(Nästan) Julafton

Klockan är ju efter midnatt så man får säga God Jul och att det är julafton, men det känns inte riktigt som det. Så säger att det nästan är julafton. Jag måste säga, att sedan jag kommit hit till mamma har jag fått mer julkänslor. Det är ändå här jag har firat mina flesta jular och mamma har varit hur gullig som helst och fixat med julmat: egna köttbullar (vilket hon nog aldrig har gjort tidigare), fixat med prinskorv trots att hon inte är ett big fan själv (inte jag heller, faktiskt men det hör ändå hemma på julbordet) och sedan har hon gjort laktosfria fudgebitar (kolor med mörk choklad) – så grymt goda! 

Jag och mamma har haft det supermysigt, vi har lagat middag tillsammans, drack ett glas vin och sedan så klädde vi granen. Granen var dock mycket jobbigare att få ”upp” än vad vi trodde, mamma hade inte tänkt på att ställa in granen i garaget innan så första steget handlade om att försöka få bort snön från julgranen. Inte det lättaste! Blev en hel del snö. Sedan ville inte julgranen stå rakt, men vilka granar är 100% raka? Men efter ett låångt tag så fick vi tar ur den ur vår väldigt dåliga julgransfot och såga till stammen på den, för de hade huggit den snett. Nu står den lite bättre, men det tog oss närmare två timmar att fixa till den.

Såhär blev slutresultatet i alla fall, inte helt fel enligt mig! Det ser mysigt ut, tog det precis innan jag gick in på mitt rum för natten. Efter granklädseln så bakade jag och mamma en omgång pepparkakor, hon gjorde degen för ett par veckor sedan, så den var redan klar. Vi griljerade skinkan också, i år köpte mamma dock kokt, så lite ”fusk”. Efter det har jag sysslat med att slå in presenter, vilket gick jättebra. Farmors födelsedagspresent (hon fyller år den 25:e) blev snyggast inslagen enligt mig.

Så såg den ut, rätt nice tycker jag och coolt papper. De andra är inslagna i juligare papper, men eftersom det där var födelsedagspresenten så tyckte jag att det där passade, det såg glatt ut.
Eftersom min pappa inte kan ringa till mobil från Sydpolen så fick jag i alla fall chansen att prata med honom idag när jag kom hit, det var jätteskönt att få höra hans röst, jag saknar honom supermycket!

Såhär såg de andra ut, ifall ni är intresserade:

Pappas present

Mammas present

Älsklings present

Vad de innehåller kan jag avslöja imorgon, tror ingen av de ovanstående – förutom E – läser min blogg, än. Men, you can never be too sure.
Jag pysslade med servetterna också, vi hade nämligen en del granris kvar:

Vad tycks? Rätt fyndigt tycker jag, däremot är det en ‘favorit i repris’ eller vad man ska kalla det, jag gjorde samma sak inför Nyårsafton 2007. Men då var inte farmor med, så det här blir nytt för henne.
Nu ska jag nog avrunda detta inlägg, hoppas att ni har gillat bilderna och God Jul på er!

Bilderna i detta inlägg är mina egna. De får inte användas i annat sammanhang eller annat syfte utan explicit tillstånd.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Privat. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till (Nästan) Julafton

  1. LIENE skriver:

    sv: jag vet jag vet:) jag var bara lite ironisk när jag skrev det. Så klart är det på grund av att såna där tävlingar kan bara myndiga vinna för man måste hämta ut paket och så. Det är liksom samma princip med vinster som är en viss summa pengar.
    VAD KUL:D ja visst stämmer det lite iaf.
    Med mig är det toppen:D det är så mysigt både innan och på julen.

    Fina paket:) jag har inte gjort några alls i år. Trodde ingen skulle köpa present åt varandra i min familj men så är man typ den enda sam inte gjort det:O men jag vet vad jag kan köpa åt min mamma i efterhand. Nu är ju alla affärer stängda.
    GOD JUL!

  2. Sandra skriver:

    Åh vilka fina julklappar, I love it!! =)
    Och jättemysig julgran.

    Ja mojito är en grymt god drink, love it. Ja men jag förstår att det blev mer julkänsla med allt det där mysiga.

    Tack detsamma! God jul!!
    Kramar

  3. Paparazzibecka skriver:

    Sv: ja jättegott! Sen kan man ta lite socker över om man vill. haha.

    Ja, jag är också lite spänd över det. Detta blir första gången jag firar jul utan min ena bror på 8år (hans livstid).
    HAr dock fler syskon men har inte träffat alla och han som är 8år ‘är den ända jag bott med. Hade gärna velat att han skulle koma hit en stund men nu är han på andra sidan stan…

  4. toughts skriver:

    sv: oj tack så enormt mycket! Blir jätteglad och rörd av din kommentar!!🙂
    Hoppas du har en bra jul nu🙂 stor kram!!

  5. Jasmine skriver:

    Riktigt fina bilder inför jul.🙂

    (Svar:) Granen blev fin. Va skönt att du äntligen har fått mer julstämning.

    Svar: Tack! Du är en av mina mest uppslattade läsare.❤
    Och vill jag bolla tankar, vet jag var jag ska vända mig.

    Kram

  6. Lisa skriver:

    Granen blev långt ifrån fel🙂

    sv. Nu blev jag tårögd; det är inte många som varken har sett upp till mig, eller som faktiskt gör det. Det är inte heller många som sagt att de är stolta över mig, och även det berör mig! Jag blev så glad i somras när du redan då påpekade att jag hade ett djup; du var, och är, en av de få som gjort det. Det gör mig verkligen glad att du gillar att läsa mina inlägg oavsett hur långa de är.

    Puss&Kram!

  7. Eleonore skriver:

    Ni verkar ha haft en riktig mysig kväll innan julafton, hoppas ni fick en minst lika mysig julafton. Hur firade ni?
    Förstår att det var härligt att vara på hemma plan, julen är ju ändå som bäst så. Själv firade jag hos sambons familj, inte samma sak som hemma men det funkade. Får fira lite mini-jul med familjen när jag åker hem efter nyår, längtar verkligen nu!
    God fortsättning, kramar

Kommentera

