Dag 28 – Det här saknar jag


Just nu så saknar jag Berkeley, jag åkte dit tillsammans med min pappa. Han är forskare och varje år har de ett stort internationellt collaboration meeting och detta möte brukar fall under tiden då universiteten och skolorna i USA har spring break, vilket har gjort att min pappa har varit borta under mina födelsedagar ett par gånger. Men när jag skulle fylla 17 så bestämde han sig för att ta med mig på sin resa, som en födelsedagspresent. Jag var jättespänd; det var första gången som jag reste ensam med min pappa och första gången som jag firade min födelsedag utan min mamma och lillebror.

Men det var otroligt underbara 10 dagar, trots att mycket av tiden spenderades i lokaler på University of Berkeley’s Campus. Jag satt och läste böcker, chattade lite via min pappas dator (när han inte behövde den) och lyssnade på musik. Men det var en sådan mysig stämning där, campuset såg otroligt vackert ut och jag önskar att jag hade kunnat se det mer levande, med alla studenter och jag drömde lite om att få åka dit och plugga där. Jag träffade underbara människor, kollegor till pappa och fick fika på ett supergulligt café som låg mellan hotellet och universitetet. La Strada hette stället och det var supermysigt, där kunde man ibland se enstaka studenter som satt ute på terassen (ganska liten) med sina laptops (gratis WiFi) och plugga eller vad de nu gjorde. Hotellet var jättevackert också, väldigt gammalt med en fin, vacker pool; däremot såg hallarna med rummen ut lite som de i The Shining, men rummen var fina och enkla.

På själv födelsedagen så åkte jag in till San Francisco med J och en av hennes kompisar, det var hur mysigt som helst. Det var underbart att få se staden lite, alla affärer intill vattnet och Pier 39. Vi hade tänkt åka ut till Alcatraz men det var helt fullt under dagen, så istället blev det bara en rundtur i solen. Men det var helt underbart! Jag skulle jättegärna vilja åka tillbaka dit, se bron igen och speciellt Muir Woods (på andra sidan bron). Jag förlorade nämligen alla bilder därifrån med en gammal hårddisk. Hemskt!  Jag fick se en levande collibri i naturen också, första gången för mig. De är supervackra.

Vart längtar ni?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i 30 dagar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Dag 28 – Det här saknar jag

  1. Sandra skriver:

    Åh med den beskrivningen förstår jag att du saknar det, låter sjukt najs!🙂

    Ja man skulle lägga mer tid på att ha riktigt, riktigt kul tycker jag.

    Jo jag förstår vad du menar, har haft samma ”dilemma” innan. Nej det är ju en helt annan känsla att ha sitt eget.

    Man vinner på det men ibland lyckas man sätta sig i situationer som inte är helt bra, när man inte tänker igenom besluten man gör. Visst är det bra på ett sätt men det behövs nog lite aktsamhet md🙂

    Tack vad snäll du är! Ska bli jättehärligt att träffa honom igen.

    Hoppas du haft en skön tisdag, KRAM!

  2. Lisa skriver:

    Jag kan förstå att du längtar tillbaka dit — jag vill själv åka till San Francisco någon dag just med tanke på de bilder som jag sett av staden🙂

    Det här är mer av en saknad än en längtan; när jag och syrran var yngre arbetade mamma på ett sjukhus. Det hände ett par gånger att hon var tvungen att arbeta över kvällen, så hon kunde komma hem först runt elva på kvällen. När detta hände kring någon helg brukade pappa sätta igång och laga en stor middagsmåltid, och vi bakade en del. Innan vi flyttade till den lägenhet vi bor i nu brukade pappa även plocka fram diabilder och projektorn som vi tittade på samtidigt som pappa berättade en massa historier kring när bilden togs.

    sv. Det är bra — jag har fortfarande lite ont i halsen, men det är på bättringsvägen ^^
    Hur har du det själv?

    Puss&Kram!

  3. Eleonore skriver:

    Du beskriver alla upplevelser och platser så fint! Hade också gärna varit där på Campuset nu😀 Vilken bra present du fick av din pappa, oförglömligt ju!

    Klart jag kan göra ett inlägg om hur jag göra ”delicatobollar”, lägger upp ett inlägg om det lite senare idag! La till lite kaffe i receptet så du får den lilla smaken med. Det är ju bara att fråga om det är något mer du undrar, tycker bara det är kul att hjälpa till😀

    Hoppas du år en bra dag!
    kramar

  4. Paparazzibecka skriver:

    Sv: blir alltid lika tacksam över dina fina kommentarer.
    Ja, man får helt enkelt vänta tills den rätta kommer. och det kan jag göra men det ända ska gör att jag är på ”jakt” är för att jag inte gått hela vägen men en kille vilket i princip alla vänner har. Jag har haft chansen sååååå många gånger men när det är nära blir jag bara så osäker och så blir det inte av…

    Gud vad underbart det där låter. Vill också till USA och leva livet ett tag.
    KRAM

  5. bitterfittan skriver:

    eller hur! england är för jävla fint

    allt är bra med mig (: lite seg efter att ha städat och tvättat

    hur är det med dig?

Kommentera

