Topic #35


Som i kanske vet så har jag gjort ett litet vad med mig själv, vid nyår så gick WordPress ut med en utmaning: antingen kunde man utmana sig själv att posta en post varje dag i en vecka, eller en post varje dag i ett år. Jag valde den senare och jag hoppas att jag kommer att lyckas. Då jag ibland känner att min egen fantasi inte riktigt räcker till, så vänder jag mig till en sida som WordPress lanserade när denna utmaning blev officiell, nämligen: dailypost.wordpress.com. Idag är det topic nummer 35 och jag tyckte att det kunde vara spännande att försöka välja en av deras topics och skriva om.
Ni har kanske lagt märke till bilden och kan gissa er till vad dagens topic är…
 

When teleportation is finally possible, where will you beam yourself first?

Jag skulle utan tvekan teleportera mig till 1980-talet, så att jag fick träffa min storasyster som gick bort 1986, det var 25 år sedan nu i Januari. Hon var min pappas dotter, som han hade från förhållandet som var innan han träffade min mamma. Mamma och pappa var tillsammans när hon dog och jag har hört historier om henne och de har berättat en del om henne, vi har även tavlor uppsatta hos mamma och pappa med henne. Hon har alltid känts som en del av mitt liv, trots att jag aldrig har träffat henne, pappa har sagt att jag ibland kan vara lik henne och det tar jag som något väldigt positivt; hon verkade vara en superbra tjej och jag är så himla ledsen att hon dog.

På senare år har jag tänkt ännu mer på henne, eftersom jag tänkt mer på var jag kommer ifrån (jag är adopterad) och mina rötter, var jag känner mig hemma och kring min familj. Hon känns verkligen som en del av familjen, men extra tydligt kändes det i somras då jag för första gången åkte och besökte hennes grav. Att se min pappas efternamn (och mitt) på gravstenen gjorde att jag bröt ihop, allting kändes så orättvist! Dels att hon var tvungen av dö på grund av sin levercancer när hon bara var 15 år gammal och dels för att min pappa (och hans förra fru) var tvungen att gå igenom döden av deras dotter! Det måste vara något av det jobbigaste en förälder kan gå igenom; att behöva begrava sitt barn, det går verkligen emot naturen.

Sedan jag var sex år gammal har jag varit storasyster och jag har gillat det, men vissa gånger har jag önskat och fantiserat kring hur det hade varit att ha en storasyster. I April hade hon blivit 40 år, jag undrar hur hennes liv hade sett ut nu i så fall…
Jag har alltid drömt om att få träffa henne och skulle teleportation bli verklighet, ja då har jag ingen tvekan om vart jag vill.

Vart skulle ni åka?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Privat, The Daily Post Topics och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Topic #35

  1. Sandra skriver:

    Oj, vad roligt med olika ämnen att skriva om. Jag gillar det. Satt och försökte komma på något bra ämne själv idag men det tog still. Vill ha ett nytt lite ”viktigare” inlägg och visa mina åsikter. Men som sagt så stod det helt still.

    Vilken svår fråga, vart skulle man vilja ta vägen? Jag skulle i alla fall vilja åka tillbaka i tiden. Finns så många spännande tidsepoker som man skulle vilja se hur det verkligen var ”back then”.

    Svar: Tack tack🙂 Jag hoppas också på det, just nu känner jag mig väldigt under isen tyvärr men äh. Det går över, förr eller senare. Piggelin är verkligen riktigt gott. Mums!

    Jag såg att du länkade, så fint av dig tyckte jag. Alla tjejer gör så ibland men det gäller att jobba på det och ge sig själv komplimanger, vi är alldeles för kritiska och hårda mot oss själva. Du får ta hand om dig själv, sträcka på dig och vara stolt. Du är vacker och duger precis som du är. Var stolt!!

    Jag har åkt dit i några år, åker färjan direkt från Trelleborg. Hur smidigt som helst. Det är inte lika känt som Binz som också ligger vid tyska östkusten så det är lite billigare och hur mysigt som helst. Finns mycket historia där också från andra världskriget, nu blev det inte mycket tittande på de ställena denna gången men det är ett intressant place att besöka. Och speciellt våren/sommaren, då är det fantastiskt fint nere vid havet.

    Det tror jag med, jag är en väldigt energisk människa och vill ha något att göra hela tiden och träning är något jag älskar. Men jag är alltid väldigt rädd om mina knän för jag vet vilket slit det är om de går sönder.

