Kärlek

Så var det dags för mig att ta ett stort steg framåt och komma på egna saker att skriva om. Det första jag kommer att tänka på är Kärlek.

De senaste dagarna har jag fått lite kommentarer angående kärlek, dels så har jag kommenterat på en persons blogg; han hade skrivit om kärlek och att han saknar den. Att få ha någon vid sin sida, samt att han ständigt blir påmind om det då han ser kärlekspar till höger och vänster. Sedan har jag även fått kommentarer kring kärlek och sex. Jag tänkte därmed skriva lite om det då jag tycker att det är ett otroligt viktigt ämne och kärlek handlar inte bara om en dans på rosor, ömma ord och rosa moln – tyvärr. Det är krångligt, jobbigt, läskigt, obesvarat och ibland smärtsamt.

Det är jobbigt att vara olyckligt kär, det har jag också varit. Det är hemskt att behöva bli påmind, behöva se personen ifråga – kanske varje dag – och ständigt känna att den specielle är bara ett par meter ifrån, men ändå onåbar. Så vad ska man göra?

Jag vet att man just då, när man är med om det, har svårt att se något ljus i tunneln; men jag lovar, förr eller senare så kommer man ur det. Men visst, det kan ta tid. En tjej till mig skrev om att hennes ex hade gjort slut för att han ville träffa andra och jag har en kompis som jag gick i gymnasiet med, han blev dumpad av sitt ex just av den anledningen. Det jag skulle säga om den saken är att man får försöka gå vidare, det är jobbigt och det kanske rentav känns omöjligt och det är jobbigt när föräldrarna inte förstår och kanske inte tar ens kärlek på allvar, bara för att man inte är så gammal än. Sådant är tråkigt, det är absolut inte sådant man vill höra, även om det kanske är sant att man kommer att vara tillsammans med ett par stycken innan man hittar the one. Sedan kanske man har vänner som bara suckar åt en och tycker att man är patetisk för att man sörjer och kanske har svårt att gå vidare.
Enligt mig, så säger jag bara: sörj. Man får vara ledsen, man får vara deppig man får ta tid på sig, så länge det är med måtta, så länge man inte gräver ned sig helt. Då får vännerna faktiskt tillstånd att kicka en i arslet!

Den tjejen som jag skrev kommentarer till, enligt vad hon berättade om sitt ex; som ville träffa andra och bara ha roligt. Skrev jag att han inte förtjänade helt enkelt, att han inte förtjänade att hon ägnade energi till att sakna honom. Någon gång måste man gå vidare och sanningen är ju – även om den inte är lätt att ta till sig alla gånger – han helt enkelt inte förtjänade henne om han dumpade henne bara för att han ville få ha sex med andra. Sedan är det klart att kärleken kan ta slut, sådant händer, det behöver inte vara någons fel. Man kan växa ifrån varandra och det är ju inte bra att fortsätta vara tillsammans med någon man inte älskar; det skadar båda parterna involverade.

Sedan har jag fått en fråga kring sex, om man inte har haft sex ännu och är rädd kring vad folk kommer tycka om detta. Jag är äldre och visare nu, jag är 22 år, men jag har inte alltid varit det. Jag har varit tonåring och känt mig on top of the world och som att jag visste allting och kände mig själv bäst i hela världen. Men jag var ung och dum och antagligen mest osäker. Jag hade sex rätt tidigt och enligt många i min omgivning hade jag sex alldeles för ung, när jag hörde det då så blev jag jättesur och arg för att folk inte förstod; inte förstod att det var riktigt kärlek. Men, såhär i efterhand så känns det som att jag faktiskt var för ung, eller snarare inte helt redo. Men jag ville heller inte riskera att förlora den killen jag var tillsammans med, jag ville dessutom ha sex någon gång, så varför inte just då? Det var väl ungefär så jag tänkte, men det är först nu som jag förstår att det kanske inte var riktigt rätt tankegångar och anledningar. Jag ska lägga till att jag inte skyller något på den killen jag var tillsammans med då, det var mina egna tankar och mitt eget val!
Men man ska inte ha sex för att man tror att man kommer att förlora den man är med, eller för att man ska väl bli av med oskulden någon gång, så varför inte nu. Så även om jag var superkär  i den killen jag var med och vi hade ett stadigt förhållande, så var det mitt första förhållande och jag var nog inte helt redo.

Så numera, när jag är i alla fall lite klokare så känner jag att först och främst är kärlek viktigt. Kalla mig old fashion, men även om jag kan förstå att vissa ser en charm med one-night-stands så är det 1) inte min grej och 2) absolut inte ett sätt som jag skulle säga att man ”borde” förlora oskulden på. Det är – enligt mig – en speciell grej, att ha sex. Även om vi lever i ett samhälle som är mycket mera öppet och sex blir nästan en del av vardagen, se bara på TV eller på Internet. Det finns överallt.
Jag tycker absolut att man ska vänta och har man det, då säger jag bara good for you, thumbs up!
Även om man känner sig pressad att ha sex eftersom alla andra har det, så tycker jag att det är värt att vänta på; mest för att det är sig själv man ska lyssna på! I det här fallet spelar inte kompisarna eller massmedierna roll överhuvudtaget.

