Valentine’s Day


Glad alla hjärtans dag!
Idag är det ju alla hjärtans dag, har ni firat någon som ni älskar? Hur ser ni alla på det här med alla hjärtans dag?

Själv har jag alltid haft väldigt olika syn på den här dagen, det är väl lite av en hat-kärlek kanske. Jag kommer ihåg på högstadiet då jag nog först började bry mig lite om ”högtiden”, det var då rosförsäljningen satte igång i skolorna och det var nog till och med en alla hjärtans dag grej i aulan om jag inte minns fel. Det var inte bara de som hade någon pojk- eller flickvän som fick rosor, utan man kunde lika gärna köpa en ros till en bästa vän. Men jag fick nästan aldrig någon, den enda jag fick under högstadietiden var en gul ros som jag fick av K, en av mina tjejkompisar. Vilket jag såklart blev glad över, det var mycket bättre än att inte få något! Däremot så var det ju inte lika roligt när man såg hur de populära tjejerna i klassen fick dussintals rosor av killar…
Så inte nog med att alla singlar mådde sämre under den dagen (inte för att jag vet om alla singlar på skolan brydde sig vidare mycket) men även vi som inte var populära var inte vidare glada; återigen antar att jag mest kan svara för mig själv.

Sedan fick jag pojkvänner och mina alla hjärtans dag blev väl mer fyllda av någon typ av uppskattning, men under gymnasietiden kommer jag ihåg hur jag sympati-plågades av att min bästa vän L var olyckligt kär och blev påmind rejält om att det var alla hjärtans dag på skolan, då det återigen fanns rosförsäljning och annat pynt. Jag kommer ihåg att jag blev riktigt irriterad på alla hjärtans dag, varför skulle man fira det egentligen? Många killar som jag hörde prata var i mer eller mindre panik och beklagade sig över att de var tvungna att hitta på något till deras flickvänner (som var mer eller mindre seriösa). Om det blir sådan press på förhållandet och många killar tänker ”åh fan! nu måste jag ju hitta på en present eller något…” varför ska man fira det då? Enligt mig är det trevligare att i så fall fira spontant, för om det är speciellt man är ute efter, varför ska man fira tillsammans med resten av befolkningen?

Dessutom har alla hjärtans dag blivit en sådan kommersiell högtid att det känns löjligt, vips så kostar geléhjärtan mycket mer, en ynka ros kan kosta uppåt 50-60 spänn och kort och andra goseliknande saker sätts på display och vädjar åt en att ”snälla köp mig”. Skulle jag överösas av sådant skulle jag inte gilla det; när det gäller kärlek känns det finaste och mest speciella – enligt mig – som de små detaljerna och det mer personliga! Man ska inte behöva tvinga fram känslor som inte finns, eller känna sig jättepressad att hitta något till sin älskade bara för att det är alla hjärtans dag…det klingar falskt på något sätt, enligt mig.

Däremot betyder detta inte att jag hatar att fira alla hjärtans dag, eller att jag tycker att folk som firar det är dumma! Inte alls, ibland kanske man har såpass tajta scheman att det känns skönt att ha alla hjärtans dag som en ursäkt att investera lite i varandra; eftersom det kanske inte känns helt okej att ta sig tiden annars, vad vet jag och då är det ju super att dagen finns; som en kollektiv dag som alla vet om. Jag har fått ett superfint målat kort av E och jag blev jätteglad; det kändes så personligt och han är dessutom jätteduktig på att måla! Jag gjorde ett eget till honom under dagen också och det blev inte helt fel heller.

Vad tycker ni om alla hjärtans dag?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt, Privat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Valentine’s Day

  1. Frida Sundberg skriver:

    Nää fy, vill inte läsa om alla hjärtans dag. Bara för att jag inte haft någon att spendera den med. Buhu.

    Sv: Ja OM den är, en av de bättre skivorna, just nu ligger den inte långt efter sgt peppers för min del.

    Jo jag hade gul, glittrig ögonskugga, den är väldigt intensiv och blir verkligen gul. Hur fin som helst! Kände mig väldigt somrig. Kommer nog dröja ett tag innan jag kör på den igen, just för att den är så pass somrig.

    Jaa, det är ganska konstigt det…men så kan det gå. Har man inte förväntat sig mer snö är det faktiskt lite halvt chockerande när det kommer så pass mycket som det faktiskt gjorde på en och samma gång.

    Åh tack! Fast det är nog Dea som ska ha all cred. Jag bara satt där, det var han som fick slita och fixa med ljuset och så. Jag gillar också mina ögon, har som så många olika färger. Blå, grå, grön, gul.

    Skrev faktiskt just ett inlägg om min helg. Och ja, jag behöver nog hjälp för att bryta mitt mönster.

    Kram på dig!

  2. Anna skriver:

    Här kommer en enda mega-lång kommentar med inbakade kommentarer på en massa tidigare inlägg!

