For the love of…books!


Jag vet inte hur det är med er, men jag fullkomligt älskar böcker, det är det bästa som finns! Ja, jag tycker (i alla fall oftast, nästan helt) att de är bättre än filmer. Kanske är det för att jag har livlig fantasi, men jag har – ifall boken faller mig i smaken – kunnat föreställa mig allting, som en film i huvudet. Jag kommer ihåg första gången jag fick den känslan, jag var nog elva år och jag och min familj var i Italien och hälsade på min mormor. Jag hade börjat läsa Henning Mankells bok hunden som sprang mot en stjärna som var Mankells första bok i hans ungdomsserie, jag kommer ihåg att jag kände mig lite vuxen för att jag läste en bok av honom; mina föräldrar gillade ju honom också! Jag låg på överkastet i sängen och läste, innan vi skulle gå. Sedan kom någon av mina föräldrar in och sade att vi skulle gå, när jag kom ut i trappuppgången så fick jag en konstig känsla av att jag hade gjort något precis innan, men att jag inte kom på vad det var. Det kändes nämligen som att jag hade tittat på film, och jag visste att jag inte hade gjort det! Det var då jag kom på det, att jag hade legat och läst och jag kunde föreställa mig hela historien som en film i huvudet. Det var så himla häftigt.
Sedan jag lärde mig läsa, när jag var fyra år gammal, så har jag älskat att läsa! Mitt rum hos mina föräldrar är fullt av böcker, däremot är det inte vidare billigt med böcker så när jag fyller år eller under julen så brukar jag önska mig presentkort för just detta syfte. Så dagens book spree tackar jag mamma och pappa för (eller var det tomten?).
Dessa böcker har jag införskaffat:

Dessa tre böcker har jag köpt idag och jag ser verkligen fram emot att börja läsa dem. Den första av Jenny Jägerfeldt vann Augustpriset 2010, den andra har Nick Hornby (en favoritförfattare) gett en bra kommentar om och den sista verkade vacker. Fastnade direkt när jag läste baksida.Fast dessa underbara böcker får vänta på bokhyllan ett tag till, just nu läser jag nämligen True Blood serien och den känns väldigt underhållande och samtidigt spännande. Jag som inte brukar gilla fantasy vidare mycket gillar just vampyrböckerna, men jag håller med om att det numera har exploderat lite väl mycket vampyrserier, filmer och böcker. Men! Twilight serien och denna kan jag orka med. Anledningen är dels för att Stephenie Meyer och Charlaine Harris är underbara författarinnor och dels för att de båda serierna inte känns så fantasyaktiga, i Stephenie böcker tänker jag knappt på att det handlar om vampyrer och annat; det känns mer som att det handlar om kärlek och andra mänskliga känslor. Klyftorna mellan vampires och werewolves kan appliceras på dagens samhälle. I Charlaine tänker man visserligen väldigt mycket på alla vampyrer och annat som porträtteras, men då har man TV-serien i bakhuvudet, som gör det till något mer häftigt och coolt; även om det handlar om fantasy.
Så det finns fantasy som jag gillar (Harry Potter kan läggas till också, även den känns väldigt mänsklig, mänskliga problem och funderingar kring att passa in etc), det jag är mindre exhalterad kring är sagan om ringen liknande böcker, med middle earth och sådant.

Vad gillar ni att läsa? Kom gärna med tips!

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till For the love of…books!

  1. Sandra skriver:

    Jag älskar också att läsa, kanske ska passa på att göra det ikväll efter middagen? De där böckerna har jag inte läst dock.

    Svar: Jag gillar verkligen inte kaffe men jag har druckit det ihop med Henke nu några dagar och för att jag varit så sjukt trött och haft huvudvärk.

    Åh vad roligt!! Extra kul med en ung tjej också🙂

    Det är alltid underbart med nyförälskelse. Det är sant, killar är ofta inte lika pussiga med sina killkompisar så där är man inte lika ”van” men det är inget fel med det.

    Ja men precis, det ska vara naturligt och inte något man måste göra stora grejer av.

