Beach 2011


På Internet har det redan börjat cirkulera en hel del kring beach 2011, man hör diskussioner (främst från tjejer) angående hur de ska börja med en ny bantningsmetod eller börja hårdträna inför sommaren. Det här är typiskt ett sådant inlägg som jag verkligen känner är privat, samtidigt som det är ett väldigt offentligt ämne.
 

Smarta och intelligenta Sandra nämnde för mig, när vi pratade om ämnet att hon tycker att det är viktigt att inte jämföra sig med andra tjejer; något som jag tror att vi alla – oavsett kön – har svårt att göra. Många jämför sig med sina vänner eller någon runt omkring sig, vissa kanske till och med jämför sig med sina idoler. Problemet när vi jämför oss – som Sandra påpekade – är att vi är alla unika och byggda på olika sätt; jag vet till exempel att jag aldrig kommer att få Victoria Beckhams kropp, hur mycket jag än tränar (eller bantar). Det är vanligt att inte må bra kring sin egen kropp, eller inte känna sig bekväm, det är många som känner detta; men vi gör det verkligen värre för oss själva. Genom att vi jämför oss med andra så riskerar vi att jämföra oss med något som är totalt orealistiskt, eftersom vi är olika.
Sandra uppmanade mig att man måste tänka på sig själv, jämföra sig med sig själv. Hon sade till exempel att hon kommer ihåg en bild från ett par år tillbaka då hon kände sig bekväm med sig själv och var nöjd; vilket hon även har som mål att nå. Alltså är det ett uppnåeligt mål, vilket hon i slutändan mår bättre av.

Insiktsfulla och rara Lisa skrev också för ett par dagar kring ämnet Beach 2011 och skrev att hon bara vill slopa hela alltet, varför måste tidningar ta upp bantningsmetoder på sina löp? Varför kan de istället inte profilera hälsosamma kvinnor som är nöjda med sig själva?
Det kan man undra ibland, säljer det verkligen så mycket mer? Är det så att vi är så många som är osäkra på oss själva att vi dras som flugor till dessa löp? I så fall är det verkligen tragiskt och synd!
Lisa lade även till att hon själv kanske inte är väldigt nöjd med sin kropp heller; men hon känner att beachen är för alla typer av människor och det håller jag med om!

Båda dessa tjejer har väldigt smarta åsikter och jag önskar att jag kunde vara mer som dem. Jag skulle också vilja slopa beach 2011 som Lisa och få en bättre relation med min kropp och acceptera den som Sandra. Men jag tycker att det är riktigt svårt, jag är verkligen inte nöjd med min kropp även om jag vet att andra – inte minst min sambo – har uttryckt tycke för min kropp. Hela tiden matas vi med bilder och TV-program som jag känner är pressande, måste man se ut som tjejen på bilden högst upp i inlägget, är det verkligen så det har blivit? Jag vill tro att det inte är så, måste man be om ursäkt för att man inte har den ”perfekta” bikinikroppen?
Jag vill säga att jag inte bryr mig om vad andra tycker och tänker om min kropp, men faktum är att jag är som en svamp; fast bara selektivt. Jag suger åt mig superbra av alla negativa kommentarer, men de positiva fastnar inte lika bra.

Önskar jag att jag såg ut som tjejen på bilden? Nej, är min första reaktion, jag behöver inte se ut sådär. Men ärligt talat så finns det verkligen en del av mig som  är svagare, som ändå skulle svara ja på den frågan. Mest för att saker och ting vore enklare då, känns det som. Men jag vet också att vi människor är giriga på ett sätt och vi har svårt att bli nöjda. Så säkerligen skulle jag klaga på något annat då…
Jag vill också lägga till att det såklart finns tjejer och kvinnor som är naturligt smala; jag menar inget illa gentemot dem. Det enda jag vill få fram är att det är synd att vi måste sträva efter något sådant.

