Dag 01 – Om mig

Tar er tystnad som ett ok; so here goes.
 

Jag är en kameleont.
Nej, jag är inte ett djur, fast kanske lite ändå, på ett sätt. Det är nämligen så att jag brukar adaptera mig till sällskapet jag är med. Så träffar ni mig med en bunt från min gamla klass på gymnasiet, så är jag en version av mig själv. Träffar ni mig istället på en fritidsgård så är jag inte på samma sätt som när jag sitter på en fin middag med folk i mina föräldrars ålder. Ja, you get the point. Så är väl alla på ett sätt; det är absolut något som jag ser som en bra egenskap hos mig själv, däremot så kan det lätt gå överstyr.
Jag vill alltid att folk ska gilla mig, vilket i sig kan vara en bra inställning men det leder även ofta till att jag ibland kan känna mig nojig och börja tänka ”nämen, okej, gillar personen mig nu? Var det där ett tecken på att jag pratar för mycket, eller för att personen har något i ögat?”. Vilket inte är varken roligt, eller lätt.

Jag har nog aldrig haft vidare bra självförtroende; det är dock möjligt att jag hade det när jag gick på dagis, men sedan dess har det gått utför. Men det har blivit bättre med åren, nu kan jag stå på egna ben och känner mig ändå relativt stadig; även om det finns undantag. Träffar jag till exempel gamla klasskompisar från mellanstadiet och högstadiet, blir jag återigen en liten plutt som gärna stirrar ned i marken och inte riktigt vet hur hon ska agera. Mina föräldrar har också en viss makt; det är inte alltid helt lätt att säga vad jag vill och tycker i deras sällskap.

Jag gillar inte att ta upp plats, däremot älskar jag att ge någon annan platsen; speciellt en person som jag vet kanske är blyg. Att peppa mina vänner och lyfta fram dem i konversationer och situationer, det är jag riktigt, riktigt bra på. Vidare finns det ytterligare en anledning till att jag tycker att det är svårt att skriva om mig själv; det är nämligen så att jag inte gillar att prata om mig själv, det känns som att jag ofta tar upp för mycket plats då. Så om någon frågar mig ”Så vem är du, berätta lite mer om dig själv” så får jag en lätt klump i halsen. Men jag arbetar på det och mina arbetsintervjuer har hjälpt till att mota bort det klumpen mer och mer, då man ofta får just den frågan då.

Jag kan heller inte – i den klassiska(?) meningen – prata om mig själv då jag inte vet mycket om min bakgrund egentligen. Det här är det jag vet: jag är född 1988 i Kolkata (Calcutta), jag föddes på barnhemmet en månad för tidigt och vägde 1200 gram, jag var mycket sjuk under mina första månader och hämtades på mitt barnhem av mina föräldrar när jag var fem månader gammal. Ursprung: okänt. Det är allting jag vet; vilket i vissa sammanhang kan få mig att känna mig smått vilsen, men oftast går det bra ändå.

Lite kort: har fått höra flera gånger att jag är för snäll (för mitt eget bästa), älskar musik, har svårt att säga nej, drömmer om ett yrke där jag får skriva, är lite kär i Twitter, har pojkvän/sambo (och är givetvis kär i honom också), är storasyster, är nördig.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i 30 dagar. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Dag 01 – Om mig

  1. Paparazzibecka skriver:

    sv: jag har sett alla avsnitt som visats i USA. Lika så How I Met your mother och gossip girl. (:

  2. Julia skriver:

    Sv: ja visst är det de!🙂 Jasså okej förstår att du inte möblerar om massor då😉

    Nja just nu är det faktiskt inte särskilt bra alls.. Har mått dåligt i veckan, mest pga jobbet men även pga andra saker. Men får hoppas att det blir bättre snart!

    Hur är det själv då? Några fler intervjuer?🙂

    Kram

  3. Paparazzibecka skriver:

    sv: sweet! Fett bra serier. Jag har börjat kolla på Weeds nu. (:

Kommentera

