”Mom, I’m Fat:”


Innan jag åkte in och pluggade idag så såg jag en artikel som någon hade delat med sig av på Facebook. Det var en fembarnsmamma som skrivit denna artikel och jag tyckte att den var väldigt fin.

Fembarnsmamman, Janell Hoffmann beskriver en kväll i hennes familj, hon sitter på badrumsgolvet och hjälper sin femåriga dotter att klippa tånaglarna, en av hennes söner står i duschen, en annan kommer precis hem från fotbollen, hennes lilla treåriga dotter försöker att sätta på sig pyjamasen själv. När hon sedan tittar upp, ser hon hur hennes – när hon skriver artikeln – sjuåriga dotter står och borstar tänderna, naken framför en spegel och det hon som mamma reagerar på är dotterns blickar hon ger sig själv, hur hon petar sig själv på magen och studerar sig själv i profil med bister min.

Janell frågar sin dotter hur det är, varpå hon får svaret att dottern tycker att hon själv är tjock, att magen dallrar när hon springer och att hon mycket hellre vill vara smal. Janell som har arbetat med unga, läst kurser om genus och olika saker på college — blir ändå helt tyst. Det är en helt annan sak att höra detta från sin egen dotter; det skär i hjärtat skriver hon.
Janells sätt att försöka hantera detta, eller en av hennes sätt, är tillslut att ställa sig bredvid sin dotter – också hon naken – och visa att alla ser olika ut. Hon utmanar på så sätt sig själv också, skriver hon, då hon vet att hon själv måste förbi se hur fem barn har ändrat hennes egen kropp. Ni kan läsa hela historien här.
Sedan vet man inte om Janells sätt hjälpte, eller om det var alldeles för drastiskt, det är nog väldigt individuellt och det skriver hon själv. Men hon försökte, på ett sätt som jag tycker var fint och bra. För vi måste uppmuntra barn till att vara nöjda, att inte tänka på siffror på vågen — det är inte allt. När man är sju år växer man dessutom fortfarande och när man blir äldre så kan man börja träna om man känner att man inte är i vidare bra form. Men det är bra att börja hos de vuxna, för hur kan vuxna egentligen säga till sina barn att de inte ska lyssna på de som mobbas, och att de ska vara nöjda med sig själva om de vuxna inte är det själva? De måste arbeta på sig själva också.

Dessutom tycker jag att det är extra viktigt att tänka på hur man tar upp sådana här saker med sina barn. Visst är det viktigt att uppmunta hälsosam livstil och visst kan träning vara bra, att vara ute och röra på sig, kanske spela fotboll eller någon annan sport. Men man ska vara försiktig med att tala i termer om vikt och ”ät inte det där, då blir du för tjock”, man kan lägga upp det på andra sätt, enligt mig.

Egentligen är det inte konstigt att vi alla – vuxna, som barn – påverkas så mycket av ideal och kroppen, vikter och siffror när vi hela tiden matas med dem via media.

Detta är ett urklipp från dagens (1012-02-06) Aftonbladet.se  framsida och jag förundras över hur mycket som smygs på något sätt.

Om rhulth

En 25-årig juniorskribent/reporter, bloggare och socialantropologstuderande tjej!
Det här inlägget postades i Åsikter, Nyheter/News och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till ”Mom, I’m Fat:”

  1. Ca skriver:

    Sjukt bra inlägg . Blir så ledsen när folk i så tidig ålder börjar tänka så!!

    Nej, det är inte jag på bilden, men hade gärna sagt att det var jag haha ;) Byxorna är från verochmoda!
    Vad har du tenta på nu?
    kramar

  2. sv; vi får hoppas på det!
    haha, vem skulle inte ;)

  3. sv; yes , du ser att det står ”kategori: dag 1-40″ ovanför bilden i inlägget. klicka där så kommer du till alla dom inläggen :)

  4. FANTASYDINING skriver:

    Nej inte jätte dyrt! Barcelona är ju inte bara för turisterna så priserna är normala om man bort ser ifrån Las Ramblas som är dyrt och turistigt!! Tror att Barcelona är en bra stad för den som inte gillar party för här finns ju nått för alla. Barcelona är ju båda storstad och sol och bad. Jag gillar verkligen Barcelona!!

