House Rules


Bok: House Rules
Författare:
Jodi Picoult
Sidor: 603

I denna bok får man följa Jacob, en 18-årig kille som – om man ser honom på långt håll – ser ut som vilken annan ung man som helst. Kommer man närmare däremot så börjar man se att det är något udda med honom. Han skulle aldrig möta din blick, rör du honom så kommer han antagligen att bli galen; skrika eller allmänt börja göra motstånd. Hans röst och språk är det inget konstigt med, men säger till exempel åt honom att ”get a grip”, så får han ett förvånat och kanske rentav desperat uttryck i ansiktet och han svarar antagligen något i stil med ”men vad ska jag greppa vid?”. Har du på dig orange kommer han aldrig att komma nära dig, han hatar den färgen. Tittar du in i hans garderob så är allting organiserat efter färger; regnbågens.
Denna unga man, även om han inte förstod ditt tidigare uttryck ”get a grip” kan berätta mer för dig om kriminologi än en kriminolog. Skulle du säga en mening ur ett Crime Buster’s avsnitt, skulle Jacob kunna redogöra vilket avsnitt det var taget ur, han skulle även kunna berätta exakt vad avsnittet handlade om med sådan detaljkänsla att han lika gärna hade kunnat varit med i serien. 

Ibland kanske du hör honom sjunga, eller ligga under sitt täcke för att lugna ned sig. Antagligen sjunger eller nynnar han på I shot the sheriff.

Jacob har Aspbergers.

Han bor tillsammans med sin mamma Emma och sin yngre bror Theo, de bor ensamma och Jacob har i princip blivit uppfostrad av sin mamma; hans pappa lämnade dem när han var liten och Theo ännu inte var född. Emma är en otrolig mamma, även om hon inte alltid känner sig så, hon har gett upp mycket för att kunna göra livet lättare för Jacob; men enligt henne är det ett pris man får ta bara. Hon vill bara att Jacob ska må bra. Hennes största rädsla är döden, inte för att hon är rädd för att dö, utan för att hon inte vet vad som kommer att hända med Jacob då. Hon jobbar hemifrån med ett mindre frilansjobb; hon skriver en kolumn som går under namnet Auntie Em’s Column. Där hon svarar på brev från läsare, läsare som delger henne deras problem.

Theo, som egentligen är den yngre av de två bröderna har knappast fått axla rollen som lillebror. Ända sedan han var gammal nog att förstå, gjorde hans mamma det klart för honom att hans bror var den enda han hade och de skulle ta hand om varandra. Theo har många gånger fått stå upp för Jacob och visst, han är inte hjärtlös; han gillar sin bror. Men visst finns det mörkare perioder, stunder då han önskar att hans liv hade varit lättare och livet hade onekligen varit lättare utan Jacob.

Jess är Jacobs tutor, hon är en ung student som skriver på sitt examensarbete som handlar om just Asperbergers. Hon jobbar tillsammans med Jacob och tillsammans övar de på att få Jacob att kunna hantera normala konversationer med folk i hans egen ålder. De övar också på att Jacob ska kunna möta andras blickar och hon hjälper honom även att förstå sociala aspekter; som till exempel att när någon börjar rulla på ögonen eller säger ”nämen, oj! är klockan redan sååå mycket”, är detta tecken på att de kanske inte vill att han pladdrar vidare om kriminologi och blodstänk.

Jacob gillar inte främmande människor, men han gillar Jess, hon förstår honom; allt det som är viktigt för honom. Hon förstår att han måste vara hemma till 16.30 på eftermiddagarna så att han kan se Crime Busters avsnitten.

Plötsligt hittas Jess mördad. Vem är det som har gjort det?
När polisen börjar granska Jacob möter de en ung man som inte ser en i ögonen när man talar med honom, någon som lätt kan rygga till eller rycka till, någon som är väldigt rätt fram och säger det han tycker, även om det inte alls passar in i den sociala kontexten.
Allt detta tyder på att han är skyldig och Jacobs mamma måste ställa sig själv den svåraste frågan av dem alla: är Jacob kapabel till att mörda?


