Dagen innan


Idag är det bara en dag kvar till julafton, jag har fortfarande svårt att förstå det, har fortfarande svårt att känna den där julkänslan. Den finns liksom inte där, än. Men förhoppningsvis kommer känslan att infinna sig när jag kommer hem till mamma och huset där jag spenderat flest jular; det är hemma, verkligen såhär i juletider i alla fall. Tråkigt nog är varken min far eller lillebror hemma däremot, så blir en något annorlunda julafton, men det kommer nog att bli bra också. Annars kan jag vara väldigt mycket för tradtioner; trots att jag annars inte ser mig själv som väldigt traditionell, jag gillar att testa nya saker och är öppen för det mesta. Men mina jular, de ändrar man inte på bara sådär.

När jag var yngre hade jag en Whiteboardtavla  i mitt rum (och oftast någon almanacka från Preem, gillade deras gratis versioner som man fick på posten; eller mest var det häftigt och vuxet att ha en egen almanacka) och där brukade jag alltid räkna ned till stora saker, det vill säga: min födelsedag samt julafton. Sedan låg man vaken och kunde knappt bärga sig, kvällen/natten innan julafton. I min familj har vi alltid kört med strumpa vid sängen, så att jag och min lillebror alltid har fått någon liten klapp på morgonen, resten öppnas alltid efter Kalle Anka; enligt min kära far skulle barnen pinas så mycket som möjligt under julafton. Pinas för oss var alltså att behöva vänta ända tills efter Kalle Anka för att börja öppna klapparna. Jag ville alltid försöka se när mamma eller pappa lade något i min strumpa (jag kommer faktiskt aldrig ihåg att det var tomten jag väntade på), men det fungerade aldrig. Min teori kring det är följande: då vi var små, jag och min lillebror väntade de tills sent på kvällen, då vi garanterat hade somnat av trötthet och då vi var äldre så lade de i presenterna då de gick upp på morgonen; för då var det ju ingen chans att vi var vakna. They’re clever!

Men nu sitter man här, dagen innan julafton och känner inte mycket alls. Igår var en otroligt produktiv dag, jag dammade av och dammsög i vardagsrummet, fixade badrummet, gjorde ordning i köket (även innanför vissa skåpluckor), dammsög i köket, moppade köksgolvet och jag och E målade en av hans väggar i sovrummet i lila! Något vi har funderat på sedan förra Februari och nu blev det äntligen av. Så nu har vi en mörklila vägg vid huvudändan av sängen, score! Det tog ett par timmar, då vi var tvugna att måla tre lager. Sedan fixade vi in nya byrån i rummet och började rensa ut saker som ska ned till källaren. Wow, det var verkligen en stor städdag igår och julmusik spelades, bland annat. Känns skönt att ha allt det gjort nu, trots att vi var uppe tills 3.19 igår (eller imorse, snarare).

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Privat. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Dagen innan

  1. Eleonore skriver:

    Skönt att ni fick det mesta gjort redan igår så ni kunnat ta det lugnt idag. Jag vet inte om jag känner så mycket än faktiskt. Men visst vet man att det är julafton imorgon och man är lite pirrig för vad som kommer ligga under granen😀 Vet iaf vad som finns i ett av paketen(ett kakfat jag köpt till mig själv och ska så in hihi)
    Hur känner du såhär dagen innan? Har julkänslan börjat infinna sig?🙂
    Ska köpa ett par praliner nästa gång jag kommer till ett Kahls, vi har det tyvärr inte här i stan🙂
    Önskar dig en riktigt god jul om vi inte hörs av imorgon!
    kramar

  2. Jasmine skriver:

    Väldigt söt bild!
    Jag kan inte heller fatta att det är julafton i morgon, men julkänslan – den finns där. Synd att inte du har kommit i stämning… Men duktigt av dig att städa.🙂

    Svar: Åh, mysigt att ni är så många som firar jul tillsammans. Och släktingar i olika åldrar är ju så givande!

    Jag har klätt granen idag och jag kan tala om att det verkligen framkallade julstämning från topp till tå.

    Tack för dina kloka ord angående att skriva för sig själv.

    Och tack för att du länkar från din blogg till min.❤

    Kramar

  3. Sandra skriver:

    Hoppas att den där mysiga julkänslan infinner sig hos dig imorgon dagen till ära🙂

    Åh man tackar, man tackar. Vilken fin komplimang, du får nog många klappar av tomten😉 Tack detsamma söta du. Mina julkänslor kommer & går får jag säga men jo, lite julstämning är det nog ändå nu. Det kryper på iaf. Hoppas du hittar dina julfeelings du med. Och att du får en himla fin dag imorgon/idag…

    Kram kram

Kommentera

