Dag 05 – Vad är kärlek?

Kärlek. Love. Amore. 

Det är svårt att försöka lägga fram detta på ett sätt som inte blir alltför: upprepande, babblande och/eller smörigt. För mig är kärlek att alltid ha någon vid sig, någon som delar allting med en. Att få vakna upp bredvid den man älskar och att få känna sig älskad även om man är ifrån varandra. Någon som tar ens goda sidor, men även ser de dåliga som en del av ens personlighet; inte nödvändigtvis en last.

Men kärlek handlar inte bara om sin älskade utan även om familjemedlemmar, barn, vänner och saker som de gör. Bland annat är kärlek:

…när pojkvännen pausar filmen efter en kommentar som ”åh, det skulle ha varit gott med chips, godis eller glass till den här filmen” och går in på rummet och kommer tillbaka med ens favoritchips. Trots att man inte ens har bett honom att handla något.

…när en av vännerna bara lyssnar och inte säger ”ja, men vad var det jag sa?!” när man gjort något misstag.

…när ens lillebror smsar ett svar och lägger till ”du är jättebra syrran” i slutet, trots att man inte ens har fiskat för en komplimang, ens lite. Då kan man till och med fälla en tår.

…när föräldrarna accepterar ens val och säger ”Det kommer att fixa sig, vi tror på dig”, när man har svårt att tro på sig själv.

Det finns mycket kärlek runt omkring oss och ibland så tror jag att vi blir lite väl påverkade av filmer och tv-serier och fantiserar om dunder och brak och over-the-top kärleksförklaringar. När kärlek – enligt mig – speciellt är de små sakerna, detaljerna. De som man får, när man mest behöver det. Som en vänlig komplimang, eller ett leende eller en konfirmation på något man själv är osäker på. Det sorgliga är att vi nog ofta tar de små sakerna för givet.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i 30 dagar. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Dag 05 – Vad är kärlek?

  1. Paparazzibecka skriver:

    sv. yää. Hoppas jag blir bättre snart och att du inte också blir sjuk.

    Har kollat en hel den Weeds idag och är på 3e säsongen nu, yäy. Men efter några avsnitt kände jag att det fick räcka för idag, haah.

  2. rebecca skriver:

    sv; hej!😀
    jo det är klart jag minns dig! det är bra med mig tack, själv? Hur är det?
    texten är fin ja, jocke berg❤ jag skriver en del texter själv, men har dom på dikta.se eller min privata blogg.
    Hoppas allt är bra med dig, ska försöka komma ihåg din bloggadress. Om du vill får du adda min msn. Ha det jättebra.
    Kram❤

  3. rebecca skriver:

    sv; oh, tack så mycket!😀 rubriken är från en kentlåt.🙂

    min msn finns i adressfältet🙂

    jo visst kan du få se mina dikter, dom är inte bra alls, men ja. Det mesta på min privata blogg är skit, men under kategorin dikter och en annan kategori låtar finns mina verk. Men jag kan ge dig adressen på msn🙂

    kram

  4. rebecca skriver:

    jag har dig på msn, men du har nog inte varit inne så ofta🙂

  5. Lisa skriver:

    Ibland kan även ett simpelt ”hej” vara kärlek🙂

    sv. Det var meningen att jag skulle på en föreläsning på skolan idag, men när jag kommer dit kommer ingen föreläsare. Efter att ha väntat i en halvtimme tillsammans med mina klasskamrater åka jag hem igen :p

    Jag hoppas att du får det bra imorgon!
    Puss och Kram

  6. Lisa skriver:

    sv. Det var faktiskt väldigt fint skrivet.

    Jag har bara en kvällskurs att åka till, och jag hade faktiskt sett fram emot den här föreläsningen. Det blev lite jobbigt att åka in till skolan för att kort därpå åka hem igen — framför allt med tanke på att det är en sammanlagd resa på närmre 40 minuter :p

    Jag ska bara försöka röja undan lite här hemma, och sedan är det plugg som gäller ^^
    Puss och Kram!

  7. Lisa skriver:

    sv. Du ska vara glad över den du är då du är underbar❤

    Jag pluggar just nu litteraturvetenskap — det var det som tilltalade mig mest, men jag har faktiskt ingen aning om vad jag ska göra efter att kursen avslutats "/

    Puss och Kram!

  8. Julia skriver:

    Väldigt bra skrivet, kärleken är som allra störst i de små detaljerna!🙂

    Sv: Ja det är ganska jobbigt och har liksom ingen att prata med om det hela så därför blir det bara ännu värre. Men blir säkert bättre snart fastän denna höst har vart den värsta hösten på länge!😛 Men låter som om jag bara klagar massa så försöker vara mer positiv. Någon gång i livet lär jag väl må bättre!😉

    Åh okej ja det var ju inte en höjdare direkt! Men hoppas att du får ha nästa intervju iaf! Kul att få gå på intervjuer och få lära sig lite hur man ska bete sig osv! Det är alltid nyttigt och snart lär du säkert få ett jobb också🙂

    Kramar!!

  9. Anna skriver:

    Tack – uppe i vänstra hörnet står det lite text man kan klicka på.. På den sidan hittade jag bakgrunden! Kände för något lite juligare & finare nu, man måste ju komma in i rätt stämning på något vis!

    Ja, flickan med tuggummit var det första jag såg då jag ens kom in i byggnaden! De hade små kylskåpsmagneter med motiven på – och jag fastnade för den direkt! Hade köpt antingen magneter eller vykort om bara pojken där hade funnits också – tyckte det hade varit så sött tillsammans!

    Nånstans i stan blir jättebra! Vet du om något suveränt fik eller så som du vill dela med dig av? Jag kan fortfarande inte mycket alls om Sthlm, speciellt inte innerstaden!

    Vad tråkigt med intervjun där, men du kan ju se det positivt & vara glad att de ringde över huvud taget, så du slapp gå dit helt i onödan! Hoppas den som är nu på onsdag går bra i alla fall då, men det lär jag kanske få höra om på fredag då? Förresten ta mitt nr så länge, på fall att någon av oss blir seg på att svara igen ^^ 073 510 50 35

    Funderar faktiskt på att ta tag i utmaningen där nu!
    Kramkram!

  10. Lisa skriver:

    v. Svårt är det inte, men det kommer veckor då vi ska läsa väldigt mycket. Tills på onsdag ska jag ha läst två böcker, om inte tre… Som tur är har jag redan läst den första boken, så jag kommer inte lägga en alltför stor fokus på den.
    Det är bara en kurs (på Stockholms universitet) som slutar i juni.

  11. Ivana skriver:

    Otroligt fint inlägg, helt perfekt beskrivning av kärlek.🙂

Kommentera

