Det här med kön…

Jag har idag suttit och läst min andra bok för denna kurs, en bok som heter Gender: An Ethnomethodological ApproachDen är väldigt intressant måste jag säga och behandlar det här med kön, något jag inte har tänkt på så himla mycket, inte på det här sättet i alla fall. Suzanne J. Kessler & Wendy McKenna har skrivit denna bok och de lyfter fram att kön är något som är socialt konstruerat, snarare än en biologisk självklarhet. Det finns en skillnad mellan vad man har för faktiskt (biologiskt) kön och vad man kanske identifierar sig som. Ett exempel från boken ser ut såhär:

Is a person with a male gender assignment (occurs at birth by the doctor or the midwife by inspecting the genitals and then categorized as male/female), a female gender identity, male interests, male sexual partners, and female clothing, a male or a female?

Så även när man får fakta på det här sättet, kan man verkligen vara säker på att denna person är en man eller en kvinna? För att snabbt översätta det ovan så är det alltså frågan om en person, som vid födseln kategoriserades som man (då han hade en penis), känner sig som en kvinna, har manliga intressen, har manlig sexuell partner och klär sig kvinnligt. Utifrån detta, kan du – med säkerhet – säga att det handlar om en man eller en kvinna? Nej.

Det skulle kunna vara en man, som ändå känner sig som en kvinna och gillar att klä sig i kvinnokläder (transvestit), som är homosexuell men fortfarande har sina ”manliga” (det som kulturen anser är typiskt manliga intressen) intressen. Det skulle också kunna handla om en man som är transsexuell och har blivit en kvinna genom operation, känner sig kvinnlig, klär sig som en kvinna, är i den meningen snarare heterosexuell men har kvar manliga intressen. Det skulle också kunna handla om en ”man” som vid födelsen föddes med förstorad klitoris, som då misstogs för en penis och blev då, till en början ”titulerad” som pojke. Men om detta sedan rekonfigurerades och pojken då blev uppvuxen precis som en tjej (som han då, biologiskt sätt är) så handlar det om en kvinna som är heterosexuell, känner sig som en kvinna, men som har manliga intressen.

Jag tycker att det är jättespännnade.
Jag har dock varit lite hängig idag, vaknade upp och var jättetäppt i näsan, fönstret hade inte gått igen ordentligt igårkväll så det var antagligen på grund av pollen, därmed kändes hela huvudet tungt. Jag hoppas i alla fall att det var på grund av pollen, har haft lite känningar i halsen under dagen också. Men som sagt, förhoppningsvis bara pollen!
Hur har er dag varit?

Om rhulth

En 25-årig juniorskribent/reporter, bloggare och socialantropologstuderande tjej!
Det här inlägget postades i University och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Det här med kön…

  1. Anna Terneborg skriver:

    Oj, det var mycket. Men kan tänka mig att det var riktigt intressant!

    Svar: Tack så mycket, vad snäll du är! :) Gillar enkelheten med dem, har redan sex sedan innan. Har samlat på mig ett gäng ;)

    Nej, jag vet. Men mycket sitter väl i huvudet också.. Tack vännen! Kanske klickar hem en iaf, så jag har en hemma :)

    Usch då! Hoppas ”bara” det är pollen då, vill ju inte att du ska må dåligt! Hoppas det går över och att du får en finfin kväll. Kramar

  2. Leone skriver:

    Det där med kön är något som man kan fundera på hur mycket som helst. Jag hade en uppgift i Svenska att skriva reflektioner om vad som är manligt och kvinnligt men jag om inte riktigt fram till någon slutsats.

    Sv: Jag funderade inte så mycket i djupa tankar, mest var det om skola och betyg. Det jag försökte fundera på var varför jag känt mig så nere det senare, känslan liknar den jag får när något håller på att förändras och jag inte vet var jag står…

  3. Anna Katana skriver:

    Jobbigt att du inte mår riktigt bra. Få hoppas att det är pollen som spökar.
    Annars låter ju boken du läser väldigt intressant måste jag säga. Måste bli många frågeställningar som dyker upp i huvudet.