    Det tror jag också att detär. Det kan jag köpa också och det vore konsigt om man var glad på den tjejen. Man vill väl hellre att det ska vara så: att en tjej kommer in, förstör allt och att felet i så fall inte egentligen ligger i ens eget förhållande.

    Vet inte om jag gjorde något dumt när jag startade denna ”debatten” för nu har jag fått anklagelser på mig att det var ett försvarstal från min sida istället så jag är något sur just nu.

    Det är alltid lätt att göra, det tror jag nog att vi alla gör då och då. Funderar över det som varit och de val vi har gjort.

    Nej men det gör dig till en bra människa🙂 Nej, allt vore så lätt om det fanns ett factit på hur det skulle hanteras!

    Nej det är klart man är orolig, usch det är jobbigt. MEn jag håller tummarna stenhårt. Jag vet precis vad du känner, vi hade samma situation för ett par år sedan och det är en ständig oro. Skickar lite tankar och energi till dig!

    Puss & Kram❤

  2. Lisa skriver:

    Jag älskar att läsa klassikerna — min favoritbok är Emily Brontës ”Wuthering Heights”. Jag har även fastnat för hennes systrar Anne och Charlotte, och för att inte nämna Jane Austen! Jag köpte böcker av Charles Dickens och Henry James förra vecka, så de ska jag läsa så snart jag kan.

    En annan klassiker som är underbar är ”Den gamle och havet” av Ernest Hemingway. Det är en sådan simpel historia, men den sätter sig ändå i hjärnan🙂

  3. Laramore ^^ skriver:

    Böcker är underbara! Älskar verkligen att läsa. Och när man ser den där filmen framför sig, då är det verkligen underbart. Det känns så härligt att försvinna in i en annan värld och vara någon annan för några minuter, någon timma. Underbart!

    Ha det bra,
    kram!

  4. Paparazzibecka skriver:

    Sv: tja. Åh, snälla du. Så tacksam för dina fina ord.

    Jodå, jag har skitit i killen med den dryga frågan, tänker då och då för min första kärlek fortfarande, lite jobbigt. Men försöker träffa andra, fest och ha kul och tänka på annat.🙂

    Hur är det med dig själv då? Allt bra`?
    KRAM

  5. Jasmine skriver:

    Att läsa är helt fantastiskt! Beroende på var man befinner sig i livet, blir varje upplevelse unik. Det är det jag tycker är så häftigt; man tar alltid till sig något nytt.

    Jag har faktiskt inte läst böckerna om Bill och Sockie. Däremot följer jag serien på SVT. (a)

    Min stora passion när det gäller böcker och eget skrivande är kärleksromaner. Det är något av det bästa som finns; att få mysa ner sig i soffan med en känsloväckande roman. Jag har så klart mina favoriter: ‘P.S I Love You’, skriven av Cecilia Ahern, och ‘Syskonkärlek’, skriven av Katarina von Bredow.

    Svar: Haha, jag tycker att the Sims är så roligt – kan inte låta bli att spela. I the Sims 3 tycker jag inte att man behöver expansions, det går bra som det är. I de tidigare versionerna är det dock lite roligare att ha något extramaterial.
    Grejen med the Sims 3 är att man endast kan ha ett aktivt hushåll i grannskapet. I tidigare versioner kunde man ha obegränsat många. Jag tycker det är både bra och dåligt. Som jag skrev i inlägget, har syskonen flyttat ut och de är nu de som är mitt aktiva hushåll. Föräldrarna bor kvar i de gamla huset och åldras de också. Man kan ställa in hur man vill ha det. Jag kör på inställningar som gör att alla åldras och att historieutvecklingen går framåt, d v s att grannarna gifter sig och skaffar barn likt mina simmar gör.🙂
    Tack du! Bob’s kärlek blev tydligen ihop med Bob’s pappa, efter att mamman gått bort. Och pappan och kärleken har fått ett barn ihop, så nu har Bob och Mimmi fått ett halvsyskon. xD
    Mimmi har flyttat in sin kärlek, men än så länge är det bara bosatt i samma hushåll, de är inte ens ett par. (Ja, jag blir lätt insatt – ursäkta mig för det.)

    Kram

Kommentera

