Valborgsmässoafton

Idag är det ju Valborgsmässoafton, är ni ute och firar, eller har ni gjort det?
Själv har jag haft ännu en rätt lugn dag, skrev klar min andra artikel idag och sedan har jag varit ute på promenad och på jakt efter bra pollenmedicin. Björkpollen är ju förjäklig nu, rent utsagt och det hemska är att det är så himla svårt att hitta pollenmedicin utan laktosmonohydrat. Det många säger är att ”men det är ju bara så lite” och ”jag har också lite problem med laktos, men det fungerar för mig”. Samtidigt har jag sett på nätet att många laktosintoleranta har rapporterat hur de plötsligt känt sig mer utspända än vanligt och att de inte har förstått varför, innan de sedan sett att deras medicin innehållt laktos.
Det är klart att ifall jag måste ta penicillin eller något som innehåller laktosmonohydrat så tar jag ju det, då får det bli en nödvändigt ont, men om jag slipper, ja då gör jag gärna det. Jag dubbelkollade också mitt svar på laktostestet jag gjorde ”visar på en genetisk sett saknad förmåga att bryta ned laktos (mjölksocker)”. Det står sedan också att det är väldigt ovanligt i Sverige, men jag är inte född i Sverige. Jag har indiska gener, kan inte folk förstå det här? Så när jag ändå försökte förklara för en kvinna på apoteket idag så sade jag det att jag har genetisk saknad förmåga och då blev hon äntligen tyst. Efter två apotekbesök så hittade jag äntligen de tabletterna jag sökte efter: Acura, som är de enda pollenallergitabletterna jag kan ta. Jag kan i och för sig ta Clarityn i flytande form (inte tablettform!), men den flaskan innehåller 100 ml och kostar 115 kronor och rekommenderad dos är 10 ml om dagen, då håller den i tio dagar. Det är ju väldigt dyrt och med tanke på att pollensäsongen bara har börjat…ja, ni förstår själva.
Nu under kvällen så har jag och E tagit en cider var och tittat på film, Michael Moore’s film Sicko, väldigt bra och den får en verkligen att tänka och jag som sett hans tidigare filmer har sedan länge velat se just denna. Visst märker man – mer nu än tidigare – att Moore ändå har en vinklad syn och han är Amerikan, men samtidigt så får han en att se saker man inte tidigare visste. Det räknas ju det med! Jag har mycket tankar i huvudet, men kanske orkar jag skriva ned lite mer tankar imorgon.
Hur har er dag varit?
Om rhulth

En 25-årig juniorskribent/reporter, bloggare och socialantropologstuderande tjej!
Det här inlägget postades i Åsikter, Bio/Film/TV, FFIA, Journalistik, Privat och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Valborgsmässoafton

  1. Malin skriver:

    Jobbigt med allergin! Och att de inte kan göra vettiga mediciner som man slipper må dåligt av.. Jag har haft massa problem med p-piller de senaste åren, blivit nedstämd och så. Och när jag äntligen hittade en bra sort så slutade den såklart tillverkas, så nu testar jag nya sorter igen…

    Här blev det inte mycket till valborgsfirande i sjukstugan, haha. Men vi hade en mysig kväll framför lite serier och så iaf :) Tänkte jag skulle skriva ett inlägg om konserten snart, har inte riktigt orkat, men det kommer! Kram

  2. neli skriver:

    hej fina du! du får ursäkta för sent svar, men har verkligen inte orkat ta tag i dem flesta kommentarerna =/ men nu är jag här iaf hihi! sorry för att jag inte lagt upp bild på mina blommiga byxor än hur dem sitter på men har verkligen inte haft lust eller ork till det… sen har jag ingen tid nu heller då jag börjat min praktik på kicks =) åh men tack! det är mina klackar dem vita ja… älskar dem! stora favoriter =) provet gick bara bra som vi hade… hade nästan alla rätt haha! det var om allt möjligt som handlar om detaljhandel =)
    hoppas allt är bra med dig! kramen

  3. Eleonore skriver:

    Hej fina du!

    Det där måste vara väldigt svårt, jag hade aldrig tänkt tanken att det skulle finnas laktos eller mjölkprotein i mediciner. Men klart, när man var mindre frågades man ju alltid om man var allergisk mot ägg när man skulle få något pencillin eller antibiotika(minns ej vad det kan vara för medicin). När så många är laktosintolleranta och mjölkproteinallergiska borde man ju göra något åt det utan att behöva betala massor av pengar :)

    Tack snälla va roligt att du tycker det blev fint! Är så skönt med en nystart och en ny fräsch design, man behöver det ibland även om det bara gäller en blogg :)

    Va roligt att du hittade ramen, visst är den fin! Tycker den är otroligt fin och lite rolig och kan tänka mig att det uppskattas. Det händer ju så mycket det första året och kan vara kul att minnas varje månad :)

    Under helgen har vi mest tagit det lugnt och på valborg åkte vi till några vänner och grillade på kvällen. Var ju så otroligt härlig sommarvärme och man kunde sitta ute till 11 på kvällen! Låter som ni fick en mysig kväll också, känns som många tog en lugn myskväll hemma :)

    Kram!

  4. Tessie skriver:

    Sv;
    Det kan vara riktigt skönt med en lugn varlborg med. Min var super trevlig och mysig tillsammans med mina vänner..

    Tack, det känns bra. Det är bara alla papper nu som ska komma på plats så jag kan börja jobba den 7e.. :) Som ser ut har jag ny lgh från och med den 15e med :)

    kramar

Kommentera