    Låter som ett roligt jobb, alltid bra när man kan återvända till samma också (:

    Vi fundera på en vecka utomlands under semestern men pojken vet fortfarande inte om hans semester gått igenom så lite svårt att boka något :/

    Kramar

  4. Malin skriver:

    Tänkvärt inlägg som vanligt! Det är verkligen svårt! Särskilt när man får en beskrivning på det sättet!

    Min dag har varit tråkig, haha. Känner mig stressad över allt jag måste hinna med och får därför inte särskilt mycket gjort. Men jag har faktiskt skickat in en jobbansökan och tagit tag i det hemska diskberget idag, så det får väl räknas som en godkänd dag iaf ;) Har precis gjort ett inlägg om avslutningskonserten om du vill läsa :) Kram

  5. angelica skriver:

    sv men tack :) snäll du är!!
    nej men livet är kasst nu för att det är så himla mycket med skolan nu och då jag ska flytta. det var problem mellan min mamma och hennes pojkvän, men nu verkar det ha löst sig, så nu känns det mycket bättre!

  6. Malin skriver:

    Idag vaknade jag alldeles för sent, menade på konsertdagen i inlägget, kanske var otydligt, ska fixa till det :) Kvällen har varit betydligt mer produktiv än resten av dagen som tur är!

    Jag sjöng massa olika låtar under konserten, två egna, några ballader och några pop/blueslåtar typ. De flesta med stämmor med Emma

    http://mejline.blogspot.se/2012/04/roligt-rep-och-smask.html Här har du alla SMASK-videos ifall du ville se :)

    Kram

  7. Jenny skriver:

    Man blir ju alldeles virrig av att bolla det där fram och tillbaka. Tror vi har diskuterat det där med kön och könsroller så att vi båda vet vart vi står, men det är en intressant synpunkt. Det är inte självklart att man är en man bara för att man föds som en, eller att man skulle vara kvinna bara för att man tycker om smink, kläder och klär sig i klänningar. Jag tycker nog att det är bäst att vara sig själv oavsett vad man väljer att vara. :)

    sv: Ja, det är så surt att folk måste hålla på på det viset. Jag fick veta idag att det till och med var värre än jag trodde. Den där skvallertanten som jag nämnde hade nämligen spridit ut rykten om att styrelsen försökt få bort min bil men att de inte hade fått det! Saken var den att hon såg när jag fick tillbaka min bil efter att jag hade skickat iväg den med bärgningsbil. Hon såg alltså när den kom tillbaka och att jag tog emot den, men spred ut lögner om den. Den här tanten bor inte ens i området och har inget med varken min bil eller styrelsen att göra. Men hon är ökänd för att skvallra och sprida lögner. Förstår bara inte varför absolut INGEN har frågat mig eller min mamma. Det borde de ju göra även om de inte visste att bilen var min… De borde frågat om vi visste vems det var men inte en enda person här har frågat oss. :/ Jag tycker hela grejen är dum och blir egentligen mest arg för att det är så typiskt den lilla hålan jag bor i. :P Så ja, det ska bli skönt att flytta snart. :) Gbg blir det nog först om några år tror jag. Jag och Jonne har ju hittat lägenhet inne i Värnamo nu som vi flyttar in i 1:a augusti och det känns lite som att vi ska mellanlanda där tills vidare. Så just nu söker jag inte jobb i Gbg… inte än iallafall. :)

    Jo, jag tycker du ska vara nöjd över ditt betyg. Speciellt om hon är så sträng i vanliga fall. :/

    Jag hittade en del saker på loppisen men jag köpte aldrig något. xD Jag blir småländsk och snål och sen vill jag ju ta hänsyn till Jonnes åsikter nu när vi ska flytta ihop, och då kändes det dumt att köpa något. :) Men polisen var där och de satte upp polisavspärrning runt hela området och hela baletten. Här tar vi vår loppis på allvar! :D Haha. Ja, jag hoppas också på bättre väder. Det öste ner regn idag mitt i min promenad. Det är skönt med lite regn så sätt, det rensar ju luften vilket måste vara skönt om man är pollenallergiker, men det kunde ju väntat tills jag var hemma. xD

