All over the place


Yes, just nu är mitt huvud och mina tankar all over the place. Min fina kusin M som jag ska träffa imorgon bitti ringde mig på förmiddagen idag och berättade att farmor återigen är på sjukhus. Hon fick åka in akut och hade ungefär samma symptom som förra gången; då det handlade om en hjärtattack. Jag hade en stor klump i magen, det var ju i princip en vecka sedan som hon fick sin hjärtattack och det blir såhär frekvent mellan besöken så känns det som att det oundvikliga, som jag inte vill tänka på…kanske närmar sig. Men jag fick reda på senare att det verkade som att det ”bara” handlade om att hon hade fått vätska i lungorna, detta på grund av att hjärtat inte pumpar så starkt som det ska. Jag och kusin ska in och träffa henne imorgon, jag hoppas att hon snart blir bättre.
 

Kusin berättade även att hon efter att det att hon fått reda på att farmor åkt in i natt drömde att farmor dog. Något hon aldrig drömt om tidigare, jag berättade för henne att jag knappt hade kunnat sova efter det att jag hörde om hjärtattacken; de följande två dagarna tror jag att jag sov runt fem timmar. Kusin sade att det är jobbigt, men att det inte hjälper att oroa sig heller. Farmor kan dö imorgon, om en vecka eller om ett år, kanske till och med flera. Det är klart att jag är medveten om detta, men det är ändå svårt att acceptera. Många pratar om att deras far- eller morföräldrar håller på att försvinna; de börjar glömma saker och sakta men säkert så försvinner deras egen personlighet. Sådant måste vara grymt jobbigt, min farfar var riktigt dålig i slutet innan han dog. Jag fick träffa honom dagen innan han gick bort och jag är väldigt säker på att han inte kände igen mig, kanske inte ens farmor. Men detta var på grund av hans smärta och hans medicinering. Det jobbiga med min farmor är att hon är helt klar i huvudet, trots att hon är 91 år så har hon verkligen huvudet på skaft; man kan inte lura henne hur som helst, om jag säger så. Vilket på ett sätt gör det så svårt, när man tvingas se hennes kropp stänga ned, medan hon kämpar vidare!

Något som också skrämmer mig är att hon har skrivit på en DNR: Do Not Resusicate, med detta menas att hon inte vill att de försöker ”få henne tillbaka” ifall hon skulle få hjärtstillestånd till exempel, utan att man bara ska låta henne dö. Utan att försöka med maskiner eller någonting, det känns jobbigt att veta om det. Jag menar, det kan ju hända komplikationer som inte behöver leda till att hon dör, hon kanske kan räddas…men det vill hon inte. Hon vill i så fall bara att allting ska gå över fort, så att hon sedan får somna in.

Jag ska försöka gå och lägga mig snart, men något säger mig att det kommer att bli svårt. Men efter samtal med kusin imorgon och få träffa farmor, kanske det känns bättre imorgon kväll. Vi får se.

Hur har er dag varit?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Privat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till All over the place

  1. Ruth Frida Marie skriver:

    Sv: Hon visar upp alla produkter hon använder och säger vad det är för något. Hon använder mycket Lancome eftersom hon är en av deras talespersoner. Sedan är hon jordnära och har mycket drugstore smink också, eftersom inte alla har råd med lancomes produkter. Jag tycker Michelle är hur bra som helst, har följt henne i något år eller så nu. Jag vill också ha nytt smink, bättre smink. Huden förstörs av dåliga produkter, det är synd att det är kostsamt.

    Du skriver bra inlägg så det är klart jag läser. Om jag har tid och ork😉 de är ju rätt så långa, men jag läser mycket hellre långa bra inlägg än korta menlösa.

    Kramis!

  2. Ruth Frida Marie skriver:

    Sv: Kikade på videon igen och i just den säger hon inte vilka produkter hon använder. Hon brukade vara mer detaljerad med det i sina tidigare videor, men det är förmodligen för att hon har så många videor och de flesta som kollar på hennes videor har följt henne under en längre tid och vet då vad hon använder. Kanske inte precis. Det står dock mycket troligt en lista på produkter under videon.

  3. AMANDA FALK skriver:

    Svar: Hej där! kommer inte ritkigt ihåg dina kommentarer tyvärr, får så himla många, omöjligt att minnas hehe.. På modellfronten händer ingenting, var bara i somras som en modellscout ”upptäckte” mig men sen så rann det ut i sanden och just nu ger jag allt i skolan, men kanske ska skicka in bilder osv. i sommar, får se vad jag känenr för🙂

    Hare så bra! God natt & sov så sött!