  5. Anna Terneborg skriver:

    Ja, det verkligen matas artiklar och bilder dagligen. Inte konstigt att små barn beter sig så då, sorgligt. Speciellt när man tänker på hur bra det var när man själv växte upp och inte kände någon som helst press av den sorten, inte jag iaf.

    Svar: Allt är bara bra med mig, tack :) Hur är det själv?

    Ja, Blake är vacker. Men Leighton är ändå min favorit, hon är mer av en klassisk skönhet om du är med mig? Fruktansvärt vacker! Älskar detssutom henne som Blair Waldorf ;)

  6. Ska svara på hela din kommentar lite senare eller imorgon, håller på att bakar semlebullar nämligen ;) Men ville svara på din fråga om Glasskampen, jag såg den som en annons ganska högt upp på aftonbladets startsida :) Hoppas du hittar den!
    Kram!

  7. Hej,

    Bra inlägg… ocj jag tycker att hon gjorde bra som hon gjord. De kanske sågs som drastiskt, men tror att de ibland är nödvändigt. Sjukt att de mesta handlar om att gå ner i vikt på aftonbladet, De borde vara mer om att förstå att alla är olika, man är vacker som man är. (Alla män/kvinnor vill inte ha en small/muskelös partner) varför pratar dom inte om att gå upp i vikt, som jag hade problem med när jag va ung, skör och mobbad?!

    Håller med, Hjärta=kärlek…. sånt tror jag inte på…. men alltid kul att läsa och fundera på. Jag vill gärna ha bevis på saker och ting. Men ibland kan man inte få de.

    Kärleken tyckte om kopparna… mest för att jag tänkt på honom när jag hoppade. =)

    kram kram

  8. du har så starka åsikter om det mesta, och jag gillar verkligen det gillar sättet du får fram dina åsikter på. du låter så klooook! <3

    Svar: mamma tycker jag ska byta, men mamma har inte vårdnaden så hon har inte mkt att säga. Pappa tycker att jag ska försöka fortsätta i den klass jag går i nu, men jag kan skicka min låtsas mamma på honom och hon kan övertala honom. För hon fattar vad jag emnar att det inte klickar för hon har varit med om det. Så är det gäller mina fräldrar så kan man säga att de vill. Men det rä det där emd betygen. Om de håller på med ämnen som jag gör nu uder typ tvåan så kommer jag göra det de gör nu när jag går i tvåan … och det är ju bra. Men sen ämnen som fysik eller ngt? om jag byter när jag går i tvåan så kommer jag ha gjort två tredjedelar av fysikkursen och då är jag tvungen att vänta på dem tills de gjort de delarna.Och när de ligger fär jag ligger nu så kommer jag gå i trean. Och hur mkt minns jag då av fysik-kursen? det är det där som är jobbigt. men ska skicka ett mail först till Fria och fråga om de tar in elever. om inte så fortsätter jag. :/

    Tack en en gång!<3

  9. Jasmine skriver:

    Jag ska inte skylla allt på min mamma, men hon har haft en stor betydelse för hur jag ser på mig själv. Jag har aldrig haft en allvarlig ätstörning, men de senaste… fem åren har jag mer eller mindre tänkt på min vikt varje dag. Det har gått från att jag har tyckt att jag har varit för stor till att jag tyckt att jag har haft för lite att ta i. Det där är konstigt och jag vet ju så väl att jag är fin som jag är. Men ändå. Jag har blivit påverkad. Och jag vet inte om jag ska kalla det tragiskt eller bara naturligt. Men ont gör det, att förneka det vore lögn.

    Svar: Tack så mycket för din kommentar angående att känna sig ensam under träning. Dina ord uppskattas alltid.

    Loreen hade absolut kvällens bästa uppträdande – det var det bevisligen fler än jag som tyckte. Det vore roligt om hon vinner, hon är utan tvekan en av de bästa i hela tävlingen.

    Under min högstadieperiod var jag nog ganska destruktiv, ja. Men inget markant märkvärt som skiljer mig från andra ungdomar.

    Tack för att du finns. <3
    Kram

  10. Emelie skriver:

    Åh vilken fin historia ändå!

