Tentanervositet!

Lite såhär känner jag mig just nu (se bilden ovan).
Jag brukar däremot ofta bli nervös just innan en tenta, men tack och lov har jag fått underbart stöd från båda mina fina föräldrar. Det kändes faktiskt lite bättre efter att ha pratat med dem. Sedan måste jag säga att jag ändå är rätt stolt över mig själv, jag har pluggat riktigt mycket inför den här tentan — sedan finns dock rösten som viskar what if… så ja, jag känner mig ändå nojig över att jag inte vet tillräckligt mycket och om jag inte vet det, så vet jag inte riktigt hur jag ska bli bättre. För den här gången har jag pluggat, läst järnet och om detta inte går, hur ska jag i så fall bli bättre?
Jag gör inte detta i syfte att köra ned mig inför tentan och bara tänka deppigheter, jag läste nämligen någonstans att om man skriver ned sin oro som man känner inför tentan, innan, så har man större chans att göra bättre ifrån sig, jag har ingen aning om detta är sant, men det skadar ju inte att ventilera lite; man kanske får det ur vägen då så att säga. Jag stötte också på en annan bild, när jag sökte efter inspiration till detta inlägg där det stod ”jag är aldrig så religiös, som jag är innan en tenta”, jag är i och för sig inte religiös över huvud taget, men lite så kan jag ändå känna innan en tenta, eller lite skrockfull nästan. Men det här ska nog gå bra, jag hoppas att det är lite som innan jag skulle gå på mitt första seminarium, då var jag supernervös men i slutändan så gick det ändå bra! Jag behöver ju inte rikta in mig på att få superbra betyg heller, jag blir nöjd om jag klarar tentan, sedan är det ju klart att ju bättre desto roligare för mig efteråt!
Jag har pratat lite med vänner på kursen och jag är inte den enda som är orolig, det känns faktiskt rätt så skönt. Det känns lite som att mitt huvud är så fyllt av information nu att jag är rädd att läsa ännu mera, eftersom det känns som att det som redan – förhoppningsvis – finns därinne, kommer att ramla ut igen då. Det känns också som att jag kan vara lugn ena sekunden (vilket för mig är rätt så ovanligt inför en tenta, så jag hoppas att det är ett bra tecken), för att sedan stöta på någons analys — som jag anser är mycket smartare än min egen, vilket gör mig nervös igen!
Jag ska nog försöka tagga ned lite nu och sedan smäller det imorgon, det får bära eller brista helt enkelt. Håll tummarna för mig, är ni snälla!

 

Om rhulth

En 25-årig juniorskribent/reporter, bloggare och socialantropologstuderande tjej!
Det här inlägget postades i University och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tentanervositet!

  1. Sandra skriver:

    Alltid jobbigt med tentor men det kommer att gå bra ska du se :) LYCKA TILL! Jag håller mina tummar stenhårt för dig.

    Svar: Förstår att hjärnan känns som den ska explodera för dig men snart är det över :) Vi såg aldrig filmen, jag somnade innan den började.

    Tack så jättemycket du är alltid så söt du! Ville ha en förändring, lite nya höstigare bilder & så ville jag få in ”han den där” :)

    Det går jättebra, det är en unik känsla över det hela. Det känns väldigt lugnt och äkta, det finns liksom en vänskap där också och jag som har så svårt att lita på folk känner mig bara lugn och tillit när jag är med honom. Så jag mår bättre än någonsin. Plus att allting går ganska långsamt fram, vi tar det som det kommer liksom!

    Hur är allt med dig?
    Puss &Kram

  2. Eleonore skriver:

    Hoppas din tenta gick kanon, det fixar ju du! :D Spännande att det var den första tentan men skönt att ha det avklarat nu, nu vet du ju hur tentorna går till.
    Med mig är det bra, är ledig 1 vecka till nu så det blir massa skoj, åka till Kalmar och shoppa och gå på humorgala bl a. Hur är det med dig, hoppas du kunnat koppla av lite nu!
    Såg den bilden också men var som sagt lite suddig. Var dock jättefin nyans på håret av det man kunde se! Alltid kul att göra något nytt :D
    Hoppas du får en underbar helg, kram

  3. Tessie skriver:

    Klart att man håller tummarna, inte för att man behöver göra det.. Detta klarar du galant! :)

    kramar

Kommentera