    Jag tittade lite på videon och det är en skön dialekt men jag kan faktiskt inte alls placera den! Jag vet inte om han pratar med sin riktiga dialekt eller om han pratar mer ”riksengelska” när han håller seminarium. Tyckte det lät lite som nordöstlig dialekt först men sen lät han som att han var från södra England. Haha. Men har han bott i Sverige länge så kan det ju bero på det. :)

    Håller med dig om Mr Bean. Jag tycker om de äldre sketcherna men den första filmen med honom pallade jag inte alls med. I serien är han lite klantigt finurlig på något sätt, i filmerna är han bara klantig och pinsam. :P

    Ja vi får se vad som händer med systembolaget. :) När jag var på intervjun fick jag veta att butikschefen själv ska sluta och flytta till Norrland, att en säljare ska sluta för att plugga och en annan ska på mammaledighet så chansen är ju ändå rätt så stor att det blir något mer. Det är bara tråkigt att de inte anställer heltid, men i dagens läge får man inte vara så kräsen. :) Haha, jag hoppas jag kan ge tips. Jag dricker inte vin eller öl själv och dricker väldigt sällan överlag, men jag får nog lära mig en del om jag skulle få jobbet. :)

    Mamma var på Mallorca i somras och jag har inte hört att hon tyckte det var dyrt, men ja troligtvis är det som Sverige. Oftast säger man ju att länder är dyra om de inte är mycket billigare än Sverige. :) Det jag kommer ihåg av Turkiet är att det är billigare än i Sverige på restaurang, rent generellt, men det berodde ju mycket på restaurangen och vad man åt. Att köpa bröd i Turkiet är galet billigt! 2 kr för en nybakad, färsk hel limpa, men jag vet inte hur det är med laktos i bröd. :/ Vad gäller souvenirer så kostar de kanske inte så mycket, men jag märkte att det fanns väldigt många butiker i Side centrum, men de säljer i stort sett samma saker och vissa har ockerpriser och försöker lura en. Sen kan man inte längre pruta i butikerna på samma sätt som förr. Sen kommer jag ihåg att det var väldigt speciellt med öl och sprit. Så länge det var inhemsk öl som Efes så var det jättebilligt, men så fort det var importerat var det lika dyrt som i Sverige, och Turkiet har inte mycket inhemskt att erbjuda. xD Haha, fast spelar kanske inte så stor roll eftersom Side ändå inte är värsta partystället. :) Jag hoppas iallafall att ni hittar någon bra resa. Och självklart är du välkommen ner hit till mig, oavsett om det blir någon resa eller ej. :D

    Usch, jag tycker inte det är schysst att lägga fram adoption på det sättet, även om man kanske inte är beredd på frågan och även om barnen som undrade var små. Det är kanske inte illa menat så sätt men en sådan viktig fråga borde man ta sig tid att begrunda innan man lägger fram ett svar ändå. Men, det är kanske lätt att säga nu, och kanske inte jättelätt om man varit i den situationen. Tack, jag ska läsa artiklarna sen. :)

    Nagellacket jag beskrev är visst från Depend. Haha. xD Färg nr 252… Det är lite svårt att förklara men tar man bara ett lager så blir det en sån härligt genomskinlig nästan holografisk effekt på det. Nästa gång jag använder det kan jag försöka ta kort när jag har bara ett lager, och sen med fler lager för att jämföra. :)

    Oj, vad tråkigt att du var deppig och att ni bråkat. :( Men skönt att ni löst det nu och jag håller nog med dig lite med. Jag tror inte ett förhållande mår bra av att man håller saker inom sig. Man måste få vara lite arg ibland och ventilera sig. Som vi diskuterat innan så är det ”perfekta förhållandet” bara en image som oftast inte stämmer när det väl kommer till kritan. Jag och Jonne har också haft våra duster, framförallt när han är hungrig och jag är stressad. Så det är bara normalt. Huvudsaken är att ni kan lösa det i slutändan och att ni ändå vet vad ni känner för varandra. <3

    Oj det låter som en fullspäckad och väldigt härlig helg. :D Och grattis till lägenhetsvisningen. Jag hoppas ni kommer tycka om den och att ni får den!! *håller tummarna stenhårt* Det borde ju även vara lite billigare att bo lite utanför till en början och är du ändå van vid restiden så låter det ju ändå kanon! Som sagt, håller tummarna för er!