  11. Annie skriver:

    Dagens vikthets och ideal är sjuka!

    Sv: Det är bra med mig. Men jag är jätte seg på att svara på kommentarer. Har för mycket i huvudet. Hur är det själv?

    Ja, det kan vara jobbigt att inte kunna vara 100% ärlig i och med att folk man känner läser det man skriver. Man får vara försiktig, och jag är lite trött på det. Nu skriver jag allt jag känner, men inte så att det skulle såra någon, om någon vän nu skulle hitta till min blogg. Jag har inte gett adressen till någon nämligen. Vill bara ha ett ställe att skriva av mig på :)

    Hoppas du haft en fin start på veckan! Kram

  12. Jenny skriver:

    Bra skrivet, as always! :) Det är ju lite som med mammor och minimodeller som du skrev om tidigare. Barn tar efter sina föräldrar. Tycker mamma att hon är tjock, så tycker jag det med. Jag läste faktiskt ett liknande inlägg i en tidning för bara några minuter sen om en mamma som undrade hur hon skulle göra, eftersom hon ville banta, men hon ville inte påverka sin 10 år gamla dotter. Svaret var enkelt. Man pratar inte om bantning och vikt. Nyttig mat är för att barnen ska växa och må bra. Träning är för att det är kul. Jag tror många barn får kroppshets från sina föräldrar, men även från andra barn, eller kanske andra vuxna i deras närhet. Men börjar man bara hemma och ser till att barnet får en sund syn hemma så kan det nog göra mycket. Och jag reagerar också väldigt mycket på alla kroppsfixerade artiklar, reklam och bilder som smygs in på Aftonbladet. Ena stunden ska man vara nöjd med sin kropp, och nästa uppslag är en artikel om hur man går ner snabbast. Jag vet inte om författaren Janelle gjorde helt rätt. Antingen fungerade det, eller så gjorde det inte det. Men jag tycker hon försökte så gott hon kunde, för hur skulle man själv reagera i en sån situation?

    svar: Hi hi, tack så mycket gumman! <3 Tror min kärlek till böcker gjorde att jag också lärde mig läsa tidigare egentligen, men jag lärde mig läsa genom att studera vägskyltarna på väg till mormor och fråga vart vi var. Eller, det var så det började i allafall. :) Allt var verkligen mycket lättare när man var liten. Och det fanns en mening med allt man gjorde, tyckte man i allafall. :)

    Haha, det är lite konstigt att man tycker det är udda att höra Johnny Depp med en amerikansk accent när han ändå är amerikan, men det är ju så. :) Han passar bättre med en brittisk accent. :) Kan tänka mig att filmen var fantastisk att se i BlueRay!

    Vad gullig du är. :) Du hade inte behövt oroa dig, för det har inte snöat någonting här nere, bara varit äckligt kallt. Och sen är det motorväg nästan hela vägen ner så det är ingen fara att köra alls. Sen kör jag lugnt när det inte är min egen bil! :) Men snällt av dig att du skulle oroat dig. :)

    Ja det kan vi också göra. Vi åker till Side. :) Jag längtar tillbaka dit massor. Det svåra blir att övertala pojkvännen som tröttnat efter 7 ggr. xD Eller om det var 8 gånger… :/ Men jo, det är alltid lättast att överlåta prutningen till pojkvännen :D

    Jag kan tänka mig att du satt som klistrad vid rutan. Det hade jag också gjort!! Om jag ens kommit ifrån Kings Cross vill säga. Hade nog roat mig ett tag med att fråga efter Perrong 9 3/4 och drivit alla konduktörer till vansinne. :D Men England har verkligen underbar landsbygd som jag är lite ledsen över att jag inte sett än. Det måste varit härligt att få en guidad tur också! Cambridge är ju en riktig universitets-stad! Förstår verkligen att du ville plugga där. :)

    Centerpartiet har nog anammat sin bostadspolitik från Annie Lööf! xD Hon blev ju ertappad med att fuska med sitt bostadsbidrag. Hon stod skriven i Värnamo och fick bostadsbidrag för den bostaden, men bodde i Stockholm med sin man. :/ Vet inte om hon åkte fast för det dock eftersom det tydligen är helt lagligt så länge hon står skriven i Värnamo. Men det visar ju att hon är lite sniken och snål. Finns ju andra som skulle behövt det bidraget bättre.

