Dag 25 – En första


Sommaren 2009 så fick jag ett uppdrag av adoptionsorganisationen FFIA; jag skulle få skriva min första provartikel för dem. Jag var väldigt spänd, det är inte varje dag man skriver för allmänheten. Jag fick en stor PDF (en bok) som jag skulle skumma igenom och sedan var nästa steg att intervjua en ung kille angående hans adoption; hans känslor kring det hela. Första delen av boken, som var den jag fokuserade på, var olika intervjuer med adopterade och deras funderingar och känslor kring det hela. Det var väldigt emotionellt att läsa om deras tankar; jag insåg ganska snabbt att alla har olika upplevelser, vilket egentligen inte är konstigt, men av någon anledning hade jag aldrig riktigt tänkt på det tidigare.
Jag lärde mig mycket och jag ägnade nästan resten av sommaren åt att smälta boken och mot slutet av sommaren hade jag lyckats formulera mig och skrivit en artikel. Det kändes stort på något sätt, när jag skickade in den. Jag var nervös, tänk ifall de inte skulle gilla mig.
 

Men de gjorde dem. Jag blev så otroligt glad! och känslan, känslan av att få se sitt namn i tryck under artikeln, det kändes så stort. Bild på mig var det också. Wow, jag älskar den känslan. Min första artikel!

Jag älskar att skriva, det har jag alltid gjort och min dröm är att få fortsätta med det. Men någonstans finns ändå känslorna av rädsla; att jag inte är tillräckligt bra. Men jag utvecklas hela tiden och det känns stort att jag har börjat blogga här också, tack för att ni som kommenterar ger mig sådan feedback! Det är verkligen ni som bär fram mig.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i 30 dagar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Dag 25 – En första

  1. Sandra skriver:

    Vad häftigt, det måste verkligen vara en riktigt härlig känsla det där🙂

    Svar: Jodå det gick vägen även idag, så nu närmar det sig en resa till solen i sommar. Imorgon avgörs det. Ska bli spännande.

    Ja det var lite extra kul nu detta året när folk har flyttat lite hit och dit, att alla kom hem till Skåne och samlades. Det var mysigt. Förstår att det var mysigt! Jag var lite lipig på nyårsafton för att jag saknade min kille haha, så jag är lite avis på dig där🙂 Nej är man sjuk orkar man inte riktigt med det. Jag var inte heller helt 100, fick lägga mig ner innan folket kom för jag mådde jätteilla och var alldeles skakig men det gick över den första timmen.

    Mmm vi funderar på en utbildning utomlands faktiskt, vore inte fel. Kombinera det med lite sol och värme.

    Aha, det låter inte fel. Där ska det vara jättefint ju! Nej jag är likadan, skulle inte heller vilja åka iväg så länge och plugga. Även om det vore jättespännande så skulle det inte kännas bra att åka iväg just nu, när man har pojkvän hemma. På något sätt ser jag ändå det som viktigare, kärleken. Alla är vi ju olika men jag känner mig själv och för mig är det, det som betyder mest i mitt liv. Jo det är sant, alla kan absolut ta bra bilder men det är ändå väldigt intressant att läsa. Det är ju så mycket mer än bara just fotobiten som man läser om. Sen tycker jag ändå att man kan se en förbättring i bilderna. Och det är smådetaljer som man inte tänker på som gör en bild bättre. Så det är absolut intressant.

    Okej, det är inte lätt det där med att söka jobb. Jaha, vad jobbigt😦 Jag tror nog att det ska gå vägen för dig, du har ju fått in en fot nu och det är alltid bra. Kontakter och erfarenheten brukar väga tungt. Man lär sig mer av att jobba än vad man gör i skolan enligt min mening, det är helt annat att göra ett arbete praktiskt än att sitta och läsa om hur det är att jobba…

    Ajdå, vad tråkigt. Egna pizzor kan vara riktigt goda ju. Min pappa är bra på det där. Jag brukar inte göra min egna så ofta. Äter inte pizza jätteofta, det blir mer om det är mycket jobb eller något och man kommer hem sent då är det skönt att bara ta med sig hem. Igår såg jag 90210, som jag egentligen inte är något stort fan av. Och General Hospital som jag följt i evigheter nu haha. Plus en film: Life of David Gale, den kan jag däremot verkligen rekommendera. En solklar favorit i min filmhylla. Jag har sett den om och om igen.

    Kramar

  2. LIENE skriver:

    sv: Ja jag hoppas verkligen det går spara till en systemkamera:)
    Ja utan feedback är det ju värdelöst liksom.
    Kolla upp programmet ja:) och den låten ”stay” är verkligen bra. Jag får gåshud av den.

  3. Marcus Å skriver:

    Nej, precis som du säger. Jag tror mycket grundar sig i osäkerhet kring mobbning och att de som mobbar bara känner sig osäkra. Sedan har det nog mycket med missförstånd att göra. Men det är inte bra!

    Imorgon ska jag faktiskt köpa iMacen vilket ska bli helt underbart!

    Klart hon blev glad av att få en klänning. Vad trodde du?😉

    Jasså, vad vill du skriva för bok då?

    Kram

  4. Eleonore skriver:

    Gud så roligt att du fick det publicerat, att skriva är ju ett så härligt sätt att att få ut känslor och något viktigt att säga. Är du själv adopterad?🙂

    Absolut, mitt favoritställe när det kommer till lugna caféer är Konditori Kungstornet på Kungsgatan. Det är en riktig oas mitt i stan. Det är mysigt, bra priser och så har de nog inte bytt inredning sen tidigt 1900tal😀

    Håller med dig om att själva stället med personalen hade kunnat vara bättre men de har bra mat och fika och sen behöver man inte sitta mitt i smeten.

    Det är bra med mig men gått och dragit på mig en förkylning så det är skönt att vara hemma igen så man kan kurera sig. Hur är det med dig nu då efter sjukdomen?🙂
    kramar

  5. ALICE skriver:

    sv; nja det var inget speciellt, det var bara min familj och två till som träffades och hade roligt:🙂

  6. Lisa skriver:

    Jag kan inte tänka mig hur kul det måste ha varit att få en artikel publicerad.
    Du ska inte behöva oroa dig över att inte vara tillräckligt bra — du är utan tvekan den bästa skribenten jag har stött på, och skrivandet är definitivt någonting du ska satsa på. Man går verkligen miste om någonting om man inte läser det du skriver.

    Puss&Kram!

  7. Jasmine skriver:

    Som vanligt bjuder du på ett mycket rörande inlägg.
    Verkligen roligt för dig, att du fick din artikel publicerad. Det förtjänar du!
    Du är inte ensam om att ibland tvivla på din förmåga att skriva. Jag tvivlar också – och det trots att jag får så många fina ord från uppskattande läsare. Vi har alla våra perioder.

    Svar: Tack för din fina kommentar. Du är en av mina absolut bästa läsare!❤

    Visst kan man få styrka av att gråta. Och dessutom kan man bli av med mycket skit, istället för att gå omkring och bära på det jobbiga.

    Igår var faktiskt en riktigt bra dag. Likaså idag. Dock är lust att blogga inte på topp, men att svara på kärleksfulla kommentarer är kanon!

    Kram

Kommentera