    Helgen ska jag nog spendera med min mamma lite, för vi hade ett litet gräl idag så vi ska sätta plåster på såren och ta en mor-dotter-helg. Jonne ska vara kvar nere i Skåne, men han kommer hem för en långhelg på antingen tisdag eller onsdag så vi tyckte vi kunde klara oss en helg utan varandra, och så blir det lite billigare med alla resekostnader. xD På lördagen är det dessutom gårdsstädning här hemma som jag på något mystiskt sätt gått med på att delta i. :/ Sen tror jag att jag ska kolla lite på second hand när det är öppet på lördag för jag fick tips om en massa saker vi behöver till lägenheten som ska finnas där. :) Så det blir en lugn helg på hemmaplan. :)

    Bamsekramar <3

  8. Gabriella skriver:

    SV: Se där, fint sammanträffande att vi båda tänkte på varandra!=)

    Det är inte lätt, man man får försöka ta sig lite tid för ledighet. Får man ingen tid för avslappning blir det så kämpigt försöker jag tänka numer=)

    Håller med dig, namnet Kärleksallén var väldigt fint. Underbart med fina gatunamn!

    Det är full fart med skolan, lite för mycket i skrivande stund. Men det brukar ju vara så på sluttampen, som det ska med andra ord;)
    Vi har vår dans i skolan manifestation nu på fre, där vi samlat våra klasser som vi haft praktik hos under terminen för att uppträda med deras danser. Vi lyfter fram dansen o dess betydelse o har bjudit in kommunalråd o pressen. Så vi hoppas på succé hihi!
    Annars drar det ihop sig inför dansexaminationer, musiktenta och rapporter. Och nästa helg har jag även dansföreställning med mina barn för kvällskurserna. Det är många trådar att hålla i!

    Hur känns skolan o pluggandet för dig? Kan du hitta ett lugn eller känns det stressigt? Intressant med Freud och psykoanalysen förresten! Känns ämnena bra som du läser?

    Skönt att ditt seminarie ändå kändes helt okej. Jag är säker på att det gick mer än okej=) Precis, tungan rätt i mun var det. Självklart håller jag tummarna för dig!=)

    Hoppas din pollen blir bättre!

    Imorgon är det begravning för min mormor som gick bort för några veckor sedan och jag sitter nu och bara försöker koppla av efter denna långa dag. Samla tankar, och minnas. Det blir nog fint imorgon, men sorgligt också såklart.

    Hur har du det annars?
    Kramar

  9. argbiggorna skriver:

    read our blog, laugh or die.

  10. camilla skriver:

    håller tummarna för att det bara var pollen i näsan (och halsen)?

    det där tycker jag ockås är så intressant. vi läste lite om de för ett tag sen. vi pratade även en del om könsbyte om man känner sig född i fel kropp, sen fick vi se bilder osv med ex en kille som hade långt hår och bar klänning- skulle han klassas som kvinna eller man? eftersom han ville ses som kvinna och såg ut så till utseendet bortsett från skägg och att han hademanlig kropp liksom. jättesvårt men intressant. sen kallas de väl hen? aa hur som helst mkt intressant.

    tJa fy vilken trist dag det var igår haha:P men antar att alla dagar inte kan vara toppen jämt :) att träffa en vän avr iaf skönt :D

    Men det har kommmti ganska mkt laktosglass de sista väl?:) iaf om man jämför med ett par år sedan:)`?
    Åå måste köpa oreo glassen då:D har bara inte hittat den någonstans än hehe. jag vet att chokladbollsglassen bara funnits som kulglass innan (samma med pepparkaka och dammsugar glass) men nu finns delicatoboll även bland pinng glassarna :D tror det är triumf som gör dom:)

    Usch hoppas ni klarade er från åska? vi hade också riktigt sånt där uselt väder igår,ville bara sitta hemma i soffan hehe :)

    ha en bra dag gumman, tusen kramar<3<3

  11. vivi skriver:

    Darn you pollen!!! Hoppas det blir bättre under dagen, här har vi mueln och lite regn vilket jag tror alla pollen allergiker är lyckliga över då björkarna precis slagit ut.