    Det har varit upp och ner att vara tillbaka på jobbet, det är fortfarande lite spänd stämning på vissa håll men samtidigt är det så fantastiskt roligt att få jobba med det jag gör så jag är glad.

    Kramar

  2. Anna skriver:

    Usch, nej föräldrar ska verkligen inte behöva begrava sina egna barn – speciellt inte i den åldern!
    Jag är yngst i mammas lilla barnaskara, min storasyster är 30 år. Det har varit riktigt skönt med en storasyster och hon har lärt mig mycket!

    Hade jag teleporterat mig till någonstans i första halvan av 1900-talet tror jag, det hade varit läckert att se hur allt var då, och hur folk var dessutom! Känns som att samhället på något vis var lite öppnare. Nu sitter alla hemma & vissa har aldrig ens sagt hej till sin granne!

    Sv: Många bordtar används till samma saker, bara dte att dom har lite annorluna egenskaper. 5 är alldeles lagom! Var väl knappt så många jag tog med då vi var i Egypten! Egypten var jättebra! -Jag höll resedagbok, typ. Så jag lägger fortfarande upp det jag skrivit på respektive dagar. Har bara blivit lite lat nu bara =) Hade gärna varit där längre tid än en vecka, men det hade nog inte kunnat bli mycket mer eftersom de nu skickar hem alla turister pga oroligheterna!

    91 år är mycket ! Alves gammelfarmor är också 91, enda som är fel med henne är synen. Och min gammelmormor blev hela 95!
    Tycker det kan vara kul att tänka på hur de haft det när de växte upp – allas våra mor- & farföräldrar! Jag var faktiskt till min mormor tillsammans med A härom dagen, och vi fick höra lite om hur andra världskriget påverkade livet här. Hon var ju inte gammal alls då, min mormor, men det var kul att höra! Och när man hör gamla historier om vad de varit med om, så tycker jag ändå att man kan känna att de levt sina liv – och att de själva säkert är jätteglada för allt de fått varit med om!

    Har planerat att starta företag hela sommaren/hösten. Men jag väntade tills min utbildning var klar, så nu är allt klart. Startat själv. Om jag ska ha möjlighet att frilansa så kan det vara en fördel att kunna skicka fakturor för att få betalt också! Mycket att lära sig med moms & bokföring & allt vad det är, men det är kul! A har ju företag sen ett år tillbaka. Och mamma, hon har omvandlat sitt till AB samt att hon är civilekonom som jobbat på Skatteverket tidigare, så jag får mycket gratishjälp! Jag har nog svårt att erbjuda dig jobb utan att jag själv har någon inkomst än😉

    När är första provjobbsdagen då? Du måste berätta hur det går!

    Pinnbröd gjorde man ju jämt då man gick på dagis & skola som liten! Men det var faktiskt A som kom på idéen förra vintern. Så nu blir det ofta picknickar i snön då vi gör upp eld & grillar pinnbröd & dricker varmchoklad – underbart!

    Puss & Kram

  3. Sandra skriver:

    Svar: Jo, jag äter febernedsättande och smärtstillande för halsen nu. Men i natt gjorde det ingen nytta. Nej jag bara pressar helt vanliga citroner, i en juicepress. Himla lätt. Svider lite när man dricker det men det ska ju vara bra eftersom det är desinfekterande.

    Ja det kan jag förstå, det hade nog varit intressant att se hur det var. Allt sådant som man upplevt men inte minns. Det vore otroligt spännande.

    Vi tjejer är självkritiska så in i bomben. Tyvärr så går många runt och jämför sig eller bara kritiserar hur de själva ser ut, istället för att vara nöjda. Vi är alla unika och bör ta till vara på det. Inte försöka stöpa oss själva till kopior.

    Jag hoppas på det, det är lite utdraget och fjantigt. Tack🙂 Vi får hoppas på det.

    Pussokram

  4. Lisa skriver:

    Jag tror faktiskt att jag skulle vilja åka tillbaka till början av 90-talet för att kunna träffa min farfar. Jag träffade honom bara en gång, men jag var ett år så jag har inget minne av det. Jag är lite nyfiken på hur det skulle ha varit om jag haft en morfar (han dog flera år innan jag föddes), men med tanke på att jag ändå träffat min farfar skulle jag vilja uppleva det igen och kunna minnas det.

    sv. Det har varit helt galet här — det var snöstorm under förmiddagen, men efter några timmar lättade det upp och nu skiner solen på en blå himel🙂

    Puss&Kram!

Kommentera