När jag ser bilder på andra, tjejer som är mulliga eller tjocka kan jag tänka ”wow, hon är vacker” eller ”hon är modig” och ibland kan jag även känna avund eftersom vissa av dem faktiskt verkar nöjda med sig själva och det är ju egentligen det som är viktigast. Men sådant kan jag aldrig applicera på mig, det går bara inte. Det är som att smal har blivit lika med snygg i mitt huvud (bara när det gäller min egen kropp alltså) och det är jag verkligen inte stolt över.

Jag uppmanar er att försöka vara som Sandra och Lisa, var stolta över er själva eller försök åtminstone acceptera er själva; i slutändan är det det som är det bästa ni kan göra! Att må bra med sig själv är viktigast och då spelar egentligen inte det yttre någon roll. Mår man bra med sig själv så har man en viss utstrålning som gör att man automatiskt blir snygg enligt mig. Så jag håller tummar för att ni alla därute, oavsett om ni är tjej eller kille, att ni försöker ert bästa med att inte stressa så mycket inför beach 2011 och istället fokuserar på att peppa er själva och andra i er närhet! Delad glädje är dubbel glädje.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Privat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Beach 2011

  1. Derya Bahceci skriver:

    Håller med, kämpar man bara för beachens skull kan man lika gärna lägga ner. Det handlar om träningsglädje som du skriver🙂

  2. Lisa skriver:

    Jag älskar det sista du skrev; ”Delad glädje är dubbel glädje”.
    Det kanske är lite fel sak att tänka på då du skrev så fruktansvärt bra, men det är en fras jag gillar🙂

    Tack, förresten, för dina fina ord!
    Som jag har skrivit tidigare är det dock bra att jämföra sig med andra, men det ska ske på rätt sätt, och det verkar som att det är det du kan göra. Om ett visst drag är fint hos någon, varför skulle det då inte kunna vara fint på dig med? Istället för att identifiera sina brister med hjälp av andra bör man försöka identifiera sina skönheter.

    Puss&Kram!

  3. Ruth Frida Marie skriver:

    Mycket bra inlägg. Jag tränar för att jag mår så mycket bättre av det och har inte tränat på det sätt jag önskar ha gjort under de senaste månaderna så jag kommer nu börja mer. Möjligtvis blogga mer om det också, fast det är ingen bantning det handlar om från min sida, utan att åter igen ta upp den livsstil jag vill ha.

    Sv: Jag har mått helt okej idag, väldigt trött och lite svårt att hålla fokus på telefon.

    Jag förstår absolut vad du menar. Vi har lägenhet i Åre och när jag är där med kompisar eller till och med ensam städar jag som tusan. Då ska det banne mig inte stå glas framme och skräpa. Då plockar jag under eftersom och låter det inte bli stökigt, så jag tror det skulle bli ungefär samma princip om jag flyttade hemifrån.

    Kram!

  4. Tessie skriver:

    Tack ska du ha, och jag måste säga att ditt inlägg väcker mycket tankar. För ett tag sedan skrev jag en dikt om just vikt. Jag kan ju passa på att dela den här med dig nu när ämnet kommit på tal!

    ” VIKT
    Täck alla speglar,
    släng alla vågar, måttband och tabeller

    Glöm alla smakdomare,
    kasta allt som mäter, dömer och värderar

    Rasera alla ideal,
    allt som graderar, etiketterar och spolierar

    Bortom kg, poäng och betyg
    finns ditt egentliga värde

    På vilken skala mäts kärlek, vänskap, omtanke?
    Hur bedömer man värdet av medvetenhet, insikt, förståelse?
    Hur mäter man en tanke, en känsla, ett ord?
    Hur värderar man en kram, en blick, ett leende?

    Vad väger DIN själ? ”

    Nått att tänka på.
    Men det är även som du säger och påpekar i ditt inlägg.
    VI måste sluta med att gemföra oss med alla andra, alla ser olika ut och alla kan inte se lika ut hur mycket man än vill det.
    Hade det vart mening att vi alla skulle sett lika ut så hade alla fått samma gener och förutsättningar, men hur roligt hade de vart!?.. jag säger bara: work with what you got!!🙂

    Kärlek, Kramar & Rock´n Roll! /Tessie

  5. Paparazzibecka skriver:

    sv. ja jag får ta ock göra det. tog det vääldigt lugnt på träningen imorse. Gjorde rättare sagt knappt något alls, haha. Var så galet trött, men nu har jag druckit en kopp kaffe.