    Oh intressant! Jag tror huvudsakligen på det biologiska könet, dvs att om du föds med penis är du man, med vagina är du kvinna…svårt är det ju för dem som hamnar mittemellan.
    Däremot lägger vi alla olika värdering i just kvinnligt och manligt, det är skillnad på själva könet enligt mig och egenskaperna vi förknippar med det.
    Könet är ju faktiskt något rent fysiskt, ngt biologisk, allt det andra är styrt av människans värdering på könet… hänger du med ? :)

    Jag tror att det alltid kommer finnas skillnad mellan könen för att det finns en fysisk skillnad mellan dem, jag tror inte på att ta bort könet , men jag tror på att ta bort värderingarna vi lägger på könet. Det viktigaste ska ju alltid vara personen & personligheten avsett kön :)
    Att däremot ta bort vad som anses är kvinnligt respektive manligt är en långprocess och det kanske aldrig är något vi människor kommer lyckas med helt.
    Det vi däremot kan göra är att försöka döma människor och göra förutsättningar utifrån deras kön.

    Japps …där har du mitt lilla tal :P
    Kramar!!

  12. Anna Katana skriver:

    Känner att jag skulle behöva en resa utomlands och bara koppla bort allt här hemma. Blev ingen resa förra året heller så vill verkligen åka.
    Hoppas att ni också kommer iväg (:

    Kramar

  13. Ja smidigt att bara stryka på;)
    Jag jobbar för ett verktygsgrossist företag i kundtjänsten/innesälj så jag tar emot orders,reklamationer/krediteringar fakturerar. Ja jag gör det mesta;) Trivs grymt bra!

  14. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Ja, det låter onekligen intressant.

    Åh, men tack! Jag gillar dem :) Hade sex sedan innan också, så nu är det påfyllt i samlingen ;)

    Hur var din kväll? Kände du dig mindre hängig?

    Ha en bra dag! Kram

  15. Jenny skriver:

    sv: Tack gumman. :) Jag tror nog du skulle fixa denna design också. :) Man kan faktiskt fuska med linjal om man vill. :D Jag gillar denna design och har som sagt gjort den flera gånger tidigare fast i andra färger.

    Jo men precis, vissa ämnen kan man alltid komma tillbaka till för man hittar nya sätt att se deet på. Det är ju dessutom ett aktuellt ämne nu när många föräldrar försöker köra på att uppfostra sina barn könlöst, eller hur man ska säga. Jag läste en artikel någonstans för väldigt länge sen om just detta, att könsrollerna sakta håller på att bli väldigt diffusa och att gränserna är väldigt suddiga. I dagens samhälle har killar längre hår än tjejerna, det finns smink för killar och de intresserar sig för mode och kläder, medan tjejer mekar med bilar, åker cross och klipper håret kort. I själva verket är det egentligen bara de senaste 1000 åren som kvinnan haft en ”förtryckt” roll där de förväntas vara eller bete sig på ett visst sätt. Och jag håller nog med dig om att det på många andra ställen är så att man inte alls tänker i könsroller. Det står en hel del om könsroller i stammar och även bland apor i boken Gryning över Kalahari som jag läste, så har du inte läst den än så är det fortfarande ett tips. :)

    Ja, det är tråkigt, men jag hoppas jag kan fixa bilen snart. Det är egentligen bara transportstyrelsen som krånglar, det är därför den står still, men folk gillar ju hitta på sina egna slutsatser. :/ Haha, jo vi ska flytta ihop nu äntligen. :) Jonne bor ju i Värnamo, men för mig som bor mitt ute på en mosse blir det härligare med nära till affärer och så. :) Jag har också bott i Värnamo tidigare och trivdes bättre där. :) Fast tyvärr kan jag inte få anställning på systembolaget i Värnamo. Vänner och familj får inte anställas. Det är systembolaget i Gnosjö som jag sökt till som ligger 3 mil från Värnamo och 1 mil från Hillerstorp där jag bor nu. Får jag anställning där så kan Birgitta däremot ringa in mig extra till Värnamo om det skulle behövas. :) De har ganska strikta regler på systembolaget om man säger så. ;) Men ja, det finns mycket alkoholfritt nu som din vän säger. Det bästa är väl att man får provsmaka en del om man jobbar där så man vet ifall en kund skulle fråga. Fast man får tyvärr inte svälja om det är alkohol i! xD Haha.

