Brothers


Igår blev det filmkväll här hemma, jag och sambon bestämde oss för att se filmen Brothers en film som jag tidigare velat se. Det är en hel del kända namn med i filmen, så det var ju bara att luta sig tillbaka. 

Man får först bekanta sig med Capt. Sam Cahill (Tobey Maguire), en US Marine, man får se honom på en bas och man får höra bitar ur brev som han skrivit till sin fru Grace Cahill (Natalie Portman). Snart upptäcker man att Capt. Cahill är mer än bara en ‘marine’, han är en tvåbarnspappa som verkligen älskar sina två döttrar; Isabelle (äldst) (Baliee Madison) och Maggie (Taylor Geare). Han har även en stark relation med sin fru och verkar vara som den perfekta pappan, ja i alla fall de gångerna då han är hemma. Han får däremot snart reda på att han måste åka ut igen, denna gång till Afghanistan. Men innan dess så har han en sak att ta itu med, han ska nämligen hämta upp sin lillebror Tommy Cahill (Jake Gyllenhaal) från fängelset. Planerna därefter är att äta middag tillsammans med hela familjen, däribland ingår – förutom de ovannämnda – Tommy och Sams föräldrar: Hank (Sam Shepard) och Elise (Mare Winningham) Cahill. Det ligger en spänning över middagsbordet och man får snabbt lära sig att Tommy definitivt är det svarta fåret i familjen, i alla fall om man frågar Hank. Hank som är en gammal krigsveteran favoriserar uppenbart Sam över hans yngre bror.

Sam säger efter ett par dagar återigen hejdå till sin älskade familj och beger sig till sin ”andra familj” hans gäng i marinen. Snart får Grace veta att Sam har försvunnit någonstans i Afghanistan, ingen vet var han är. I och med detta vänds Grace liv upp och ned och Tommy är den som får vara klippan.

Kan livet gå vidare? Kan det man tagit för givet ändras?

***
Enligt mig är detta en av de bästa filmerna jag har sett på länge, definitivt den bästa under detta året. Skådespeleriet är fenomenalt, allting känns äkta, familjekärleken såväl som familjedusterna. Att Gyllenhaal och Portman gör bra insatser är inget som förvånar mig, men är det någon som verkligen står ut så är det Maguire som gör sin bästa roll någonsin! Efter hans roll som Peter Parker i Spindelmannen filmerna trodde jag inte att han skulle utvecklas vidare mycket, i de filmerna är han ju rätt helylle; trots att han spelar ond i den sista. Det jobbet han gör här, gör han fenomenalt, han är annars inte den jag skulle tänka mig som familjefar.
Dessutom förtjänar de unga tjejerna Bailee (10 år) och Taylor (8 år) all credit i världen! De är så underbara och spelar sina roller helt fenomenalt för att ha varit så unga under det att filmen spelades in, den kom ut 2009.
 

Förutom att det känns som en otroligt bra film för att den är just äkta, så är det en sådan bra film enligt mig eftersom den är så o-amerikansk, här får man se en bild av det hårda, mörka och det emotionella i att vara familj samtidigt som man är med i marinen. Det är inte bara en dans på rosor, det är inte bara att tuffa saker händer och sedan går allting bra. Man måste kämpa för mycket här i livet.

Jag rekommenderar absolut denna film!

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Bio/Film/TV och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Brothers

  1. Sandra skriver:

    Den filmen har jag varit sugen på ett bra tag nu!!🙂 Den verkar riktigt bra, du påpekar skådespelarinsatserna och jag kan tänka mig att dem är fantastiskt bra.

    Jobbet gick jättebra idag, idag hade vi inga serverproblem. Puh! Imorgon är jag försteloggare och känner mig riktigt nervis. Ja det går snabbt, snart är vi väl tillbaka med bara ben och solsken🙂

    Jeansshots och klänningar är inte fy skam det heller!

    Jag med. En annan anledning till att jag trivs så bra på jobbet jag har nu, vi har ju alltid musik på från högtalarsystemet till lagens träningar etc. Alltid glad musik med så vi både dansar och sjunger på arbetstid haha.

    Nej jag förstår det, jag somnade också ifrån filmtittandet om jag ska vara ärlig. Var riktigt trött. Haha ja man ska ha kill-humor för att tycka om den filmen.

    Absolut, det kommer vara en riktigt bra grej🙂 Tränare vet jag inte om jag är inne på egentligen, jag är nog mer inne på att jobba inom någon av organisationerna eller kanske i någon av klubbarna, då skulle jag även kunna tänka mig jobb utomlands ett tag. Oh tack, vad gullig du är🙂

    Nej det tycker inte jag heller, jag tror till och med det är bra till en viss gräns. Om ens kille/tjej ser att man inte är osynlig blir man inte heller tagen för givet.

    Det var skönt med en sådan dag, även om det bara blev just en dag. Det är som det är men det var skönt att få ett break🙂

    Kram kram

  2. Eleonore skriver:

    Den filmen har jag inte sett, kul att du rekommenderar den. Kan behöva lite filmtips! Så den ska jag se någon gång🙂

    Ja det är synd att laktosfritt är så dyrt! Men hur funkar det med mörk choklad, ju mörkare det är desto mindre laktos är det i. Men dumt att chansa egentligen!

    Ja precis vad jag menar, visst är det härligt att uppehålla en konversation om något men inläggen är ju perfekt att skapa nya samtalsämnen med. Så alltid bra att säga något om det någon skrivit. Känns det inte som om det är helt i onödan man skrivit det heller😀
    Va bra, gillar inte havre jättemycket faktiskt😀 Så tack för tipset!
    Ha en fin start på veckan! kram

  3. Lisa skriver:

    Jag håller med dig där; Tobeys insatts i filmen är otrolig. Sam är lite av en helylle kille, men alla som går ut i krig förändras på ett eller annat sätt. Tobey har verkligen kunnat få med det🙂

Kommentera

