Sankta Lucia

Idag är det ju Lucia. 13:e december varje år infaller denna dag och jag fullkomligt älskar den. Det har jag gjort sedan jag var liten. Men speciellt så började jag nog älska denna dag då jag började sjunga i kör då jag var yngre.  Det var en sådan känsla att stå i Nacka Kyrka och sjunga inför föräldrar och släktingar, ja inte mina släktingar, men andras släktingar. Förberedelserna och genrepen, att min kantor alltid var stressad innan, men när det gällde så gick allting alltid bra! Det var så fint med de levande ljusen och det jag älskade allra mest var att sjunga i stämmor, det låter så proffsigt och coolt på något sätt. Jag sjöng första sopran. Nu är det drygt sju år sedan jag slutade sjunga i kören, de gjorde om så pass mycket och det kändes inte lika roligt längre, samt att många i min grupp hoppade av de också. Så det blev liksom ingenting kvar, sista året tror jag till och med att det inte blev något luciatåg.

Kommer ihåg min och mammas eviga jakt på kanalljus när jag gick i kören. Kanalljus har kanaler nedanför veken så att stearinet ska rinna ned i dem istället för på paletten man brukade ha runt tärneljuset. Det var alltid så svåra att hitta.

Men såhär i efterhand så saknar jag det verkligen, det vore roligt att gå med i någon kör som faktiskt har någon form av luciatåg idag. I morse hade jag tänkt gå upp vid sju för att se luciamorgonen på SVT (kanal 2), men det blev inte av, försov mig. Nu har jag däremot hittat klippet och SVT-play, så ska kolla klart på det senare idag. När det blir lite mörkare och man kan tända lite ljus, har också kvar en av lussebullarna som jag fick av mamma igår. Hon brukar alltid göra egna och de är så himla goda, det finns verkligen inga godare; de är så fluffiga och smakar saffran och är söta. Vissa tycker jag mest smakar vetebullar, något som är grymt tråkigt.

Under skoltiden brukade jag alltid gå runt med glitter i håret idag, ja även under gymnasietiden, oavsett hur många som stirrade ut mig. Jag tyckte att det var fint, idag har jag inte glitter, inte ens lite. Får hitta på något senare!

När jag var liten brukade jag, mamma och min lillebror lussa för pappa på morgonen. Jag fick vara lucia, mamma tärna och tror att min bror har varit både tomte och stjärngosse. Det var mysigt.

Nu ska jag skriva lite arbetsansökningar, sedan blir det promenad, kanske en varm dusch och senare framåt kvällen lite Weeds och middag. Till middag idag hade jag tänkt göra lax i ugnen, vi får se hur det går, har nog aldrig testat att göra det själv någon gång. Jag återkommer!

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Privat. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sankta Lucia

  1. Josefin skriver:

    sv: tack så mycket!

    Kram!

  2. Jasmine skriver:

    Naw, va starkt av dig att bära glitter även på gymnasiet. Det hade nog inte jag vågat. Jag känner mig tillräckligt uttittad som det är. Men va gör det?! Glitter är fint!😀

    Svar: Jag har fått min julkänsla från att ha lyssnat på julsånger som spelas på radion. Sen finns ju alla dessa tusen julskivor att plöja. Jag tror att min julkänsla är aningen påtvinga, men det ser jag inte som ett problem.

    Du ska inte känna dig misslyckad. Bara att för att studierna inte är akitiva för tillfället, betyder inte det att du aldrig kommer att läsa igen, eller? Dessutom måste man inte ha högutbildning, för att ha lyckats med livet. Man kan lyckas på andra plan. Jag vet vad du har lyckats med; ditt skrivande. Det är riktigt bra, inget snack om saken.❤

    Du får klaga hur mycket du vill.
    Jag hoppas att du hittar ett jobb snart. Var stark. Stå på dig.

    Åh, va bra gjort av dig! Vad ska du ge din mamma och till din kompis?

    Ja, läs gärna utdragen.🙂
    Naw, man kan köpa julkort även om man bor tillsammans med någon. ;P

    Kramar

Kommentera

