sådan makt så har man också ett ansvar. Sådär är inte okej att göra. Provokation i marknadsföring är okej till en viss grad, men inte så att det riskerar att skada någon… vilket jag tycker detta har. Nej, fruktansvärt dåligt.

    Man behöver ju det, man kan älska sitt jobb men ändå behöva lite time off. Vi är bara människor ändå. Det kan vara så enkelt, fick lite ny energi och lite glädje🙂

    Absolut, jag har gått igenom jättemycket och det värsta jag vet är folk som tycker synd om mig eller säger att de önskar att jag slapp det som hände mig. Men jag känner verkligen inte så. JA, det var en fruktansvärd tid mina tonår MEN jag skulle inte ändra något även om jag hade makten att gå tillbaka och göra om det hela, för jag tycker att det är det som gjort mig till den jag är och det som har lärt mig att hitta min styrka. Jag menar, allt som vi människor genomlider och går igenom som yngre kommer vi ha nytta av med åren. Vi måste bara ta vara på det och LÄRA oss något. Då tror jag det är nyttiga livsläxor, om än väldigt smärtsamma ibland.

    Det är alltid så, det är upp & ner som med allt annat. Och negativitet har en tendens att spridas, tyvärr. Tack!

    Puss och kram

  11. Jasmine skriver:

    Svar: Nu finns en bild publiceras på mig med min halsduk. Och det gick faktiskt riktigt bra att andas genom den. Det var himla kyligt ute idag, därför är jag glad att jag tog halsduken.

    Rinki, det du skriver om mig är helt fantastiskt. Jag kan inte förstå att de fina orden är tillägnade mig. Jag blir så rörd och så himla glad. Du är otrolig och jag tycker så mycket om dig.❤

    Jag håller med; I'm a legend är en helt okej film, men inte en sån man storögt tittar på en gång till.

    Kram

Kommentera