    Haha, det kändes lite löjligt med polisavspärrning runt en liten loppis, men de hittade väl inget annat. Blev dock löjligare när polisen kom körandes. Polisen är sällan i Hillerstorp, men när det är loppis är de minsann ute. xD Regn kan vara jättemysigt. Ett riktigt åskväder med blixtar och ösregn är underbart en varm sommardag. :) Jag kan gilla att gå i regn också, men som sagt, om jag får välja det själv, inte att bli överrumplad och blöt. :P

    Nej, vad tråkigt att du fått ögoninflammation nu också. :( Det är jobbigt med spänningshuvudvärk och risken är ju att det blir värre så du gör nog rätt i att stanna hemma och bara ta det lugnt. Även om Mark har en härlig dialekt men han kanske håller fler föreläsningar som du kan gå på senare?

    Det är lugnt, vännen. Jag kollar mailen senare idag och läser igenom lite. :)

    Nej, det var hon verkligen inte. Adoption kanske var lite ovanligt men då är det ju desto viktigare att lärare kan få en insikt i det och att de kan förklara det på ett bra sätt om barn frågar om det. Tycker det är minst lika viktigt idag att man ska kunna förklara båda adoption och invandring för barn på ett bra sätt. Barn är ju nyfikna av naturen.

    Klart jag förstår. Som sagt, det är ju naturligt att man bråkar lite. :) Haha, ja killar är faktiskt ganska gnälliga. När de är hungriga, när de är förkylda, när något tekniskt krånglar… haha! xD Men skönt att det känns bra nu iallafall. :)

    Jag håller tummarna stenhårt för att ni kommer tycka om lägenheten då och att den är i fint skick. :) Vad är det för lägenhet, om jag får fråga? 1:a, 2:a, 3:a? Kanske inte lätt att berätta så mycket innan visningen, men om du vill får du gärna berätta mer om den. :)

    Tack gumman. <3 Jag och mamma bråkar sällan och vi löser det ofta väldigt fort. Det som blev lite dumt igår var att mamma ville frakta bort min bil och ställa den i ett industriområde, där hon jobbar. Jag tyckte det var urdumt eftersom risken finns att den då blir sönderslagen eller stulen eftersom det inte är något som är nattöppet där borta, med andra ord helt öde, och sen tyckte jag att det var orimligt att min bil ska stå en kvarts promenad bort, bara för att grannarna har snokat. Jag var så arg att jag gick iväg för att slippa vara hemma. Under tiden fixade hon så att vi kunde flytta undan min brors bil istället som ändå ska säljas och när jag kom hem bara tittade vi på varandra och skrattade och sen släppte vi hela grejen. Och nu står inte 3 bilar här och skräpar så det var nog bäst så ändå. Det är typ så det brukar vara. Det är inte kul att bråka med sin mamma men jag tror vi båda två var lite uppe i varv på grund av strulet med grannarna. Men det känns ändå bra för vi båda två fick nog ut lite aggression, utan att jag ska riskera att skälla ut grannarna och orsaka dålig stämning här. :)

    Tack för att du finns där för mig vännen. Du ska veta att jag finns här också om det skulle vara något. <3

    Massa kramar!!

  16. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Tack så mycket vännen! :) Låter på mig som att det gäller liv och död nästan ju, men tycker det skulle vara så himla kul ifall det blev någonting utav det. Vi får vänta och se helt enkelt.

    Nej fy, vad tråkigt! :( Lider med dig vännen. Hoppas du blir frisk snart då, krya på dig! <3

    Jag ska träffa en vän och kolla på Pretty Little Liars hemma hos mig, passar extra bra nu när det är sådant väder som det är. Blir extra mysigt att ligga inne och kolla på film/serier då :)
    Min dag har varit bra ja, slutar om två timmar ungefär och sen är det helg för min del. Är ledig imorgon :) Vad ska du göra? Vara hemma och kurera dig? :(

    Stor kram

  17. Eleonore skriver:

    Det där låter minst sagt intressant! För visst måste man inte vara man eller kvinna för att man fötts med de ”delarna”. Mycket sitter i personligheten också!