Jag har alltid älskat Jodi Picoults böcker, hon är helt otrolig! Hon lyckas plocka fram det tabubelagda, våra innersta tankar som vi inte alltid är stolta över eller vill skyla med. Hon fångar den ena moraliska och etiska dilemmat efter den andra.

I denna berättelse  får man följa Jacob som försöker sitt bästa att passa in i en värld som ser honom som en Alien; ett utanförskap som är så starkt att vem som helst hade gått under. Men tack vare (?) sitt tillstånd så förstår han inte att utanförskapet är så stort som det faktiskt är.

Man får följa Theo som är lillebrorsan som alltid har fått axla en mycket större roll än vad han borde behöva; lite utav en ‘mannen i huset’ trots att han inte insett det själv. Han får stå ut med att hans äldre bror är deras mammas liv, men hur passar då han in i det?

Man får följa Emma, en mamma som innerst inne bara vill vara den bästa för alla och främst för Jacob. Men det finns stunder då hon bara vill ge upp, bara vill skrika; men hon måste vara stark. För allas  skull. Hon kan inte bara ge upp, för vem skulle ta över? Vem skulle annars bry sig? Hon måste vara den som alltid finns där och hennes största rädsla är att hon vet att hon inte alltid kommer att finnas där. Hon älskar sina söner, men en av dem behöver henne mest, så är det bara.
Men vad händer när allting vänds upp och  ned och hon måste ifrågasätta allting som hon har ägnat sitt liv åt att bygga upp?

Det är en otroligt bra bok, som får fram flera historier i en och samma och självklart flyter de alla ihop i slutet. Nej, faktiskt, det är en underdrift att säga att den här boken är otroligt bra, den är bäst och jag tror till och med att det kan vara en utav de bästa böcker jag har läst. När jag hade läst klart den, var det som att jag blev deppig; för hur skulle en bok någonsin kunna mäta sig med denna? Samt att varje gång jag läste var det som att dyka ned i en film, jag kunde se allting framför mig, så levande!


Jag älskar hennes böcker och hennes sätt att skriva, jag kan rekommendera: Change of Heart och Handle With Care också.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Böcker. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till House Rules

  1. Paparazzibecka skriver:

    sv. Läs mitt inlägg: Min kropp mår inte bra. Så får du veta hur jag mår nu…

    Ja serietittandet är farligt, ska kolla lite på the hills nu.
    usch – 5.8 grader, jag är äckligt trött på kylan. Snyft.
    Hoppas du och din sambo får en mysig kväll.

  2. GALENPANNA skriver:

    tack du, känns galet bra:)! dock drygt att fylla år i december… men man överlever! ikväll kommer släkten och imorgon blir det att tjejkompisarna kommer hit:)!

  3. Anna skriver:

    Hej!

    Får ursäkta att jag inte läser inläggen just nu, kan kommentera dom när jag har mindre i skallen =)

    Ang imorgon – jag ska iväg på en praktik i Sollentuna kvart i fem, så jag måste ta en pendel som går antingen 16.05 eller senast 16.20 (föredrar dock att vara i god tid)..
    Men ska vi säga efter två / halv tre tiden?

    Hinner vi inte skriva så mycket här så skickar jag iväg ett sms imorgon mitt på dagen, så kan vi se hur vi gör!

    Jag har precis kommit hem nu efter en fullspäckad dag – stressigt nu med avslutningen på kursen! Jag har ju i alla fall börjat med utmaningen så jag ska försöka ta mig i kragen & göra dagens innan jag ska fixa middag & däcka någonstans (känns det som)!

    Kul med en Jodi Picoult-bok, bara läst en men hon skriver otroligt bra – ska läsa om den sedan med!

    Men vi hörs & ses hoppas jag =)
    Kram

  4. Desirée skriver:

    Åh gud, den verkar så spännande, tack för tipset, jag älskar också hennes böcker, dom är grymma, så den här ska jag lätt köpa!

    tack🙂
    kram

  5. Ping: Dag 20 – Den här månaden | rhulth

Kommentera

