Dag 21 – Ett annat ögonblick


Det finns så otroligt många ögonblick i ett liv, men ändå har jag på något sätt bara varit inne på spåret att jag måste skriva om något jättespeciellt, ett ögonblick som betydde allt för mig. Men nu har jag ju insett att jag faktiskt kan skriva om vad som helst.
 

Som till exempel, ett litet ögonblick då jag satt hemma i min lägenhet förr förra året (bor inte där längre). Min lillebror ringde, vilket absolut inte händer ofta, så jag blev glatt överraskad. Ja, alltså det finns ju onekligen mer spännande saker att göra, än att ringa sin storasyster när man är 17 år. Han ville fråga mig om en film, han hade nämligen bett min far att hyra en film men han kom inte ihåg vad den hette. Jag, som brukar älska film och anser mig veta rätt mycket var rätt kaxig och bad honom att förklara vad den handlade om, så skulle jag nog komma på vilken det var. Det gjorde jag inte. Tror att min bror inledde med att säga att ”nej, men det är mycket äldre, den är supergammal!”, när jag kom med mitt första förslag. Vi kom inte på något, han blev smått trött på mig som försökte verka duktig och rabblade upp den ena efter den andra titeln.

Några dagar senare så var jag hemma hos föräldrarna, eftersom de hade hyrt flera filmer så var de fortfarande kvar hemma. Min lillebror förklarade att han minsann kommit på titeln själv; jag såg ned på filmfodralet som han pekat på, såg titeln och kände mig förvirrad. ‘Jaha, var det den filmen han hade menat’ tänkte jag och flinade lite, den är ju inte alls gammal utbrast jag.
”Eh, okej? Jag skulle säga att en film som är 15 år gammal är gammal”, sade han bara helt lugnt.
Återigen var jag kaxig och tänkte i mitt huvud, ‘vadå 15 år, pyttsan!’. Jag vände på fodralet: 1994 stod det. So? tänkte jag, 1994 det var ju faktiskt inte länge sedan. Sen insåg jag att min kära bror hade rätt. Den var 15 år gammal. Lite paff blev jag faktiskt eller inte så lite faktiskt, 1994 det kändes som igår tyckte jag, för att låta jätteklyschig! Det var ju när jag började skolan, när jag fick min lillebror, jag kommer ihåg det! Kristallklart.

Så, jag lärde mig att jag var väldigt gammal jag också. Fint ögonblick!

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i 30 dagar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Dag 21 – Ett annat ögonblick

  1. toughts skriver:

    haha inte lätt alltid!

    sv: åh tack så enormt mycket! Jag blir så rörd och glad🙂
    Allt är bra med mig! Gjorde några klädfynd på rean idag, hur är det själv?🙂 Min jul var underbar! Nyår var dock sådär.. Jag var sjuk😦 Hur hade du det själv?🙂 kram!

  2. Lisa skriver:

    Jag har hittat ett nytt favoritcitat från Ana Ginas blogg; ”Du är inte gammal, bara född för tidigt”.

    sv. Nej, det är lugnt, men tack ändå🙂
    Men vad hände under nyår hos dig?

    Puss&Kram!

    (Just det, det här låter säkert ganska löjligt, men det skulle verkligen vara kul om du ville ställa en fråga eller två på min frågestund)

  3. Bimbo Boy skriver:

    Svar: Åh, tack så mycket!🙂 Kul att du tycker det. Du är väldigt välkommen åter.🙂 Hehe jag har också alltid haft svårt för att slänga saker, men nu går det bättre. För jag får plats för sånt jag faktiskt gillar. Men jag slänger/säljer aldrig sånt som betyder något för mig eller som jag faktiskt har användning för. Kram!

  4. bitterfittan skriver:

    tackar tackar (:

    jag önskar att jag kunde skriva så bra som dig förresten

  5. ALICE skriver:

    sv; ja, jag hade världens mysigaste dag! tack så jättemycket🙂

  6. Novembersara © skriver:

    tiden går för fort, snart är jag lastgammal, haha!

  7. Marcus Å skriver:

    Tack så mycket! Min kusin fyllde 9 år.

    Jasså, då pluggar du det som jag vill läsa då. Trivs du bra med det då?🙂

    Mitt nyår var riktigt mysigt och bra. Ditt då?

    Kram

  8. Ruth Frida Marie skriver:

    Haha vad roligt, vuxenpoäng till din bror där.
    Sv: Åhå åhå, på vilket sätt har dina jultraditioner ändrats för året? Jag fick en riktigt god jul med familj, god mat och mycket mys.

  9. Jasmine skriver:

    Åh, bilden är ju helt otroligt fin. Jag älskar den!

    Ögonblick ska man inte underskatta. Varje minut har sin charm.🙂

    Svar: Jag har bara haft ett distansförhållande, men jag kan med säkerhet säga att varje förhållande – oavsett distans eller inte – är unikt på sitt sätt.

    Julen och nyår var för mig mycket mysigt. Jag har varit med familjen i stort sett hela tiden.

    Kramar

Kommentera