    Ja visst är picknickar mysigt! Är ju hur underbart som helst att lägga sig i någon park på en filt och bara njuta. Att man sen har med sig en stor buffé av godsaker eller bara något litet spelar ju ingen roll. Hoppas ni tar er tiden att åka på picknick i sommar! :)

    Ja det är otroligt skönt att vara ledig nu faktiskt, även om jag älskar att jobba och gärna jobbar in i det sista. Jag har ju 3 sjukdagar sen jag började jobba när jag var 18 och då har jag haft 40 graders feber eller varit magsjuk :P Men tror man behöver den här tiden att bara varva ner och förbereda sig för allt som komma skall. Visst är man otroligt rastlös men man får se till sina begränsningar med :)
    Det ska bli jätteskönt att ha sambon här nu på heltid! Det är ju verkligen rätt timing också ifall något händer nu innan det är beräknat :) Haha jo vi har pratat mycket om att bli föräldrar men det blir nog inte helt verkligt förrän man faktiskt ha den lilla i famnen, det är nog då man faktiskt inser att allt förändras och att man har en liten att ta hand om! Hur är det med din vän som du skulle på baby shower hos, är de redo än? :)

    Så skönt att du har en vecka ledigt både innan, tror man kan behöva det! Det tycker inte jag alls räknas som en lögn för man måste ju få någon vecka ledigt för att kunna varva ner och ställa om. Du har ju ändå pluggat hela året och ska sätta igång igen till hösten :)

    Stor kram!

  18. vivi skriver:

    sV dET ÄR JU DÄR DET RIKTIGT INTRESSANTA BÖRJAR TYCKER JAG …. ATT MAN KAN (OUPS caps lock) känna sig som en man i en kvinnas kropp för exakt VAD är det som gör att man känner sig som man ? Vad är känslan av att vara en man ? Tillbaka på det sociala hävdar jag (även om det säkert finns liiite hormonskillnad osv). Dett aär ju ett ämne man kan diskutera hur länge som helst och egentligen…. finns det några rätta svar ? :)
    Så sant det där om olika kulturer, det tänker man itne alltid på faktiskst, inte jag iaf..massa intressanta saker att diskutera och gräva ned sig i där med :D

    Noup, inget firande, möjligtvis firar jag själv med att jag fick inte min krönika i Graffs blog idag, men det är allt, vi får fira på vår 7års dag istället :)
    Kramar!!

  19. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Jag gillade att de var två olika material bak och fram, det randiga tillsammans med spetsen är riktigt sött tycker jag. Använde mest string när jag var yngre, nu kan jag inte ha det längre.. Tycker det är så himla obekvämt. Kommer ihåg när man var liten och alltid ville ha string, man kände sig ”fräck” när man fick ha det ;) I början köpte jag och mina kompisar i smyg och tvättade dem för hand så att mina föräldrar inte skulle se, haha.

    Haha, ja det kanske är sött. Men det hade varit kul att se! Kollar du på någon talangjakt? Idol eller liknande?

    Det ska bli riktigt mysigt att slappa och veta att man är ledig imorgon dessutom, då blir ju kvällen så mycket bättre :) Ska träffa en vän i stan imorgon tror jag, strosta runt och fönstershoppa lite. Har inte varit inne i stan på bra länge, så det passar nog. Ja, du kan ju försöka få det gjort på morgonen/dagen så att du har kvällen fri sen. Hoppas det går bra iaf! Kramar

  20. Anna Terneborg skriver:

    *strosa runt ska det ju vara :)

  21. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Ja, så var det serru :) Tycker inte heller om trosor som är helt i spets oftast, en del kan sitta bra men i allmänhet är de mest obekväma. Lite mixat med olika material gillar jag bäst :)

    Ja det tror jag med :) Jasså, det har du? Vad kul! :) Hur långt har du kommi? Kram

  22. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Okej, ja det är ju inte så att jag alltid använder det.. Men tycker det är snyggt :) Annars använder jag också mycket i bomull.