    Tack, bilden är taget från mitt rumsfönster.

    KRAM

  6. Paparazzibecka skriver:

    sv. tackar!
    Ja, gör det.

    Idag blir det skola till lite efter 14 sen en sväng in till stan.
    Själv ?

  7. Tessie skriver:

    Svar:
    Det var så lite så, kul att du gillade det!🙂
    Tro mig när jag säger att du verkligen inte är någon hycklare.
    En del dagar har man dåliga dagar, dom dagarna är många för mig.
    Där jag känner mig totalt oälskvärd, fet och ful.
    Jag är inte alls alltid nöjd med min kropp, men jag försöker då tänka på
    att det yttre är inte allt. Jag har faktiskt ett fantastisk hjärta och jag är älskad
    av många just för att jag ser ut som jag gör och för att jag är just den jag är.

    Det är alltid lättare att säga till andra hur dom ska göra eller hur dom ska tänka.
    Men att sedan följa det själv kan vara lättare sagt en gjort, JAG vet!🙂
    Men det betyder inte heller att vi är dåliga människor, vi behöver bara tro mera på oss själv,
    ge oss själva en klapp på axeln och sluta se saker som MÅSTEN!

    Jag MÅSTE gå ner i vikt, jag MÅSTE sluta äta onyttigt, jag MÅSTE gå ut och gå.
    Hur roligt låter det!?
    Varför i stället inte njuta av livet!?
    Det är lika med att om man tar en choklad bit som smakar illa, släng den då och ta en ny.
    Varför plåga sig själv med nått man inte tycker om eller vill ha!?
    Det är bara du själv som kan göra valen i ditt liv.
    I bland tycker jag att saker känns lättare när man tänker bort ordet
    MÅSTE.

    Tex: Jag behöver nog ta en promenad, för det är bra för mig.
    Jag vill gå ner i vikt, eller jag ska tänka på vad jag stoppar i mig.
    Kanske kan det hjälpa för dig, om du tänker bort MÅSTEN!?..

    Du har helt rätt i att ”work with what you got” är lättare sagt än gjort, men om
    man tänker på saken så är det vi/du som gör det svårare än vad det behöver vara.
    Det är vi/du som är viktigast, sen vad alla andra tycker och tänker är upp till dom.
    Det är svårt, ja visst.. Jag jobbar med det varje dag!!🙂

    Kärlek, Kramar & Rock`n Roll/Tessie
    ojojm, blev lååååååååångt! Tsssss.

  8. Paparazzibecka skriver:

    sv. haha tack! Hon fyller 44år nu i februari om jag inte mins fel. ;P

    Jag ska kolla träningsskor och väska.
    KRAM

  9. Tessie skriver:

    Jag skriver så lite om det hela, med mat probemet så att säga.
    Men jag kände bara att det jag skrev orkar jag och kan jag dela, sen om någon undrar
    kan jag gärna svara, men jag har dåligt med kommentarer här, dock rätt många läsare!🙂

    Svar:
    Jag förstår precis vad du menar.
    Jag går själv igenom nått otroligt tungt just nu i livet, jag har inte skrivit om det än på min blogg, men det kommer.
    Jag kan säga som så att det är en ENORM process som involderar både förhör, polis och advokater!!
    Sen har även jag en mormor i mitt fall som är dålig, hon har tappat så mycket, speciellt minnet och det är otroligt jobbigt att
    inget kunna göra, utan bara se på!!..

    Jag är tacksam och glad över att jag har min särbo får jag ju lov att säga.
    Han bor i stockholm med sina fantastiska tjejer och jag här men vi ses rätt ofta, försöker iaf.
    Sen har jag min familj och framför allt mina vänner.