    Pommes och chips är ju potatis och salt och friterat båda två så det är inte så konstigt man älskar båda. :) Njae, jag använder nog bara mycket fett när jag steker, och så använder jag olja, och absolut inte smör eller margarin för då blir det ju friterat. Och så ser man till att det får vara i stekpannan länge. Vad har du för knep för att få dem frasiga i ugnen? Jag tycker oftast de blir för torra… :/ Haha, kul att du sa just Burger King. Jag har ALDRIG fått goda pommes på Burger King här i Värnamo. På andra ställen är de jättegoda, men i Värnamo vet jag inte vad de gör. De är sladdrigao ch tunna och smakar gammal olja. :P Brukar välja Max istället. Mest på grund av Falafel-snacksen. :D

    Det är härligt med en lugn helg. :) Men usch, jag lider med dig verkligen. Inte kul att behöva stressa med firande bara för att man måste plugga. :/ Men jag hoppas att du får ihop det så att du kan ta det lugnt och fira din pojkvän ordentligt utan att känna stress. När fyller du år?

    Kramar!

  13. Paparazzibecka skriver:

    sv: oj, det var tidigt det. Och jag som klagar på att klockan ringer 06:57 och jag går upp ca 07:05 om inte senare. :p

    Det var här på Halmstad Högskolan. Några merer ifrån mig. :)
    KRAM

  14. Marcus Å skriver:

    Nej, alltså jag tyckte din kommentar var så bra därför vill jag lyfta upp den. Men du kanske inte vill det? :(
    Kram

  15. Usch, att hon var så ung också!

    – Dressyr. Nej jag tävlar inte.

    På torsdag är provet, haha tack fina du! :)

  16. vivi skriver:

    Hej tjejen! :)
    Ärligt talat trodde jag du hade tröttnat på mig, jag skrev ju en kommetar om förlovning och sedan fick jag inga fler kommentarer av dig, så jag antog att du kanske tagit illa vid dig. Tyckte det var lite synd, men är inte den som pushar för mycket har dessutom haft lite dåligt med energi senaste veckorna så jag har inte riktigt orkat fråga, annars hade jag nog gjort det eftersom jag gillar din blogg!

    Bra inlägg ovan, ideal/kroppsideal är ju ngt jag själv brinner för. Håller på att läsa på om ätstörningar just nu.
    Kram!

  17. Gabriella skriver:

    SV: Åh tack du! Är speciellt gott med soppa i detta kalla väder=) Och praktiskt med matlådor, det underlättar oavsett.

    Tack snälla, vad glad jag blir! Du verkar också vara en väldigt härlig tjej!=)
    Jag hoppas o tror det blir bra jag med, ska öva mycket o tänka igenom noggrannt vad jag vill få fram med mina lektioner.
    Just nu är jag i Piteå, där jag även själv går i skola, o har min praktik för lågstadiet. Från v.11 kommer jag praktiksera om det är möjligt i Luleå på mellanstadiet.

    Haha ja det var lite lustigt, när älgarna spatserade runt utanför köksfönstret, häftig syn!=)

    Åh tackar som frågar, det är bättre med revbenet. Sakta men säkert håller det på o bli bättre. Jag är fortfarande försiktig o försöker mig inte på några plötsliga rörelser haha. Allt för att det ska läka så bra som möjligt.

    Vad kul att höra, bra att du trivs med utbildningen, sånt är viktigt! Vi får hoppas att tiden på sätt o vis går fort för oss båda nu så vi blir klara snart!=)

    Håller med dig, förstår vad du menar. En del pekpinnar kan behövas men det ska inte ta över. Det måste finnas utrymme för fri tolkning inom dansen också tycker jag.

    Bra att det ändå kan kännas skönt trots att din sambo blir klar före. Det viktigaste är ju ATT man klarar det, sen NÄR det blir är egentligen inte lika viktigt. Min mamma brukar säga det till mig ibland när jag tycker det är tungt=)

    Ja visst är det, och speciellt när man får uppleva platser o kultur tillsammans, när man får dela det med någon.