  4. Anna skriver:

    Men usch vad hemskt! Jag förstår precis hur det känns.. Innan jul ”förra året” (09) åkte min mormor in på sjukhuset. Hennes buk hade svällt upp och blivit onormalt stor för hennes storlek. Hon låg inne i över en vecka, kanske två. Då jag fick reda på det visste jag inte vad jag skulle ta mig till. Satt i skolan och letade på en dator upp en karta över sjukhuset, mamma hade sagt vilken våning hon var på. Gick ifrån skolan & tog första bussen till sjukhuset!

    Det är en jobbig känsla, man känner sig så otillräcklig. Det finns inget man kan göra/styra över. Hoppas att allt löser sig (eller hur man ska säga) på bästa sätt, och hoppas att du mår bra ♥

  5. Anna skriver:

    Ps. min mormor klarade sig. Det hade blivit en vätskeansamling i buken som de tömde så hon kom hem lagom till jul, lite mer sliten än innan dock, men hon fyller ju 77 i år också.

    Kram

  6. Eleonore skriver:

    Vännen då! Förstår att du är orolig och rädd att det oundvikliga hända din farmor nu. Förstår att du inte vill släppa taget om henne. Men som du skriver i inlägget finns det de människorna som sakta får tyna bort, som tappar minnet, får hemsk smärta i flera år och blir oigenkännliga. Så om man ska se lite positivt i eländet så har din farmor fått må bra och vara pigg så länge det går! Hoppas innerligt att hon är en kämpe och klarar sig ur detta med🙂

    Jag tror vi är många som har haft problem med mat på ett eller annat sätt. Det är ett stort steg att bara kunna inse att man har problemet och vilja göra något åt det. Det är skönt att må bra idag men klart tankarna alltid finns där!🙂 Skönt att höra att du får så bra stöd av din sambo och även oss bloggläsare. Man blir ju som vänner i denna lilla värld som bara växer sig större🙂
    kram!

  7. Jasmine skriver:

    Usch då! Jag hoppas verkligen att det går bra för din farmor. Det är aldrig roligt när det ofattbara inträffar…

    Svar: TheSims3 hjälper bra. Jag kan också koppla bort tankarna, när jag spelar det. Igår spelade jag nog för mycket; i natt drömde jag nämligen massa knas med grund i theSims. xD

    Jag jämför mig också med andra. Det är en av anledningarna till varför jag inte tycker om att gå på stan eller vistas bland mycket folk. Jag känner mig så utpekad.
    Vännen, du är också fin! Ditt inre är så himla vackert och sin utsida likaså.❤

    Haha, jag hade gärna gjort ett kort till din sambo om du hade velat det. Eller så kan du alltid göra ett själv. Jag tvivlar inte det minsta på att du har en stark kreativ ådra. Och du ska inte jämföra dig med mig. Vi har alla vår unika stil.

    Känslan av att hamna i trans är faktiskt ganska härlig. Jag får liksom känna mig helt fri (eller helt instängd) för en lite stund.

    Tack för din åsikt! Jag ska se om jag kan skriva några poetiska rader – för hand – och publicera i bloggen.

    Kramar❤

  8. Paparazzibecka skriver:

    sv. ja, det är inte så jättekul… Men men, what to do?
    Bara vänta tills man tagit studenten så man kan börja leva igen. Det ser jag verkligen fram emot!

  9. Anniepie skriver:

    Så trist att din farmor är på sjukhus!:/ Jag håller tummarna för att hon blir bättre och att hon slipper åka in och ut därifrån… ♥ Min dag har varit helt okej, har varit på praktiken som vanligt och det har varit skoj. SV: haha jaa, får nog göra det och se om den är god!😉 Jaa, det är alltid lite läskigt och se vad man får för reaktioner på kommentarerna när man skriver om lite privata saker sådär… hmm får se när det blir, känner fortf för att vara anonym…. Jaha, jo oftast vill de väll att man ska ha floristutbildning tyvärr. och det är såå trist med folk som bara kör sitt eget race och inte tar in nya fräscha elev från gymnasiet^^😉 hihi Åhh va roligt, hoppas att det gick bra med idén då!🙂 Okej, jaa, gg är riktigt bra! Jasså inte, jag älskar vampire diaries. hehe Är såå spännande tycker jag. Det är en fortsättning på keeping up with the kardashians och Kourtney & Khloe take miami. Du kanske har sett nått avsnitt på kanalen E någon gång när du sett på tv?🙂 Handlar mest om de tre systrarna och deras liv typ! Joo, förstår det nu när jag har läst inlägget. Många styrkekramar till dig!🙂

  10. bitterfittan skriver:

    åh sånt är aldrig kul

    hoppas allt har löst sig

Kommentera

