Leap Year


Jag kom på att jag inte heller har skrivit om denna film:
I den här filmen får vi möta Anna Brady (Amy Adams), hon är lycklig tillsammans med hennes perfekta pojkvän Jeremy (Adam Scott) som hon gärna skryter lite extra om; han är ju trots allt en kardiolog. De har varit tillsammans i fyra år och när Jeremy ber Anna att möta honom vid en posh restaurang innan han åker på en konferens har han glimten i ögat. Anna som känner sin pojkvän väl påminner honom att hon inte gillar överraskningar, men han svarar bara att hon kommer att gilla denna.
När Anna senare håller på att förbereda sig inför middagen kommer hennes bästa vän Libby (Kaitlin Olson) förbi och berättar hon sett Jeremy komma ut ur en väldigt exklusiv restaurang. De börjar direkt samtala om vad detta säkert innebär, för det kan väl bara betyda en sak?
Dessvärre möts Anna inte av en gnistrande ring och efter att återigen kollat igenom flertalet videor online kring den gamla Irländska traditionen Leap Year; vilket innebär att vid varje skottår så finns det en dag, den 29:e februari (Leap Day), då en kvinna får fria till sin man. Bestämmer sig Anna för att ta tag i det hela då Jeremy ändå råkar vara på Irland för sin konferens. 

Däremot går saker och ting inte riktigt som Anna hoppas på och en storm tar henne på en resa som innehåller landsbyggd, barer, gamla slott, regn och hagel i samma storlek som golfbollar. Vilket inte riktigt passar denna city girl Anna från Boston. Hon börjar i Dingle och ska ta sig till Dublin, vad händer under vägen och vad svarar man på frågan: om du har 60 sekunder på dig att ta dig ur ditt brinnande hus, vad tar du med dig?

***
Jag var inte alls övertygad kring den här filmen, jag tänkte att det bara skulle vara en halvtråkig film; under vilken man sitter och tänker att ”jaha, det här har jag ju sett 1000 gånger tidigare”.
Okej, fine. Det kanske är lite likt många andra romantiska komedier, det kanske är lite förutsägbart och kanske till och med lite väl smörigt ibland. 

Men! filmen förvånade mig faktiskt, jag tyckte att den härlig och man fick sig ett gott skratt hit och dit. Och visst, man har sett liknande stories förut, men Adams och Scott är en sådan härlig duo; de är lite udda båda två och jag gillar att de inte riktigt ser sådär superglammiga ut. Hon ser ut som en normal kvinna i 30-årsåldern, känns som en ordinary woman helt enkelt. Det skriker alltså inte Hollywood actress om henne. Scott är inte heller den typiska hunken, eller charmiga killen som råkar ”stå i vägen”, han är sin egen person som man sakta men säkert vänjer sig vid…och kanske till och med tycker om efter ett tag.

Det kändes förvånandsvärt mycket som en feel-good film i slutet och även om det finns smöriga delar, så är det med en komisk twist och enligt mig så har jag sett mycket mera cheesy endings, så det ger filmen ytterligare ett litet + i kanten. Inte så cheesy.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Bio/Film/TV och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Leap Year

  1. Jasmine skriver:

    Svar: Tack så mycket för din fina kommentar. Det smickrar mig att du kan dela lycka med mig. du är en fin vän.❤

    Att fika med min vän var verkligen valbehövt. Att få lätta lite på trycket kan göra underverk.
    Du har så rätt; att alltid vara på topp blir tråkigt i längden – då uppskattar man ju inte de fantastiska stunderna.
    Åh, tavlan med det bra budskapet verkar fin. Kan du inte publicera en bild på den i bloggen??

    Kvällen har varit mysig. Jag och Rickard ska snart se filmen på Tv6. Vad gör du ikväll?

    Kram

  2. Ruth Frida Marie skriver:

    Sv: Jag förstår absolut vad du menar, det är exakt det problem som jag har när jag köper jeans på jc som de sedan syr upp. Det blir inte samma par jeans när de lämnar tillbaka dem. Jag tror jag ska kika in på gina en sväng och se om jag kan hitta de där byxorna och om de är något för mig. Är de töjbara? För det är viktigt för mig när jag köper jeans. Tajt och töjbart. Och det som är avgörande: är de tajt vid anklarna också. Alltså inte övertajt, det behöver det inte vara, men tajt så de går använda i kängor med högre skaft. Annars blire inge av det.