    Vad fint att höra, det var så lite! Det är roligt att läsa inlägg som väcker tankar=) Ja men det kan jag tänka mig, som du beskriver trots att du var 11år så tänkte du på detta, klart det känns jobbigt då:( Men barn är ju barn och även om de såklart tänkte som du så kan det ju ändå bli att man säger sådana saker. Är man vuxen tänker man kanske efter en extra gång och reflekterar på ett annat sätt. Din farfar vet säkert att du var betydelsefull för honom också.

    Vilket bra o viktigt ämne du lyfter fram. Det är hemskt hur fruktansvärda ideal letar sig allt längre ned i åldrarna. Skrämmande. Jag tänker en del på detta då jag själv undervisar i dans för barn då just kroppen står i fokus. Känsligt ämne men otroligt viktigt!

    Filmen Rango har jag också sett, bra film!
    Hoppas du får en fin vecka, kram på dig!

  18. Så nu är jag fri från semmelbak och annat och kan läsa din kommentar och detta inlägget ordentligt :D
    Otroligt bra grej du tar upp här, visst har föräldrar och andra vuxna ett stort ansvar när det gäller barns syn på sin kropp och vad som ska vara ”normalt”. Det behöver ju inte vara så att man säger till barnet direkt att det inte duger men att föräldrarna säger någon gång så att barnen hör att de själva inte är nöjda. Tycker det var jättefint gjort av mamman att ställa sig där bredvid dottern och visa hur hon såg ut och att det är ok även om det var jobbigt för henne. Som en annan skrev lite längre upp, varför talar man bara om vikt och hälsa i skolan och att hålla nere vikten, varför pratar man inte om att det är viktigt att växa och äta ordentligt för att bli ”normal” som vuxen?

    Jag håller med dig, de kan ju bara inte ta bort piggelin-glassen, det är ju en riktig klassiker och ett bra alternativ för laktosintolleranta! Jag tror faktiskt inte de skulle ta bort den utan de vill nog bara få svart på vitt att den är värdig att stanna :) Idag såg jag en ny rolig duo, en calipo-shot som Soleroshoten som fanns för några år sen kanske ska komma med på glasskartan!

    Jag tror absolut du vågar göra tatueringen, det är ju alltid jobbigast första gången. Det kommer göra ont och du kommer säga att du aldrig mer vill göra en men några veckor senare vill man ha fler :D Så har det varit för mig haha, vill bara ha fler och fler! Har två stycken jag vill göra nu, bl a namnet på bebis och sen någon fågel som ska representera flytten vi gjort, lite som en flyttfågel :)

    Usch då inte kul att du känt dig hängig, hoppas du känner dig bättre nu så du inte blir sjuk! Är det mycket i skolan och så nu?

    Stor kram!

  19. This Is Olessia skriver:

    alltid så bra skrivet =) kunde inte sagt det bättre själv

  20. Ca skriver:

    Låter som en tuff tenta, men hoppas verkligen du klarar den!
    Hur har din tisdag varit?
    kram

  21. johanna skriver:

    sv: tack söta!
    längdskidåkning är faktiskt riktigt skoj! ska åka igen på torsdag med klassen.

    jag tyckte maggio var grym! men lite borta var man väl. det var för tidigt på kvällen med – alldeles för ljust och för lite folk. hon skulle ha fått mer utrymme. jag blev såld!

    håller med om idealen. det är svårt att komma ifrån dem när allt på tv handlar om mat/bantning/modeller osv. det ger en skev bild av verkligheten, vilket borde ses som ett stort problem.. enligt mig, som själv har varit besatt av att vara smal och vacker osv.. gav upp för länge sedan dock!

    Kram

  22. Ne hua de är ju så himla mycke reklam om hur du ska gå ner i vikt och hur du ska äta för att gå ner i vikt och vilka bantnings piller du ska äta och allt ne. och barn ser ju sånt i tidningen och på tv överallt . sjukt.

    Hur har din dag varit allt bra med dej i dag ?

  23. hemskt, jag började gråta när en 4åriga tjej kom fram och sa till mig ”nej tack jag vill inte ha mat idag, jag blir så tjock då” en stund senare kom hon fram ”usch vilken tjock mage jag har, jag äter för mycket mat”
    vart är världen på väg?

Kommentera