    GRATTIIS till jobbet!! =D
    Tråkigt att din familj inte kunde vara i alla fall 1 % gladare för din skull.
    Det är ju rätt stor skillnad på 0 kr och vad du nu får per månad!
    Barn är ju verkligen den absoluta människan – de har ju knappt hunnit blivit ”formade” av all yttre stimuli än, och mer logiska människor får man leta efter!

    Haha, ja Stockholm och snö. Vi fick minst lika mycket snö här uppe, inga rubriker här inte. Bussarna var väl den vanliga kvarten sen kanske. Från ungefär Gävle och upp så kan folk det där med snö, har jag fått känslan av i alla fall =)
    Ärligt talat så fick vi lite goda skratt (läs fniss) då vi såg nyhetsmorgon från Stockholm den dagen. Förhoppningsvis har de kanske lärt sig något denna gången då!

    Alla hjärtans dag vet man är ett kommersiellt jippo, men jag ser det egentligen som en dag extra per år som jag tycker att man faktiskt kan unna sig något extra!
    Får några jular sedan fick vi Biosupé biljetter (biobiljetter + middagsbiljetter på en restaurang i samma hus som Sf här). Biobiljetterna använde vi upp för över ett år sedan, men middagsbiljetterna använde vi igår kväll!
    Köpte hem en flaska vin & sedan kollade vi på Titanic (hans förslag!). Jag vet inte vad det är med mig, men jag kan gråta till vilken film som helst – bara till Lejonkungen sitter jag med tårar i ögonen! Och så blev det ju inte bättre då han under filmen (då Rose springer tillbaka i iskallt vatten & ska rädda Jack) frågar ”Skulle du göra sådär för mig..?”
    En timma kvar på filmen ungefär får jag sitta med svullna ögon & blöta kinder! Det var ju som på skoj frågan ställdes, men usch hemska tanke!

    Hoppas ni hade en jättemysig dag – och att ni har det varje dag – och grattis i efterskott till E =)

    Sv: Inget namn på företaget än, bara organisationsnummer/pers nummer.
    A har ett litet allt-i-allo företag. I sommar körde han glass & glassboxar åt Varsego, som äger GB. Nu på vintern har han skottat lite tak… Han hittar på lite vad han vill!

    Vi hittade faktiskt ett ställe i Uppsala nu som vi ska försöka få! det krävs dock ett stort lån – och hyresgäster ”som säkerhet”. Vi får se hur det går, vi har inte ringt mäklaren än, vi hittade det bara härom dagen!

    Vi funderar dock på att ta en/två veckor att åka runt i södra Sverige för att titta både på skolor & boenden, samt att hälsa på släkt. Så förhoppningsvis åker vi ner till Sthlm, vilket blir första anhalten, om inte alltför länge. Sedan ska vi fortsätta till Linköping, Gnosjö & Falkenberg.. Vi får se hur det går!

    Nu blir det för mycket om jag fortsätter skriva känner jag^^
    Hoppas du har en fin dag!

    P&K

  3. Jasmine skriver:

    Fin bild!
    Usch, vilken hemsk tradition i skolan. Så hade inte vi det – och tur är väl det. Jag hade blivit helt förkrossad.

    Alla Hjärtans Dag är väl mysigt, men jag tycker att man hellre ska tycka om varandra varje dag.

    Svar: Haha, naw. Tack för din fina kommentar. Det kändes bättre att göra en sammanfattning, istället för att publicera x antal inlägg om ganska oviktiga saker.

    Vi får väl se om jag en dag flyttar till Stockholm. Det skulle nog förändra hela min värld, men man borde testa.

    Smart! Jag tänkte inte så långt angående Loreen’s låt.

    Helgen har varit väldigt mysig, men inte så innehållsrik.

    Kramar

  4. Tessie skriver:

    Svar:
    Jag tycker det är jobbigt att man har så otroligt mycket som snurrar där inne, men man har inte tiden att ta tag i det. Men när man sedan finner tid och tar sig tid så är det tomt. Man tänker och funderar på vad det är som snurrar och gör att saker känns tunga, samtidigt försöker man komma fram till vad det är man vill med livet. Men blankt!! SJUKT IRRI!!!

    Men det kommer säkert det med!🙂
    Jag hoppas att jag och Jonas kan ses med snart, förmodligen början på nästa månad eller nått sånt, jag vet inte riktigt hur det blir. När jag vet, vet du! ^^
    Att flytta ihop är inte aktuellt, vi lär vara särbos framöver med, som det ser ut. Men kärleken försvinner inte för det!🙂

    kram

  5. Tova skriver:

    Jag känner som du; en slags hat-kärlek gentemot denna högtid.
    Var ju såå många år man inte hade någon att fira med känns det som, haha, och jag blickade också avundsjukt mot de populära tjejernas ros-bukett i högstadiekorridoren…
    Nu har jag dock en stadig pojkvän och även om det ju är en ganska fin idé så gör vi inte så mycket speciellt på alla hjärtans dag. Sänder en extra tanke mot varandra, kanske, för det är väl ändå det som är huvud-idén?🙂

Kommentera