    Att hitta någon via bloggosfären är givande med.
    Därför jag från första början började att blogga.

    Tack själv för att du tar dig tid att skriva tillbaka.

    Kärlek, Kramar & Rock`n Roll/Tessie

  10. Paparazzibecka skriver:

    sv. en vanlig väska

  11. Lisa skriver:

    sv. Det är faktiskt av den anledning som fick Magnus Betnér att säga att han hoppas att hans dotter blir någon som ”knullar runt”. Det handlar om just att han hoppas på att tjejer och killar ska kunna bli lika behandlade på den fronten.

    Jag vet att det inte är det lättaste, men det är faktiskt väldigt givande. Jag fick idén till det tänket efter att ha läst psykologi, då vi pratade om kognitiv terapi där man ifrågasätter patientens tänkande. Försök att själv göra det, bara ett par gånger — det finns trots allt inget som gör dig fulare än någon annan (rent utseendemässigt)!

    Puss&Kram!

  12. Tessie skriver:

    Svar:
    Jo, jag har rätt mycket läsare, men som jag sa är det nästan ingen som kommenterar. Men eftersom dom kommer tillbaka så måste det iaf betyda att dom tycker att nått är läsvärt!!..🙂

    Jo, det jag går igenom är allt annat än lätt, det tog mig ett antal år att ta tag i det på riktigt med. MÅNGA år rättare sagt. Men nu är jag mitt i det och jag tänker inte ge upp.

    Jag har mer eller mindre växt upp hos mormor och morfar. Så det är otroligt jobbigt att se henne försvinna.
    Kör inte bil längre, kan inte ta hand om sig själv typ, vet inte vart saker är i hemmet, vet inte om att mamma är henne dotter fick jag höra idag. Ne fyyy, de går för fort!!😦

    Jag skrev i en blogg innan som anonym med, men slutade skriva där, för att i slut ändan har jag tänkt att jag kommer skriva det här. Jag skäms inte över det som hänt mig, det är inte JAG som gjort fel så att säga. Jag har ett stort och tungt bagage, men jag har iaf börjat ta tag i det!!

    Detsamma gäller dig, behöver du någon att prata med så finns jag här!🙂

    Kärlek, Kramar & Rock`n Roll! /Tessie

  13. Anniepie skriver:

    Riktigt bra skrivet inlägg!😀 Själv hatar jag att träna men är ganska smal endå, dock inte snyggt tränat smal då….. Sv: javisst är blomman fin!🙂 Jag tror inte att denna butiken finns i sthlm för den är ganska liten. hehe Men någon bra blomsterbutik finns det säkert där du bor oxå!🙂 Bara att kika in och fråga om man får börja på praktik!
    Jag brukar titta på alla serier som jag missat i veckan som tex: Gossip girl, The vampire diaries och Kim and kourtney take new york. Bara serier på engelska. haha😉 Hoppas att allt är bra med dig. Kramar

  14. Eleonore skriver:

    Otroligt bra inlägg! De är smarta tjejer, Lisa och Sandra. Jag har aldrig lagt någon vidare tanke på att träna eller banta inför något års beach. Efter tidigare ätstörningar blev det istället att gå upp i vikt så folk inte såg hur smal man var. Jag har också lärt mig som Sandra att inte jämföra mig med andra. Istället ska man väga och se ut på ett sätt som man själv mår bra av! Nu känns det som var och varannan tjej, eller kille, lider av någon form av ätstörning av omöjliga ideal.

    Idag har jag varit och tränar första gången på 3-4 år haha och sen var jag på arbetsintervju som gick bra men inte fått svar om jag får det än. Vad har du hittat på idag?
    Hoppas du haft en härlig dag!
    kram

  15. Jasmine skriver:

    Jag trivs inte alltid med min kropp. Det är först den senaste månaden som jag har känt mig ganska fin. Men jag är inte tillräckligt bekväm för att vistas på stranden hela sommaren. Jag känner inget behov av det heller. Men skulle jag vilja åka ner till stranden, då gör jag det. Är det så att någon tycker att jag har en mindre attraktiv kropp, då får de blunda och låta bli att kolla på mig.