Eftersom det var en tjej som frågade mig så skulle jag säga att det absolut finns killar därute som bara tycker att det är bra och kanske till och med admirable att du har väntat. Att du inte är så pass ung och har knullat runt med halva vänlistan på Facebook. Och visst, det finns kanske killar som tycker att det är konstigt, men de förtjänar inte dig i så fall.

Oavsett, vad jag har skrivit oavsett om det är något att ta till sig alls, eller om det bara är smörja så är det bara en sak som spelar roll, egentligen. Att det känns bra för dig!

Angående att man inte har hittat sin rätt än, trots att man längtar, trots att man kanske är en helt underbar person, trots att man har försökt. Så säger jag bara: det kommer!
Dels så tror jag att man är mer attraktiv när man inte letar, när man inte är så ”desperat” . Det är då man är mer sig själv, när man inte oroar sig så mycket. Så ta ett djupt andetag och försök att bara leva livet, även om det kan vara svårt. Det kommer att vara värt det i slutändan!

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Kärlek

  1. Lisa skriver:

    Det var bra att du tog upp det där med sexfrågan och att det faktiskt kan vara värt att vänta; jag är 19 år, har varit singel i hela mitt liv och är oskuld. Precis som du är one night stands ingenting som tilltalar mig, och jag vill inte heller pressa mig själv för att det är lite av en norm att man ska ha förlorat oskulden när man är 19. Jag ska trots allt lyssna på mig och inte andra.
    Jag är även väldig öppen med detta, och det som jag tycker är skumt är att det har varit fler tjejer som varit kritiska till mig för det än vad killar har. Med ”fler tjejer” menar jag att de enda som har varit kritiska har varit tjejer. De har varit få, men det säger ändå en hel del när personer av samma kön frågar mig hur det är möjligt medan killar säger att det rent utav är coolt (kanske inte just att jag är oskuld; jag tror inte att de bryr sig så mycket om det, men att jag kan vara öppen om saken).

    Puss&Kram!

  2. Sandra skriver:

    Nej kärlek är inte alltid en dans på rosor, ibland är det SKIT och då gäller det att veta. Är det äkta så är det värt allt det där slitet som det faktiskt är då och då.

    Svar: Ja det är ett bra jobb, jag trivs kanon. Det är roligt att sitta längst fram på VIP-läktaren och se världsspelare och kalla det jobb. Det är aldrig fel med lite uppmärksamhet även om man är upptagen.

    Det är fullt schema hela tiden, idag är jag ledig dock. Så jag och killen sitter i sängen och kollar på en B-film på 3:an. Så jag tar det luuuugnt idag🙂

    Kram kram

  3. Eleonore skriver:

    Vilket långt och bra inlägg! Specielt var gäller frågan om sex och när man är redo. Man tror sig verkligen veta bäst när man är ung, man tror att det är som vilken sak som helst att göra. Jag blev av med oskulden när jag var 17, sent tyckte jag då men jag hade gärna väntat ett år ändå tills jag var nöjd med mig själv och var mer mogen. Inte ta första bästa haha. Man vet inte alltid bäst som tonåring🙂

    Ja vit choklad är nog tyvärr ganska svårt att hitta laktosfri pga att det är så mycket kakaosmör och mjölkskum i. Men bara leta på!😀

    Var gäller chokladbollarna så går det utmärkt att bara blanda och knåda för hand som vanligt. Matberedaren gör det bara lättare att få in luft så det blir luftigare konsistens som det är i delicatobollar🙂
    Hoppas din lördagkväll är strålande!
    kramar

  4. Jasmine skriver:

    Bilden är riktigt fin!

    Jag minns när jag hade distansförhållande. Då blev jag ofta nedstämd, när jag såg kärlekspar på stan. Det var inte lätt att se, när man själv inte hade sin älskade nära sig.

    Din syn på kärlek verkar vara lik min.🙂
    Du skriver riktigt bra och din syn på sex är vettig.
    Tack för att du delade med dig av ett så personligt inlägg.

    Svar: Naw, tack för dina ord. De är verkligen rörande att läsa och du gör mig väldigt glad. Jag vill att du ska veta att också du har varit ett stort stöd för mig. Du är fantastisk!
    Jag har pojkvän och jag vet att jag älskar honom. Men när jag inte har koll på vem jag är, kan jag inte ta emot hans kärlek…

    Dina texter är väldigt (väldigt!) uppskattade av mig. :’)

    Kram

Kommentera

