Margaret Thatcher

Alla vet säkerligen vem järnladyn Margaret Thatcher är, under åren 1979-1990 var Thatcher Storbritanniens premiärminister och hittills har hon varit den enda kvinnan på den positionen. Smeknamnet järnlady fick hon 1976 då hon i januari höll ett tal och gick hårt mot dåvarande Sovjetunionen, hon nämnde bland annat att ”de sätter vapen före smör”. Responsen kom i tidningen Krasnaja Zvesda, som var Sovjetunionens försvarsministeriums tidning; smeknamnet spred sig sedan vidare via radio. Thatcher fattade senare eget tycke för namnet och på den vägen har det gått, numera är det henne man tänker på då man hör uttrycket järnlady, i alla fall jag.

Just nu pågår det filmning av en ny film som kommer att heta The Iron Lady, i rollen som Thatcher själv ser vi Meryl Streep och jag ser verkligen fram emot denna film! Jag tror absolut att Streep om någon kan göra detta bra, hon är en otrolig skådespelerska som är väldigt mångsidig.  Kvinnan som regisserar filmen: Phyllida Lloyd, som även har regisserat filmen Mamma Mia.
För ett par dagar sedan publicerade Aftonbladet.se den första bilden på Meryl Streep som Margret Thatcher och jag måste säga att det är väldigt bra!


Efter att ha sett The King’s Speech så är jag verkligen sugen på flera sådana här filmer, filmer som baseras på historia och på riktiga profiler och människor.

Idag har jag haft en riktigt mysig dag, lunchade med min far; däremot så tog resan längre tid då det var strul på pendeltågslinjen. Vi åt god thailändsk lunch och sedan traskade jag runt en del i stan innan det blev hemfärd.

Hur har er dag varit, gjorde ni något speciellt igår?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt, Bio/Film/TV och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Margaret Thatcher

  1. LIENE skriver:

    sv: ääh, jag måste läst fel:P ibland förvandlar jag ordens mening, så det blev halva utbildningar, haha. Konstigt det låter:S
    Jag är inte heller så intresserad av melodi festivalen.

  2. Jasmine skriver:

    Svar: Nej, vi står på samma sida i denna fråga. Alla Hjärtans Dag ska ju inte vara ett måste. Och ditt motargument är bra. Jag förstår din tanke.

    Visst är en flytt en möjlighet att växa som människa. Men man måste vilja att den förändringen sker. Och som du skriver; det finns mycket som man inte vill flytta ifrån.

    Kram❤

  3. Sandra skriver:

    Härligt med inspirerande och starka kvinnor.

    svar: Haha tack🙂 Nej vi började med att vi skulle mima som när vi var små, men sen så körde vi all-in till sist haha och skrålade ut. Mamma blev väldigt glad och rörd över vårt lilla framträdande.

    Tack så mycket, hade lovat videon sedan innan hihi.

    Det var skönt att komma tillbaka till jobbet. En del snackar fortfarande men det är ganska lugnt vid det här laget. De som vill tro att jag och J har något mellan oss får tro vad de vill helt enkelt, jag tänker inte springa rundor för att undvika honom eller något annat. Fick lite elakheter från hans fru förra helgen men på själva jobbet är det som sagt rätt coolt nu. Haha, ja nu var jag tillbaka på jobb och de vann. Så jag tar på mig det😛

    Vad härligt. Men vem hade inte blivit glad, du uppvaktade ju honom såååå fint🙂 Kärlek.

    PUSS&KRAM

  4. ☆VERONICA☆ skriver:

    sv: Tack för omtanken😀 De ska kolla om jag har struma. Får reda på det när jag har nästa tid hos läkaren 25:e. Har haft en massa problem emd halsen och snabb viktuppgång så jag hoppas nästan på att det är det så jag får en diagnos. Jobbigt att inte veta🙂 Det är en gitarrkurs😀
    Hur mår du idag?

  5. Eleonore skriver:

    Åh va spännande att det ska komma en film om hennes liv. Det är verkligen så cool att hon blev premiärminister så pass tidigt i jämställdhetsutvecklingen egentligen. Verkligen en järnlady! Hoppas kunna se filmen sen🙂

    Ja den tårtan är ju verkligen kanon god, du får prova på att göra en laktosfri version av tårtan hemma. Det är inte så svårt!🙂

    Nej jag har fortfarande samma, är nog att du såg den på en annan skärm som det ser annorlunda ut. Men på imorgon får du hålla utkik då jag avslöjar en stor grej som kommer hända i bloggen!😀

    Jadu det är en bra fråga, vet inte riktigt vad det är inom. Men är nog flottan skulle jag tro hehe. Älskar Aksara, önskar jag hade kunnat gå dit! Förut låg den ju på sergelgatan i tvåvåningslokalen där Gina Tricot finns nu. Sen flyttade de till Vasagatan🙂 De har verkligen massa fina balklänningar och festkläder!🙂

    Min dag var toppen igår tack, hoppas din onsdag blir toppen!
    Kramar

  6. Sandra skriver:

    Svar: Haha ja det var riktigt roligt att se. Jag är lite skadeglad av mig och det var himla kul när han bara flög ut på planen och gjorde kullerbyttor.