    Aha, okej :) Ja, han är bra med! Sen gillar jag Tom Selleck med, en gammal favorit :) Kram

  23. Hej hej, Vill börja med att tacka för dina åsikter och tankar kring hälsa, att bota och ge råd.

    Jag tror också att fler och fler folk försöker självdiagnotisera sig själv och sen också läka sig själva. Vilket jag måste säga är väldigt positiv, jag menar… är det inte ett tecken på att folk inte längre vill proppa i sig kemiska mediciner och lyssna på läkare som ger samma råd till alla människor.. allmänna råd så att säga. Men alla är ju olika och jag tror absolut att man kan självläka sig. Visst finns det tillstånd och sjukdommar som man behöver läkarens hjälp med.

    Sen de här med experter…. vad är definitionen? Jag menar… jag hoppas ju att jag ska bli en expert på att hjälpa människor efter att jag är klar med kursen. Kunna ge individuella råd beroende på vad det är för sjukdom personen lider av. Men att bli expert på några dagar är ju spritt språngande galet. Ingen kan lära sig hela kroppens anatomi, alla ämnen i kroppen, vad alla sjukdomar beror på osv på några dagar. Nu blir jag nyfiken på vad hon faktist läste om och lärde sig. Jag vill absolut inte prata skit och jag är inte HELT säker, men dietister till exempel anser jag arbetar med en specifik kost för hela svenska folket, en generel kost så att säga. Vilket jag tycker är trist, eftersom att (som jag säger hela tiden) alla människor är olika. Ärligt talat tror jag nog faktist att det är något jag påpekar varje gång jag diskuterar kost.

    Trist att höra om din väns mamma, min fundering är hur någon ens kunde rekommendera något om man inte ens visste vad det var för sjukdom. (Det kanske var en av dom där ”Experterna”. Fick ni reda på hur hon dog?? Om man inte vet tillståndet kan ju det också vara orsaken till dödsfallet, det behöver ju inte vara naturläkemedlet. Jag har aldrig funderat på det där med att naturläkemedel inte är granskade, men det har jag aldrig tänkt på. En bra punkt. Men funderingen leder också till framställningen av dessa naturläkemedel…. hur naturliga är dom egentligen!?!

    Allmänna råd är helt ok, i detta läge, kan jag helt hålla med om. Men att tipsa folk kring deras egen individuell hälsa håller jag mig fortfarande borta från. Men att berätta vad jag TROR att jag förstår att jag lärt mig kan jag göra. =)

    Kram kram

    PS. Brännässlorna har mormor plockat och torkat. De använder jag till mat och te. =)

    PS. Jag låtsades att du skickade din långa kommentar på ”rätt” inlägg, så att jag har det samlat. Så jag låtsades alltså vara dig. Copy & Paste så att säga. =) OK hoppas jag!

  24. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Oh ja, Vänner har jag sett.. Många gånger! Har samlingsboxen på DVD hemma :) Gillar honom i den serien med, men även i filmerna Tre män och en baby. Sett dem?

    Kram

  25. malin-helena skriver:

    Ett intressant inlägg, som så många gånger i din blogg! Du skriver verkligen så bra om saker och öppnar upp för diskussioner. Sedan att jag allt som oftast verkar ha samma åsikt som dig gör det ju lätt att hålla med i det du skriver. Hihi..
    Men jag måste bara säga att jag älskar muggarna på bilden. *fniss*

    Självklart kommer det bilder när allt är klart. Just nu håller sambo på med golvet, så allt ska vara klart om några dagar hoppas jag. :)

    Har du haft en bra helg? :) Kram

  26. Jasmine skriver:

    Debatten om kvinnligt/maniligt är intressant. Jag har haft en lärare under min gymnasietid som gärna diskuterar detta och jag måste erkänna att jag har blivit fundersam många gånger.

    Svar: Tack för att du berömde mitt inlägg om Kärleksstigen. Klart att det ska vara några slutgiltiga rader som avslut; det kunde inte undvikas.

    Tack, jag är nöjd med mina nya designark. Det ska bli roligt att få skapa med dem.

    Min helg har varit bra; den har tillbringats hos R i huvudstaden.
    Hur har du haft det i helgen?

    Kram

Kommentera

