Easy A


Om ni är som jag har ni säkert IMDb bookmarkat i datorn, IMDb är lite som Google och Wikipedia för mig; alltså väldigt nödvändig! Jag är väl lite av en filmnörd och ibland ser man vissa skådespelare på TV och kan inte riktigt pussla ihop hur allting hänger ihop; vart man har sett dem tidigare. Då är IMDb ens bästa vän, det kan jag lova. Så innan jullovet så satt jag och surfarde runt lite aimlessly och glad är jag över det, då jag snubblade över denna film. Dessvärre så fick jag hålla mig ett bra tag med att se den, då den hade premiär här i Sverige först den 25:e december.
 

I denna film får man möta Olive (Emma Stone) som är en typiskt vanlig high school student, hon är inte den populäraste utan mer av den lite intellektuella typen; däremot inte helt nördig. Hon är bästa vän med Rhiannon (Alyson Michalka) och efter sommarlovet så börjar hon med en liten, enkel vit lögn om att hon har förlorat oskulden. Rätt snabbt eskalerar det hela dock och Olive känner sig plötsligt igen sig väldigt mycket i Hester Prynne, huvudkaraktären i boken ‘The Scarlet Letter’ som också råkar vara den boken som de läser i engelskan tillsammans med hennes favoritlärare Mr. Griffith (Thomas Hayden Church). Först vet hon inte riktigt hur hon ska göra, då hon befinner sig i sin – något udda – situation. Men snart får vännerna, lärarna och hennes – väldigt ”free-spirited” – föräldrar se en annan sida av Olive; hon kommer på ett sätt att använda ryktena som skapats gentemot henne på ett sätt som inte bara kan förbättra hennes status, utan även ge henne lite extra pocket money.

Vi får även bekanta oss med väldigt religiösa Marianne (Amanda Bynes) och hennes vänner, Mr. Griffiths fru (Lisa Kudrow) och killen med stort K: Woodchuck Todd (yes, that is his name) (Penn Badgley).

***
Jag tycker absolut att det var en bra film, väldigt feel-good film; tänk er i klass med Juno!
Det är en väldigt modern tolkning av tonåren, osäkerheten kring att hitta sig själv; vem man är samt att det är en konstant press kring sexualiteten i dagens samhälle. Emma Stone gör ett riktigt bra jobb i denna film och man kan verkligen dela hennes känslor; även om man kanske inte varit i hennes exakta situation.
 

Det känns även rätt roligt att se Cam Gigandet som Micah i denna film, då han verkligen har gått ifrån badass rollen och istället spelar en av Mariannes religiösa vänner.

Även om den må vara lite chick flick-ig så är den absolut värd att se! Den bjuder ändå på humor, glädje och sorg och jag har saknat en sådan här typ av film sedan Juno, även om denna kanske inte når upp i exakt samma standard så är den absolut i området.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Bio/Film/TV och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Easy A

  1. Lisa skriver:

    Jag vill verkligen se den filmen🙂

    sv. Det betyder något oerhört mycket att du säger just dessa ord, men samtidigt bör du inte vilja vara mer som mig. Om du var mer som mig skulle du inte kunna vara lika mycket du som du är, och det är det som gör dig unik som person. En anledning till varför jag läser klassikerna är för att jag blev introducerad för dem i en ung ålder. Jag var åtta år gammal när jag först försökte mig på en klassiker. Jag kommer såklart inte ihåg vad den heter, men jag vet att det var en från Danmark. Jag vet att jag gillade handlingen och att jag fängslades av språket, men jag hade löjligt svårt med namnen som innehöll de danska bokstäver som inte finns i det svenska alfabetet.
    Min poäng är att du säkert skulle ha läst lika många klassiker som jag har gjort om du varit ”omringad” av dem på det sätt som jag har.

    Du är redan underbar som du är❤
    Puss&Kram!

  2. Sandra skriver:

    Ja IMBd är det bästa när man inte kommer ihåg vart man sett skådisen innan, så slipper man bli galen när man sitter och tittar haha🙂

    Den filmen är jag sugen på att se, den verkar rolig. En feel-good rulle helt enkelt.

    Svar: Sverige var riktigt bra idag vilket var roligt att se!!! Även om Kroatien inte var på tårna tar det inte ifrån Sverige deras insats på plan. Ja de där spelarna kan jag ibland sakna men detta kan nog bli bra till slut också🙂

    Nej Sverige är redan förutbestämt att spela i Malmö i semifinalen så vi kan inte få dem. Går de till final får jag dock se dem eftersom jag via jobbet fick en biljett till finalen, ska bli skönt att SE handboll och inte behöva jobba hihi. Nej det är absolut inte en korkad fråga, det har varit lite svårt att veta ibland hur det blir till och med för oss som jobbar med det🙂

    Det låter bra, jag gillar bokresensioner, alltid skoj att läsa och få lite tips. Sen är jag tyvärr alldeles för dålig på att läsa böcker. Har ett par liggande nu. Jag hinner inte ta mig den tiden.

    Det är skönt att kunna känna sig nykär i sin partner men ändå ha en mer djupare connection mellan sig, som man får efter att ha varit ihop ett tag.

    Jag tycker med det är en intressant diskussion men jag är lite less på att höra skitsnacket nu, jag skrev INTE om mig eller som ett försvarstal. Så det är trist att höra det på jobbet nu men jag får väl bara nicka och se glad ut🙂

    Nej de vill inte se problemet i sitt eget förhållande. Alla förhållanden har svackor men det är då man får KÄMPA att vinna tillbaka det som fanns istället för att blunda och bara låtsas som allt är okej. Vi klandrar oss rätt snabbt.

    Med mig är det bra, jag är bara väldigt trött efter helgens jobb. Skulle göra allt för en sovmorgon🙂 Hur är det själv? Kram

  3. Marcus Å skriver:

    Du har helt rätt när det gäller att träffa någon. Det är absolut inget man kan pressa fram utan det måste ju komma naturligt därför tror jag inte att det är en bra utmaning egentligen. Men jag ser det mer som att jag ska våga prata med folk mer överlag, man är ju ganska blyg och tråkig som svensk. Absolut inte prata med någon som man inte känner framförallt inte offentligt. Det är livsfarligt!

    Hur har helgen varit annars då?
    kram

  4. Anniepie skriver:

    Åhh då vet jag precis vem som kikar in!😀 Så roligt!!! Riktigt bra film verkar det som förresten!😀 Det är bara bra tack, ska börja på en praktikplats idag i en blomsteraffär så det ska bli skoj!🙂 Självklart fortsätter jag läsa din blogg, lägger till dig i bloglovin så jag har koll på dina inlägg!🙂 hihi Ha en underbar dag nu. Kramis

  5. Eleonore skriver:

    Den filmen vill jag verkligen se! Gillar henne som skådespelare och tycker hon har haft så roliga roller, låter dessutom som en härlig och rolig film att se när man inte orkar tänka så mycket och vara allvarlig🙂

    Det har du ju rätt i. Varje måndag är också en påminnelse om att denna vecka har man inget jobb att gå till heller. Det blir en spark i rumpan att ut och söka mer och mer men känns ganska lönlöst när man sökt på mer än hälften av ställena i stan och alla sagt nej. Håller tummarna för jobb på Stena line iaf. Får du komma på några intervjuer eller så?

    Va skönt att din farmor mår bättre nu och att hon får komma hem igen. Är aldrig kul när de åker in på sjukhus. Du får se till att umgås extra mycket nu med henne🙂 Så lite så vännen!
    kramar

Kommentera

