Pippi Långstrump

Om ni frågar mig idag vad jag har för idol kommer jag nog att vara tyst eller ge mitt standard-svar som passar bra de flesta gånger ”det beror på”. Men hade ni träffat mig för ca. 18 år sedan hade mitt svar tveklöst varit Pippi Långstrump och jag har bevis, i form av ett gammalt kassettband där en av mina dagisfröknar intervjuat mig och frågat mig vad jag gillar att leka bäst på dagis och svaret blev ”pippi å pippi å pippi å pippi”, detta fortsätter i ungefär en halv minut innan min stackars fröken får en syl i vädret igen. 

Jag älskade verkligen Pippi, både att läsa böckerna, se filmerna, leka det (hade peruk och allting!) och lyssna på band. Pippi var nog en av de anledningarna till att mina föräldrar under en period fick i mig min mjölk; för lika stark som Pippi Långstrump ville jag ju bli.  Jag kommer fortfarande ihåg hur jag försökte hitta skor som såg ut som de Pippi hade, men sådana fanns ju bara för vuxna och stay-up liknande strumpbyxor var också en stor dröm! Astrid Lindgren var också en stor idol och har alltid funnits med i mitt liv på något sätt och idag är det 65 år sedan den första boken om min stora barndomsidol skrevs, så även om det nu är efter midnatt så vill jag skriva ett stort grattis!

Grattis!


Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Privat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