    Idag provade vi på telefonen lite, alltså att ringa kunderna på riktigt. Jag är nästan mållös, det är så roligt! Vilken adrenalinkick mellan samtalen! Helt underbart. Nu ska jag sälja sälja sälja, till tusen. Dessutom tror jag hundraprocentigt på tjänsten vi säljer. Det gör det ännu roligare.
    Kram

  3. Sandra skriver:

    Åh den vill jag se, Amy Adams är ju för sööööt🙂

    Svar: Det var en bra dag, en väldigt intensiv och stressig dag men KUL. Tack tack🙂 Ja jag gillar med den bilden. De översta är lite halvkassa men kände att jag ville få in lite jobbilder till inlägget🙂

    Nej men där kan man bara utgå efter sig själv. Jag vet till exempel många tjejer som säger nu att de ska komma i form och så har de någon bild på modell typ och säger ”detta är min drömkropp”. Det går ju inte. Jag har istället valt att gå efter en bild på mig själv från 2007 när jag var som mest aktiv, för då vet jag att det är uppnåbart!! Så man ska alltid utgå ifrån sina egna förutsättningar och hur man ser på det där med motion, det viktigaste är trots allt att man mår bra!! Och jag mår som bäst när jag får träna och röra på mig. Sen är jag ingen hetsbantare och jag vill behålla mina kurvor och lite skinn på mina ben, jag har aldrig varit en pinne och vill itne vara det heller. Jag vill bara tona till mina muskler som förr haha.

    Okej vad roligt🙂 Hoppas du får till dem, jag tycker det blir olika från gång till gång. Det kan vara så, kycklingfiléer är lite svårare det är sant.

    Puss och Kram

  4. Eleonore skriver:

    Den filmen har jag inte hört talas om, men den verkar väldigt bra! Hon är en härlig skådespelerska🙂

    Va roligt att du gillar idén!Det är mycket roligare reklam att få dela med sig av. Tycker det är bra också att lyfta fram andras verksamheter som inte alltid får den uppmärksamhet den förtjänar. Då har man gjort något litet iaf🙂

    Ja men precis! Vet inte hur många jeans jag haft som knät på byxan suttit nästan på smalbenet. Smala jeans gick ju inte heller när man bara sydde upp dem, klippte upp halva byxbenet ibland och sydde in dem. Men är så skönt nu när det finns för oss mindre😀

    Ok, men ändå kul att ha det som intresse, ett bra forum att få ut sina texter på med!🙂
    Tack snälla för att du håller tummarna för mig!
    Kram

  5. Marcus Å skriver:

    Den där frågan ställer jag mig också, tänk när man har gjort allting då sitter man där och bara kan slå sig till ro eller? Jag har alltid haft en inställning kring allt som jag gör att när jag är nöjd med det vill jag gå vidare, så jag lever nog väldigt mycket efter det som jag skriver om. Att leva i nuet är jag inte så bra på. Hela tiden strävar jag efter något nytt och bättre vilket kanske inte är det mest optimala heller.

    Hur tar man sig ur detta?

    Klart du ska slå till och köpa vårskor nu annars är det bara de fula skorna kvar sedan. Du gjorde mig lite sugen på att köpa nu också…

    Händer idag då?
    Kram

  6. Jasmine skriver:

    Svar: Ett kap var det minst sagt. Och nöjd är jag definitivt.
    Jag går sällan på party, men om det sker ska jag försöka lägga upp en bild på hur jag klär mig tillsammans med väskan så klart.😉

    Ja, det var ‘Not Another Teen Movie’ som jag såg igår. Den är precis min humor; överdrivet, lättsamt, sex och bajs. Jag skrattade så jag grät! xD xD

    Usch då! Inte roligt att känna sig sjuk. Tur att du mådde bättre igår kväll. Hur känns det idag?

    Åh, va roligt för dig! Jag måste få veta hur det gick på de två mötena idag. >.<

    Kram❤

  7. Anniepie skriver:

    Hej på dig!🙂 Sorry för sent svar men jag har varit sjuk… Filmen verkar ju väldigt bra och han på bilden ser ju inte så dum ut!😉 hehe SV: Tack, jaa, det är jättetrevligt att vistas bland vackra blommor om dagarna!😀 Jaa, roligt att få praktisera ist för att bara sitta hemma sen får man ju liiite pengar för att man är där oxå!🙂 Jaa, lite utanför kalmar så blir lite svårt tyvär…. precis, de flesta har ju str 37 i skor och typ 38 i jeans. haha Hoppas att du har en härlig fredagkväll nu vad du än hittar på!🙂 Kramar

Kommentera