    Bra inlägg, absolut!

    Svar: Tackar, tackar! Blir alltid lika glad, när du hittar delar av mina texter som du tycker extra mycket om.
    Jag har en baktanke med hur jag skriver mina inlägg. Fetstil är nyckelord, om man bara vill skumma igenom inlägget lite snabbt. De kursiverade delarna är tankar, mer personligt. Det blir lättare för alla parter, tror jag.

    Prioriteringar är viktigt. Jag känner att jag har tappat den förmågan…

    Tack för att du berömmer mitt kortmakande (http://jasmineskortmakeri.blogg.se).❤
    Självklart. Se om du hittar ett passande kort till din sambo. Jag tror dock inte att jag hinner skapa ett tills dess, det är aningen kort varsel.

    Tack. Att du beskriver mina texter som magi är verkligen rörande.❤ Du ska veta att jag ofta är i trans, när jag skriver mina texter, inlägg, dikter… Det är faktiskt lite häftigt. Men man får inte glömma att läsa igenom texten, det kan lätt skrivas fel saker annars.
    Att du gillar min handstil gör att jag funderar på att publicera handskrivna inlägg… Skulle det vara något, tror du?

    Idag har jag varit i skolan. Slutade tidigare och åkte direkt hem till Rickard. borde plugga, men är fast i thesims3. xD
    Vad har du gjort idag?

    Kram❤

  16. Marcus Å skriver:

    Som alltid har du något klokt att säga och man ska vara nöjd precis som man är. Du har helt rätt med det!

    Nu har jag också kommit in väldigt bra i min praktik men är helt slut på kvällarna, skönt att vara ute i arbetslivet och inte ha det där tråkiga i skolan. Håller på mycket med texter nu. Det gör du också om dagarna eller hur? Är ju hur kul som helst att skapa nya saker hela tiden… Älskar praktiken!

    Hur är det med dig då?

    Kram

  17. Sandra skriver:

    Vilket bra inlägg, hatten av!!🙂 Hoppas att fler tjejer inser att svälta sig själv inte är vägen att gå. Alla kan komma i form om de bara vill,men alla kan inte se likadana ut och det viktigaste är ju att man mår bra och att man är lycklig, livet är på tok för kort för att gå runt och ha ångest över några kilo hit eller dit. Enjoy life, och ät lite choklad😉

    Svar: Ja det var härligt att fransmännen tog hem segern. Jag åkte till Rügen, tyska kusten. Ett smultronställe. Tack tack🙂 Två dagar blev det och imorgon ska jag jobba igen. Men det var en välbehövlig paus.

    Man behöver städryck ibland, om man inte vill bo bland damm hihi.

    Nja, jag har testat innan men mina knän gillade det inte. Nu får vi se, kanske blir lite hobby-lirande nu. De har ett damlag med typ en träning i veckan och bara på skoj, borde man ju fixa haha.

    Jag tycker att man SKA respektera sig själv och sin kropp. Du finner dit, det är jag säker på🙂

    Det är mer än okej, blev faktiskt himla glad över dina ord. Du är ju en himla söt tjej du🙂

    PUSS&KRAM

  18. Tessie skriver:

    Svar:
    Jag tror som du säger att man måste ta tag i det som ligger bakom än och trycker, ett bagage kan vara otroligt tungt och jobbigt men samtidigt är det nått som har gjort oss till dom människor vi är idag.

    Jag har tagit tag i en del delar och bitar jag med, och just nu är jag uppe i en av dom tyngsta. Man får ta en sak i taget, inte stressa! När man tagit sig igenom det så tror jag att det är lättare att gå vidare, släppa taget om det som vart.

    Nej då, jag trodde inte att du ville implicera nått, absolut inte!!🙂

    Kärlek, Kramar & Rock`n Roll / Tessie

Kommentera