    Nej, hennes åsikter och hennes sätt behöver man inte hålla med om. Det gör inte jag heller. Men det är dock respekt att som kvinna kunna klara att komma så långt i en så extremt mansdominerad värld som politiken faktiskt är. Ja, jag gillar också Obama.

    Hehe ja vi hade verkligen jätteroligt ihop och det var huvudsaken🙂
    För mig är det ingen big deal, jag gillar att bjuda lite på mig och bloggen är ett ställe där jag gillar att bjuda på även de lite småpinsamma sakerna. Jag gillar det🙂

    Nej, det är tråkigt men samtidigt är det inte alls i lika stora doser som det var innan så jag tror det lägger sig snart. Jo, det var ju det som var hela grejen. Jag skrev det där inlägget och vipps så fick jag höra ”det är ju bara ett försvarstal från din sida” och jag fattade inte vad personen i fråga menade men hon menade alltså på att jag och en kille som praktiskt taget är en av mina chefer har något ihop och han är då gift. Så de tyckte att inlägget var riktat som om jag ville ha mina läsarers uppbackning och att de skulle säga typ att nej, det är aldrig tjejens fel för att jag skulle känna att jag inte har någon skuld i det hela. Så det har varit ett himla rabalder kring det där. Vilket var lite halvkonstigt.

    Puss o Kram

  7. Jasmine skriver:

    Svar: Nej, jag firade faktiskt inte Alla Hjärtan Dag på något speciellt sätt. Var i alla fall hemma hos Rickard. Vi såg Star Wars – Episod III. Det var faktiskt ganska mysigt.😉

    Min pojkvän kommer från Stockholm. Nu bor han nere i Göteborg, i min stad. Men han ska flytta hem igen.

    Önskar dig en bra onsdag!
    Kram

  8. mia skriver:

    sv: Ja den var verkligen intressant🙂 Jag studerar samhällsvetarprogrammet för lärande, utveckling och kommunikation. Psykologi och pedagogik är huvudämnena för hela programmet🙂 Psykologi är så himla intressant, pedagogik och jag har inte klickat än men det kommer nog förhoppningsvis! Ja, det är så himla spännande och läskigt på samma gång! Man blir fundersam och undrar hur många oskyldiga som faktiskt döms eftersom dem blir lurade av förhörsledaren?

    Chips och dipp är supergott, innan har jag aldrig dippat men förra veckan hittade jag en dipp som jag totalälskar så nu har jag blivit fast, haha! Hoppas du också hade en bra kväll igår, kraam!🙂

  9. Jasmine skriver:

    Svar: Ja, det är himla skönt med lov. Har inga planer alls, ska bara vara hemma och försöka hitta ro. Måste dock skriva ett tal – på engelska – som ska hållas, när jag kommer tillbaka till skolan.

    Precis! Så myskväll hade vi, vilket uppskattades på sitt sätt.

    Han flyttar om tre månader. Och ja, jag skulle vilja flytta med. Men det går inte, har ju skolan att gå färdigt.

    Kram

  10. Anna Katana skriver:

    Ja det är verkligen jättekul att kolla igenom gamla brev och sånt. Ibland önskar jag bara att jag var liten igen när jag kollar i den där lådan (:

    Min dag har börjat helt ok och om några timmar ska jag väg till jobbet. Hur är din dag?

    Kram

  11. emma sajjer skriver:

    tack för det (:

    klart du får! bara skriv på

  12. VERONICA skriver:

    sv: Ja det är gitarr😀 grymt kul och vi är inne på kurs 5 av 8🙂 Trodde aldrig jag ens skulle ta ett ackord men det går framåt😀
    Hoppas du känner dig bättre och att snuvan försvinner snart. kram

  13. VERONICA skriver:

    och jag älskar Meryl Streep. Hon är den ultimata skådisen tycker jag😀 Alltid bra!

  14. Eleonore skriver:

    Ja men precis är lätt att man vispar 2-3 dl grädde att ha till något och sen står det bara där. Bättre att göra något gott då att äta det till😉

    Nej jag har inte kunnat åka till Sthlm och kollat i den affären. Bor ju i Karlskrona nu så inte det lättaste att komma iväg. Men har iaf min drömklänning nu som sitter perfekt. Får ta det lugnt med onyttigheterna fram tills dess nu haha!

    Usch, då hoppas du känner dig bättre och att kureringen hjälper lite iaf!🙂
    Kramar!

  15. Tessie skriver:

    Svar: Ett stark band har vi. Jag har aldrig älskat som jag gör nu. Vi kommer säkerligen bo i samma stad inom kort, men sedan om vi kommer att bo tillsammans de får framtiden avgöra, som det ser ut nu så är blir vi särbos! Varför är en personlig fråga, nått som jag senare tänker ta upp i min blogg med. Har du en mail så kan jag maila historian om varför till dig!!🙂

    kram

  16. Tessie skriver:

    Svar: hehe… dumt av mig att fråga dig om din mail när du skriver den varje gång du kommenterar hos mig.

    Ja, jag känner som dig. Det är fantastisk att man kan hitta så underbara människor på andra sidan skärmen, helt fantastiskt!!🙂

    Jag känner ingen press eller måsten, jag hade inte frågat efter din mail (som jag redan hadde) om jag inte velat berätta lite av min historia!🙂

    och du, nu har du mail!!

    kram

  17. Tessie skriver:

    skriv mail du, blir toppen!🙂

Kommentera

