Dag 03 – Mina föräldrar

Jag har två stycken.
En mamma och en pappa.
Det är 11 år emellan dem och min far är äldst och född 1943 och min mor (som ni säkert kan räkna ut) är född 1954. De är födda i helt olika delar av världen och träffades någonstans i mitten. Det är romantisk berättelse egentligen, som jag har hört flertalet gånger. Idag har de varit gifta i 27 år och jag tycker att det är superhäftigt att man kan få kärleken att fortsätta vara så stark efter alla dessa år. Det är klart att jag själv har drömt om att möta The One och fantisera om ett helt liv tillsammans. Men det var först när jag fick min första pojkvän och den relationen tog slut som jag insåg att det var inte bara att träffa någon som verkade bra, det handlar om mycket mer. Än idag, trots att jag har haft ett par relationer och i dagsläget är i en – enligt mig – perfekt relation; så har jag inte kommit närmare svaret, tror jag.
Jag vet bara att jag tycker att det är riktigt häftigt att mina föräldrar är tillsammans och fortfarande verkar var så kära; de kysser varandra och visar verkligen att de älskar varandra och det är inte många i deras ålder som gör det på ett sådant öppet och fint sätt. I alla fall inte som jag har sett.
 

I dagens samhälle när kärnfamiljen mer eller mindre är ett minne blott så känns det extra fint att kunna skriva om mina föräldrar. Jag är stolt över dem och de är verkligen mina!
1988 adopterades jag av dem från Indien och vissa har frågat mig om mina biologiska föräldrar, men ärligt talat, jag bryr mig inte ett skvatt. Det finns ingenting som kan få mig att känna att mina föräldrar inte är mina, eller mina ”riktiga”. Enligt mig är och blir man inte en förälder automatiskt, bara för att man föder ett barn, nej. Det är ett jobb, en roll som man måste axla och dessutom vara bra på och det är mina föräldrar.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i 30 dagar. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Dag 03 – Mina föräldrar

  1. Lisa skriver:

    Jag tycker verkligen att det sista du skrev var vackert — att föräldrarollen är ett arbete och ingenting man blir av att bara föda ett barn.

    sv. Tack så mycket, gumman!😀

    Jag håller med dig — ”What doesn’t kill only makes you stronger”. Men jag måste även tilläga ”[…]if it doesn’t eat you alive”. Det verkar verkligen som att du tagit dig igenom det utan att älta över det alltför mycket, och det är det som gör en starkare.

  2. [lisabjernhagen] skriver:

    sv: Det var det verkligen! Men tack så sjukt mycket du, är skitkul att höra🙂 Är verkligen beröm att bli jämförd med dem. Amy i evanescence är en stor förebild!

    Jadå😀

  3. Paparazzibecka skriver:

    sv. okej. Ja HIMYM är sjukt bra. men blir så glad av det. Weeds sticker ut till skillnad från andra serier, mycket bra den med.

    Bllläääää jobbig att vara sjuk. Hoppas du mår bra.

Kommentera

